قرار گرفتن نام جمال شاکرمی و دلاور القاصی مهر ،فرمانده سپاه المومنین و فرمانده سابق انتظامی استان را باید متاثر و برآیند اتفاقات و رویدادهای امنیتی پاییز سال گذشته قلمداد کرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲ 17 September 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: تحریم واژه نا آشنایی برای ما ایرانیان نیست ، واژه ای که دهه هاست به ادبیات سیاسی روابط بین الملل ورود و از عنوان ابزاری کنترلی برای مهار برخی کشورها و کاستن از قدرت و نفوذ آنان در حوزه های گوناگون بهره گیری می شود.

با جستاری در تاریخچه تحریم های قدرت های بزرگ بر علیه برخی کشورها ،می توان نام آمریکا و کشورهای غربی رابعنوان مجری تحریم ها و از کشورهایی همچون کوبا ،لیبی ،عراق ،کره شمالی و اخیرا روسیه بعنوان کشورهای تحت تحریم مشاهده کرد .

البته در این بین و درتاریخ تحریم های اقتصادی کشورها در عرصه بین الملل می توان کره شمالی و ایران را کشورهایی با شدیدترین اهداف تحریمی آمریکا و برخی کشورهای غربی شناخت.

نقطه آغاز تحریم ایران را میتوان سالهای پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران نام گذاری کرد که پس از دهه ها و با بهانه هایی از جنس حقوق بشری ،موشکی و در دهه های هشتاد به بعد بدلیل مسایل هسته ای جمهوری اسلامی ،دامنه آن از ایالات متحده به تحریم های اقتصادی مرتبط با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل گسترش یافت.

هر چند در مقطعی که از آن تحت عنوان دوران برجامی یاد می شود، برای مدت کوتاهی فروکش کردن برخی از فشارهای تحریمی آمریکا و شورای امنیت را بر اقتصاد ایران شاهد بودیم ،اما با پیروزی ترامپ و خروج آمریکا از برجام ،هرماه و هرسال شاهد تحمیل تحریم های فلج کننده براقتصاد ایران هستیم.

تحریم های همه جانبه ای که دهه هاست اقتصاد مبتنی بر نفت و گاز ایران را بشدت تحت فشار قرار داده ،و آثار آن بشکل ممنوعیت فروش نفت ،گاز و میعانات نفتی و مهمتر  قطع دسترسی کشور به منابع ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز به برخی کشورها در سالهای پیش از شدت گیری تحریم های همه جانبه و فلج کننده ظهور و بروز کرد.

هر چند با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن بایدن ،اثرات تحریمی این کشور بر علیه اقتصاد ایران همچنان استمرار داشته و تحریم های اقتصادی با شکل آنچه که در دوران ترامپ بر علیه ایران اعمال شد را شاهد نبوده ایم.

اما بروز برخی رویدادها در عرصه بین الملل و داخل کشور ،همچون حمله روسیه به اوکراین و طرح مساله کمک پهپادی ایران به این کشور و همچنین ناآرامی های پاییز سال گذشته در ایران باعث شد تا تحریم های ایالات متحده و برخی کشورهای غربی همچون انگلیس ،کانادا و استرالیا به اشکال جدید بر علیه ایران اعمال شود.

به توجه به جنس بهانه های آمریکا و کشورهای یاد شده که از آن تحت عنوان تهدیدات پهپادی و موشکی ایران در عرصه بین الملل و سرکوب معترضین پاییز سال گذشته ( مطرح شده از سوی این کشورها ) شاهد اعمال تحریم هایی بر علیه برخی اشخاص و چهره های شناخته شده امنیتی ،انتظامی و برخی چهره ها و شرکت های فناورانه دخیل در صنابع پهپادی و موشکی و همچنین فرماندهان رده های مختلف سپاه هستیم.

اخیرا نیز در آستانه یکمین سالگرد ناارامی ها و اغتشاشات پاییز سال گذشته ،از سوی وزارت خزانه داری امریکا یک‌بسته تحریمی جدید بر علیه سه رسانه و ۲۸ شخص مرتبط با سپاه ،دستگاه امنیتی و انتظامی کشور اعلام شد که از قضا نام فرمانده سابق انتظامی و سپاه امیرالمومنین استان ایلام نیز در آن خودنمایی میکند.

هرچند تاکنون تحریم های آمریکا ،اشخاصی را در کشور هدف قرار داده که به انحایی در بخشی از صنایع دفاعی ،موشکی ،پهپادی و هسته ای کشور فعالیت داشته و تحریم آنان به زعم مسولین امریکا می تواند در کند کردن سرعت توسعه این صنایع موثر واقع شود ،اما با اعلام بسته تحریمی اخیر این سوال در اذهان عمومی مطرح می شود که فرماندهان تحریم شده ایلامی چگونه اهداف تحریمی این کشور را محقق کرده و تحرپم آنان چه تاثیری بر اهداف و برنامه های توسعه دفاعی جمهوری اسلامی برجای خواهد گذاشت ؟

تحریم فرماندهان ایلامی و چرایی آن

بررسی نقش و جایگاه فرمانده انتظامی پیشین و کنونی سپاه امیر المومنین و میزان ارتباطات آنان با بیرون از مرزهای کشور نشان می دهد که تحریم های ایالات متحده صرفا جنبه روانی داشته که بیش از هر چیز دیگری نقش رسانه های برون مرزی برای تحریم این دو فرمانده ایلامی را برجسته تر خواهد کرد.

نمیتوان بر این گزاره سرپوش گذاشت که در اغتشاشات و ناارامی های پاییز سال گذشته ،بدلیل گسترش ناارامی ها و اغتشاشات و اعتصابات در مناطق مختلف استان ایلام ،نام این استان بیش از پیش در صدر اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی برون مرزی قرار گرفت.

انتشار هر روزه اخبار ناآرامی ها در شهرهای بزرگ و کوچک استان و مهمتر کشته شدن مشکوک یکی از معترضین و تلاش برای روشن نگه داشتن مشعل ناارامی ها از طریق کشته سازی های متعاقب آن و همچنین انتشار اخبار دستگیری گسترده معترضین در مناطق مختلف استان در رسانه های برون مرزی ،نام استان ایلام را در سطح گسترده ای برجسته نمود.

از اینرو آنگونه که در بسته تحریمی وزارت خزانه داری نیز به صراحت بدان اشاره شده و "افک" دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای بدان تاکید کرده است ،از ۲۸ فرد تحریم شده بعنوان نیروها و فرماندهان انتظامی ،امنیتی و قضایی یاد شده که در اعتراضات و ناارامی های پسا مرگ مهسا امینی بیشترین نقش را در دستگیری و سرکوب معترضین داشته اند

بنابراین قرار گرفتن نام جمال شاکرمی و دلاور القاصی مهر ،فرمانده سپاه المومنین و فرمانده سابق انتظامی استان را باید متاثر و برآیند اتفاقات و رویدادهای امنیتی پاییز سال گذشته قلمداد کرد .

از آنجاییکه نه شاکرمی و نه القاصی مهر کمترین رفت و آمد خارجی یا حساب بانکی خارجی را در کارنامه مدیریتی و سپهر اقتصادی دارا نیستند ،پس باید گفت حداقل برای این دو فرمانده استان ایلام بسته تحریمی خزانه داری آمریکا بی حاصل خواهد بود .

اما مساله ای که نباید بر آن چشم بست ، نقش جریان رسانه ای و شبکه های اجتماعی در برجسته سازی نام یک منطقه با دایره جهانی آن است ،موضوعی که همپا و همسو با اغتشاشات سال گذشته درست یا نادرست ، آنچنان نام ایلام را در عرصه جهانی مطرح کرد که اینک نام دو مقام امنیتی و انتظامی آن را مشمول یک بسته تحریمی از سوی کشوری نماید که شاید در مختصات فکری دون ترین مقامات آنان نام ایلام بعنوان قطعه ای از پازل جغرافیای ایران ناآشنا جلوه نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار