تولیدکننده سوهان زرند گفت: این سوهان از آرد جوانه گندم، آرد سفید، روغن، شکر، هل و زعفران پخته شده و جایگزین مناسبی برای تغذیه سالم کودکان و دانش‌آموزان است.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱ 04 October 2023

به گزارش تابناک کرمان - سوهان زرندی یکی از محصولات سنتی استان کرمان محسوب می‌شود، آن را از جوانه گندم درست می‌کنند که سرشار از ویتامین‌های گروه B است، از فواید سوهان زرندی می‌توان به پیشگیری از پیری زودرس، از کارافتادگی پیش از موعد اعضا بدن، مؤثر بودن در رشد کودک و کاهش سوء تغذیه اشاره کرد، این شیرینی برخلاف سایرین، پروتئین هم دارد.

بانوان زرندی از سال‌های خیلی دور در تهیه سوهان و شیرینی‌های محلی مختلف شهرت داشته‌اند، آن‌ها از سمنو به عنوان ماده اصلی سوهان زرند استفاده می‌کردند و آن را در مقایسه با سوهان قم بسیار تردتر و نازکتر یعنی به صورت لایه بسیارنازک می‌پختند.

برای اطلاع بیشتر از روند پخت سوهان زرند و معرفی آن، وارد یک کارگاه پخت سوهان شدم زنان و دختران زرندی را دیدم که سخت مشغول پخت‌وپز سوهان هستند که علاوه بر نشان دادن هنر خود درآمد خوبی نیز نصیبشان می‌شد، به سراغ متصدی کارگاه رفتم و از او خواستم مراحل تهیه سوهان زرندی را شرح دهد.

خانم فلاحی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: از سال ۸۴ تولید سوهان را شروع کردم که هم‌اکنون محصولات تولیدی ما در زرند و شهر‌های دیگر به فروش می‌رسند، تعداد ۱۳ نفر از بانوان در این کارگاه مشغول به کار هستند در این کارگاه سوهان زرندی در انواع مختلف ورقه‌ای، لقمه‌ای، سکه‌ای و آبنبات در بسته‌بندی‌های مختلف تولید می‌شود.

سوهان زرندی رنگ و اسانس ندارد

وی اضافه کرد: این سوهان از آرد جوانه گندم، آرد سفید، روغن، شکر، هل و زعفران پخته شده است و در آن از رنگ و اسانس استفاده نمی‌شود، ترکیبات آن مانند سمنو است.

فلاحی با بیان اینکه سوهان زرندی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و یک خوراکی با خواص ارزشمند برای بچه‌ها به حساب می‌آید، گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌کنم به جای خرید شیرینی‌جات و تنقلات کم‌ارزش غذایی، یا در مهمانی‌ها و تغذیه مدارس بچه‌ها از این سوهان استفاده کنند.



وی میزان تولید این سوهان را روزانه ۷۰ تا ۱۵۰ کیلو عنوان کرد و بیان داشت: تبلیغات در مورد این سوهان متاسفانه خیلی کم شده و شناخته شده نیست، از مسؤولان می‌خواهم که برای پذیرایی در جلساتی که برگزار می‌کنند از این سوهان استفاده کنند، سوهان زرندی ثبت ملی شده و تولید این سوهان خیلی زحمت دارد، و خواهشی که از مسؤولان دارم این است که به بیمه این قشر، خدمات دولتی تعلق گیرد.

سوهان شیرینی عیدانه زرندی‌های قدیم بود

به سراغ یکی دیگر از تولیدکنندگان می‌روم و با خانم یزدانی که سالهاست در پخت سوهان فعالیت دارد، گفتگو می‌کنم. وی به تاریخچه سوهان زرند اشاره کرد و ابراز داشت: ازجمله افرادی که دریک قرن گذشته در پخت سوهان محلی زرندی فعالیت داشتند می‌توان به همسر مرحوم آقا میرزا جعفری و مرحومه کبری معروف به کبری خیاط، همسر مرحوم مشرفی اشاره کرد.

این بانوی فعال پخت سوهان که در ورودی واحد مسکونی خود کارگاهی سنتی و بهداشتی راه‌اندازی کرده است، بیان داشت: زمان دقیقی از بنیانگذار اصلی پخت سوهان در زرند در دست نیست، اما پخت سوهان و شیرینی‌جات محلی در قدیم هم رواج داشته و اکثرا در ایام نوروز به پخت سوهان و شیرینیجات محلی اقدام می‌کردند.

آقای ابوترابی تولیدکننده دیگر سوهان زرند، که برای اولین‌بار در کشور به طراحی و ساخت دستگاه نازک‌کن و پخت سوهان در یکی از روستا‌ها بنام ابراهیم‌آباد اقدام کرد نیز در گفتگو با خبرنگار فارس ترد بودن و نچسبیدن به دندان‌ها را از ویژگی‌های سوهان اعلای زرندی نام برد.
منبع/فارس

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار