گفتگوی تابناک کهگیلویه و بویراحمد با مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد
سال جدید تحصیلی در آموزش و پرورش بویراحمد با وجود همه مشکلات آغاز شده و در خصوص شرایط و وضعیت سال تحصیلی جدید تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفتگویی با مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵ 03 October 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، بی شک آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه آموزشی و فرهنگی کشور است که تقریبا با همه افراد جامعه به نوعی ارتباط پیدا می‌کند و البته مدیریت این دستگاه با جمعیت بسیار بالای تحت پوشش یا مرتبط، نیازمند درایت و توان بسیار بالایی است. چنین دستگاهی مطمئنا در روند کار خود همواره دچار مشکلاتی است که این مشکلات معمولا از زبان متولیان آن در سطوح مختلف مطرح می‌شود و انتظار متولیان و مدیران آن همکاری دیگر دستگاه‌ها است چیزی که در برخی موارد به خوبی پاسخ داده می‌شود و گاهی هم آنگونه که انتظار می‌رود همکاری‌ها مناسب با حجم مشکلات نیست.
آموزش و پرورش در شهرستان بویراحمد یکی از دستگاه‌هایی است که به دلایل مختلف از جمله عدم برنامه ریزی و نیازسنجی مناسب در دوره‌های مدیریتی گذشته، مهاجر پذیری، عدم تناسب توسعه فضای آموزشی با میزان توسعه جمعیتی دانش آموزی آن، نبود اعتبار کافی، کمبود شدید تجهیزات، مواجهه با انواع آسیب‌های اجتماعی در حوزه خانواده‌های دانش آموزی خصوصا به دلیل حاشیه نشینی خانواده‌ها و برخی موارد دیگر، سخت‌ترین شرایط برای مدیریت را دارد.
مدیریت در آموزش و پرورش بویراحمد، آنقدر سخت و مشکل است که چند سال پیش یکی از مسئولین این شهرستان، اصطلاح آموزش و پرورش "رستم کش " را برای آن انتخاب کرد و در توضیح این واژه گفت که تقریبا هر مشکلی که شما فکر کنید برای مدیریت در آن وجود دارد و حتی اگر زبده‌ترین نیرو‌ها را به عنوان مدیر در آن منصوب کنید باز هم فائق آمدن بر مشکلات بعضا مزمن آن بسیار سخت است.
سال جدید تحصیلی در آموزش و پرورش بویراحمد با وجود همه مشکلات آغاز شده و در خصوص شرایط و وضعیت این سال تحصیلی ، گفتگویی با مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان داشتیم.
کوروش دلشاد در خصوص عملکرد ستاد بازگشایی مدارس در این شهرستان به تابناک کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کارگروه‌های ستاد بازگشایی مدارس در موعد مقرر تشکیل و همه برنامه‌ها به موقع انجام و سال تحصیلی آغاز شد.

مهمترین دغدغه های آموزش و پرورش در سال جدید
دلشاد در پاسخ به این سوال که مهمترین دغدغه شما در آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد برای آغاز سال تحصیلی چه بوده؟ گفت: شهرستان بویراحمد طی سالیان گذشته به دلیل مهاجر پذیر بودن و عدم نیازسنجی مناسب، با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه بوده که اکنون در سال‌های اخیر ما آن را با عنوان بحران فضای فیزیکی بار‌ها اعلام کرده‌ایم.
وی ادامه داد: طی یکی دو سال اخیر مدارس افتتاحی خوبی از جمله مدارس ۹ و ۱۲ کلاسه داشته‌ایم، اما با توجه به جمعیت ۷۰ هزار نفری دانش آموز در این شهرستان به علاوه ورودی سالانه دانش آموزان کلاس اولی و حدود ۳ تا ۴ هزار دانش آموز مهاجر به این شهرستان فضا‌های موجود و احداث شده جوابگوی نیاز ما نیست.
دلشاد گفت: یکی از مشکلات مدارس طی سال‌های گذشته تاکنون بحث سرویس مدارس بوده که خوشبختانه با همکاری و پیگیری‌های استاندار، فرماندار بویراحمد و شورای آموزش و پرورش شهرستان امسال وضعیت نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است از جمله طی نشست‌هایی که با مدارس غیر دولتی با داشتن بالغ بر ۱۸ هزار دانش آموز داشتیم ساماندهی سرویس مدارس صورت گرفت ضمن اینکه اقدامات خوبی برای رفع مشکل سرویس مدارس دولتی هم انجام شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته سال طلایی برای آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در تهیه و تامین تجهیزات مدارس بود افزود: متاسفانه امسال تا این لحظه حتی یک مورد تامین تجهیزات از طرف نوسازی برای ما وجود نداشته است این در حالی است که نیاز‌های شهرستان بویراحمد طی چندین مکاتبه برای اداره کل نوسازی ارسال شده است که امیدواریم در این زمینه هم تامین لازم صورت گیرد تا یکی از مشکلات دیگر آموزش و پرورش شهرستان برطرف شود.

سازماندهی نیروی انسانی / معلمان با سابقه چرا به روستاها می روند؟ 
کورش دلشاد در پاسخ به این سوال که تامین و سازماندهی نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: همانگونه که گفته شد، آموزش و پرورش این شهرستان بیشترین جمعیت تحت پوشش هم در حوزه دانش آموزی و هم پرسنل را دارد به گونه‌ای که نزدیک به ۵ هزار فرهنگی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند که خوشبختانه امسال در بحث سازماندهی و ساماندهی بسیار خوب عمل شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از صدور ابلاغ‌ها و سازماندهی به اواخر شهریور کشیده شده، توضیح داد: یکی از موضوعات مربوط به شیوه نامه و آیین نامه انتخاب و انتصاب مدیران بود که در زمان مناسب به دست ما نرسید البته ما با توجه به تاریخ نهایی اعلام شده یعنی ۱۵ شهریور انتخاب و انتصاب مدیران را به پایان رساندیم و پس از ان هم در دیگر حوزه ها سازماندهی به خوبی انجام شد.
دلشاد ادامه داد: امسال خوشبختانه یکی از بهترین و تخصصی‌ترین سازماندهی‌ها را در مقطع متوسطه اول و دوم و همچنین فنی و حرفه ای داشتیم به گونه‌ای که همه ابلاغ‌ها متناسب با رشته معلمین صادر شده است.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد در پاسخ به این سوال که چرا صدور برخی ابلاغ‌ها تا روز‌های اول مهرماه ادامه داشت افزود: صدور ابلاغ همه نیرو‌های خود آموزش و پرورش شهرستان در زمان قانونی انجام شد و مشکلی وجود ندارد، اما مشکل اصلی ما مربوط به بیش از ۲۴۰ معلمی است که به عنوان سهمیه از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ و انتقالی از دیگر مناطق به این شهرستان ورود کرده اند که باید سازماندهی می‌شدند و این ابلاغ‌هایی که طی روز‌های اخیر صادر شده مربوط به همین نیرو‌ها است در واقع وضعیت اینگونه است که هر نیروی از طرف اداره کل برای ما فرستاده می‌شود در همان روز فورا سازماندهی و صدور ابلاغ صورت می‌گیرد.
دلشاد با بیان این نکته که در واقع تنها مورد در سازماندهی و صدور ابلاغ همین نیرو‌های جدید الورود بوده اند افزود: نیرو‌های رسمی شهرستان تا ۲۶ شهریور ماه سازماندهی و ابلاغ صادر شده است، اما نیرو‌های جدید با توجه به زمانی که به آموزش و پرورش شهرستان معرفی می‌شوند، سازماندهی می‌شوند.
وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید در مقطع متوسطه اول و دوم و فنی حرفه‌ای سازماندهی به صورت عمومی برگزار شد، اما در مقطع ابتدایی سازماندهی فقط به صورت جابه جایی بود که هر چند حدود ۵۰۰ نفر تقاضای جابه جایی داشتند اما همین تعداد هم تا حدود زیادی همانند یک سازماندهی عمومی ، برنامه ریزی کار و اقدام نیاز داشت.
وی ادامه داد: در خصوص مدارس خاص (تیزهوشان، شاهد، نمونه دولتی) انتخاب معلمین بر عهده خود مدیران این مدارس است و طبق قانون هر معلمی را که مناسب رشته‌های مورد نیاز دیدند انتخاب می‌کنند.
دلشاد گفت: در سازماندهی یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد و آن هم تمایل نیرو‌های با سابقه است که به دلیل برخی امتیازات مختص روستا، معمولا روستا‌ها را بر اساس امتیاز خود انتخاب می‌کنند و قانونا نمی‌توان هیچ معلمی را از تعیین پست انتخابی متناسب با امتیاز منع کرد.

معاونین موظف به ۶ ساعت تدریس هستند

دلشاد در پاسخ به این سوال که آیا ساعات بدون معلم در مدارس وجود دارد، گفت: خوشبختانه در این زمینه ما ساعت درس بدون معلم نداریم ضمن اینکه با توجه به حضور معاونین در مدارس و ۶ ساعت موظفی آن‌ها برای تدریس در همان مدارس، لذا اگر موردی از کمبود معلم وجود داشته باشد خود معاونین ملزم به تدریس آن ساعات هستند هر چند خوشبختانه با توجه به سازماندهی انجام شده، ساعت بدون معلم نداریم.

توزیع کتب درسی بدون نیاز مراجعه اولیا 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در پاسخ به این سوال که آیا کتب درسی به موقع توزیع شد، اظهار داشت: همانگونه که گفته شد تعداد دانش آموزان این شهرستان حدود ۷۰ هزار نفر است که ۳۷ هزار نفر این دانش آموزان فقط در مقطع ابتدایی هستند و کتب این تعداد تا ۶ مهرماه به طور کامل توزیع شده به جز حدود ۵۰۰ نفر که کسانی بودند یا صغر سن داشته اند و بر اساس بخشنامه جدید تازه ثبت نام کرده اند و با توجه به زمان سه روزه برای تغذیه سامانه توزیع کتب درسی از سامانه سیدا، تامین کتاب حداق سه روز پس از ثبت نام طول می‌کشد و این موضوع سیستمی هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و ما دخالتی در آن نداریم.
دلشاد ادامه داد: ما در خصوص توزیع کتب امسال اعلام کردیم که نیاز به حضور اولیا در محل توزیع نیست و با برنامه زمانبندی مشخص در هر مقطع و هر مدرسه، زمانی اعلام و کتب دانش اموزان از طریق مدارس در اختیار ان‌ها قرار گرفت.
وی افزود: در مقطع متوسطه اول هم بدون هیچ مشکلی توزیع کتب انجام گرفت، اما در مقطع متوسطه دوم دو گروه کمی تاخیر ایجاد کردند گروه اول کسانی بودند که هدایت تحصیلی آن‌ها صادر نشده بود و گروه دوم دانش آموزانی بودند که در آزمون تعیین رشته شرکت کرده بودند و تقریبا دو روز پیش به ما ابلاغ شدند و در سامانه سیدا باید ثبت نام کنند و تعداد آن‌ها شاید کمتر از ۳۰۰ نفر است که این افراد هم پس از ثبت نام کتب در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد.

توضیح در خصوص یک سوال! 
دلشاد در پاسخ به این سوال که برخی اولیا نسبت به عدم تحویل کتب دانش آموزان خود تماس‌هایی داشته اند، گفت: برخی از دانش آموزان با توجه به تغییر محل سکونت خود از مدرسه‌ای به مدرسه‌ای دیگر منتقل شده اند که این فرایند انتقال هم سیستمی است و باید محل تحویل کتاب تغییر کند و از طریق سامانه فروش کتاب محل دریافت کتاب اصلاحیه صورت پذیرد که همین موضوع خود چند روز طول می‌کشد چرا که محل تحویل کتب دانش آموز باید از مدرسه مبدا به مدرسه مقصد تغییر کند و این روند چون سیستمی است مشمول طی شدن چند روز خواهد بود.

بویراحمد مرجع برگزاری مراسمات ملی و مذهبی

کورش دلشاد در بخش پایانی این گفتگو به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش بویراحمد، در واقع پیشانی این دستگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی در استان است و تقریبا برگزاری همه مناسبت‌های ملی و مذهبی را بر عهده دارد ضمن اینکه بیشترین نقل و انتقالات هم مربوط به همین شهرستان است و این موارد باعث شلوغی کار می‌شود و واقعا مدیریت در آموزش و پرورش این شهرستان سخت است، اما خوشبختانه با تلاش همکاران، برنامه‌ها به صورت منظم و در زمان‌های قانونی انجام می‌گیرد.
دلشاد افزود: علاوه بر این موارد، وجود مدارس خاص در این شهرستان، وجود حوزه تصحیح امتحانات نهایی قطب سردسیر در این شهرستان به گونه‌ای که امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش این شهرستان دو حوزه تصحیح ایجاد شد، باعث سنگینی کار آموزش و پرورش این شهرستان شده است.
تابناک / تکرار یک پیشنهاد و انتظار از استاندار 

واقعیت این است که آموزش و پرورش در کل کشور دچار مشکلات بسیار زیادی است البته در برخی استان‌ها و در برخی شهرستان‌ها و مناطق نوع و شدت این مشکلات متفاوت است به عنوان مثال در شهرستان بویراحمد، آموزش و پرورش با چنان مشکلاتی دست به گریبان است که اگر مسئولین ارشد استان وارد میدان نشوند با وجود همه تلاش‌ها باز هم رفع این مشکلات سخت خواهد بود.
از جمله اقداماتی که می‌تواند تا حدود زیادی بار مشکلات را تقسیم و برنامه ریزی برای مدیرت این مشکلات را آسان‌تر و کاربردی‌تر کند، دو ناحیه‌ای شدن آموزش و پرورش این شهرستان است. پیشنهادی که بار‌ها مطرح شده، اما متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده و مشخص نیست که آیا اراده‌ای برای انجام این مهم وجود دارد یا نه؟ ولی به نظر می‌رسد استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان و رئیس شورای آموزش و پرورش می‌تواند برای به نتیجه رساندن این پیشنهاد، اقدام لازم را داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار