مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: جهش تولید ۳۶۰ هزار هکتار از دیمزار‌های این استان برای چهارمین سال اجرا شد و با وجود خشکسالی شدید در سال زراعی گذشته ۲۷۳ هزار تن گندم برداشت شد.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸ 07 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل، غفور آقایی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جهش تولید ۳۶۰ هزار هکتار از دیمزار‌های این استان برای چهارمین سال اجرا شد که خود این طرح و تسهیلات پیش‌بینی شده در این طرح فرصت خوبی برای نوسازی و تامین ادوات کشاورزی است.

وی افزود: سال اول اجرای این طرح سطح فعالیت در استان ۲۱۹ هزار هکتار پیش‌بینی شده بود که در عمل ۳۱۹ هزار هکتار اجرا شد و ۱۵ درصد افزایش عملکرد محقق شد و برای سال دوم، اجرای طرح جهش تولید در ۳۲۰ هزار هکتار از دیمزار‌های استان پیش‌بینی شده بود که در این سال محصولات جدید از جمله دانه روغنی گلرنگ و گیاهان دارویی هم به محصولات اضافه شد و در حدود ۴۰۰ هکتار از دیمزار‌های استان گیاهان دارویی کشت شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: یکی از مزیت‌های اجرای این طرح تبدیل آیش زرد به آیش سبز بود به‌طوری‌که به جای طرح «نکشت» (عدم کاشت) تولید گیاهان علوفه‌ای در دیمزار‌های استان در دستور کار قرار گرفت و با وجود خشکسالی شدید در استان با اقدامات سازمان جهاد کشاورزی و توزیع کود‌های مورد نیاز کشاورزان از جمله اسید امینه و همچنین بذر بین کشاورزان، عملکرد استان ۱۵ درصد افزایش یافت.

آقایی بیان کرد: در سال سوم اجری این طرح ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی استان برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان پیش‌بینی شده بود که این میزان در وسعت ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ هکتار اجرا شد که در این سال انواع محصولات اعم از گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی (اعم از کلزا، گلرنگ، تخم کتان)، بذر علوفه تولید شد به طوری که در این سال در ۳۶ هزار هکتار از دیمزار‌های استان آیش زرد تبدیل به آیش سبز شد که گام بلندی در پایداری در تولید محصولات استراتژیک به شمار می‌رود.

وی با اشاره به افزایش تولید گندم در دیمزار‌های استان افزود: با وجود خشکسالی شدید در سال زراعی گذشته ۲۷۳ هزار تن گندم برداشت شد این در حالی است که سال قبل از آن ۲۵۷ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شده بود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار