معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال در طرح کشاورزی قراردادی در این استان، تولید پنج محصول هدف‌گذاری شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 02 October 2023

به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در نشست هماهنگی با کارشناسان کشاورزی قراردادی استان سمنان اظهار کرد: اقدامات لازم برای توسعه کشاورزی قراردادی برای پنج محصول اساسی استان سمنان قبل از آغاز سال زراعی جدید آغاز شده است.

وی اضافه کرد: کشاورزی قراردادی مجموعه‌ای از حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی است که در قالب یک برنامه کامل برای بهره‌برداران تدارک دیده شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مهم‌ترین مزیت‌های توسعه کشت قراردادی افزود: تأمین کود‌های ازته با پرداخت وجوه یارانه‌ای از سوی کشاورزان تأمین کود‌های پتاسه و فسفاته پایه کشت در قالب قرارداد با شرکت خدمات حمایتی و کسر از حساب بهره‌برداران در زمان تحویل محصول یکی از مزیت‌های در نظر گرفته شده است.

رضایی اضافه کرد: بیمه فراگیر محصولات زیرپوشش و ۲۰ درصد تخفیف حق بهره‌بردار و پرداخت حق بیمه در زمان تحویل محصول، اختصاص یارانه آموزش بهره‌برداران در راستای آگاهی آنان از روش‌های جدید کشاورزی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانک کشاورزی و پرداخت بخشی از هزینه حمل و نقل محصول گندم در زمان تحویل به مراکز خرید تضمینی از دیگر مزایای طرح کشت قراردادی است.

وی با اشاره به اینکه امسال اجرای طرح کشاورزی قراردادی در ۳۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان سمنان هدف‌گذاری شده است، ادامه داد: کشت قراردادی در ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم شامل ۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم دیم بیشترین سهم را از این میزان دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کشت قراردادی در پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت جو به روش دیم در این استان هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: همچنین کشت قراردادی در یک‌هزار هکتار اراضی زیر کشت کلزا به‌صورت آبی و یک هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت گلرنگ و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم زیر کشت دانه روغنی کاملینا مدنظر قرار دارد.

رضایی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در این راستا عنوان کرد: ستاد استانی کشت قراردادی متشکل از دستگاه‌های پشتیبان شامل بانک کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی، شرکت پشتیبانی امور دام، دستگاه‌های اطلاع‌رسان و مجری طرح و شرکت بازرگانی دولتی استان سمنان تشکیل شده و به‌صورت مستمر بر فرایند کار نظارت دارد.

وی تصریح کرد: کشاورزان برای آغاز کار، با نصب اپلیکیشن کشاورزی قراردادی روی تلفن همراه، کار خود را آغاز کرده و از پشتیبانی و حمایت‌های جامع طرح برخوردار خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: در راستای حمایت و مشاوره به کشاورزان در این زمینه تمامی کارشناسان این حوزه در مراکز خدمات جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، اداره کل غله و خدمات بازرگانی و مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پاسخگوی بهره‌برداران هستند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار