بافت تاریخی و قدیمی شیراز پس از گذشت از سالیان دراز بی مهری اکنون در آستانه سفر دوم آیت الله رئیسی ،رییس جمهور سیزدهم ایران اسلامی چشم امید به نجات و احیاء دارد.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 09 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: وضعیت بافت تاریخی و قدیمی شیراز همواره مورد نقد بسیاری از دلسوزان،فعالین اجتماعی و مسئولان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و شهری قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کنونی شیراز بارها در این باره هشدار داده به نحوی که آیت الله لطف الله دژکام در بسیاری از خطبه‌های نمازجمعه و سخنرانی‌ها نسبت به وضعیت این منطقه هشدار داده و گلایه های جامعه و مردم را واگویه کرده است.

اوایل مردادماه امسال و در دولت سیزدهم با تصویب شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محدوده «بافت تاریخی شیراز» در فهرست آثار ملی ثبت شد.

بافت تاریخی شیراز با وسعت ۳۶۰ هکتار به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های مسکونی تاریخی ایران شناخته شده است؛ این بافت ترکیبی منحصربه‌فرد از کوچه پس کوچه‌های قدیمی، خانه‌ها و بناهای قدیمی است که همه امکانات زندگی فردی و اجتماعی را دارا است.

جای خالی ساکنین قدیمی در بافت

طی دو دهه گذشته این منطقه از ساکنین ریشه دار و قدیمی شیرازی خالی شده و جای خود را به مستاجران بیگانه و اتباع کشور افغانستان داده است.

پس از دومین حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در غروب ۲۲ مردادماه امسال و مشخص شدن هویت تروریست های و پشتیبانان این رخداد از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ با تدبیر مسئولان استانی فارس سکونت اتباع بیگانه در محدوده اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) ممنوع شد.

این تصمیم به دنبال حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر شاهچراغ (ع) اتخاذ شده و بر اساس آن مالکان منازل مسکونی محدوده اطراف حرم اجازه واگذاری منازل خود را چه به شکل رهن یا اجاره به اتباع بیگانه را نخواهند داشت.

پرسه معتادین متجاهر و ضایعاتی‌ها در اطراف میراثی کهن

 

وجود مشاغل کاذب، انبارهای دپو ضایعات و ... از دیگر نازیبایی های بافت تاریخی شیراز است که شاخصه های ثبت جهانی را دارد و در صورت ساماندهی این منطقه می تواند به یکی از مهمترین مقاصد جذب گردشگر در کشور تبدیل شود.

حرم مطهر شاهچراغ(ع) نیز که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مذهبی کشور است در این منطقه قرار دارد و بارها وجود نازیبایی های بسیار ازجمله محل تردد و توقف معتادین متجاهر در این محل گلایه بسیاری از بزرگان و علماء دینی را نیز در پی داشته است.

چشم امید بافت تاریخی به سیزدهمین رییس جمهور

ارزشمندی بافت تاریخی شیراز همواره مورد تاکید مسئولان و روسای جمهور پیشین قرار داشته اما اقدامات چندانی تا زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم برای احیاء و ساماندهی وضعیت این منطقه انجام نشده و حال که استان فارس آماده میزبانی از آیت الله رئیسی است بسیاری از کارشناسان و فعالین اجتماعی و شهری برای نجات این منطقه از آسیب های مختلفی که گرداگرد آن را احاطه کرده امیدواراند.

حفظ و صیانت از بافت تاریخی شیراز از دیرباز مورد توجه دوستداران میراث فرهنگی بوده است و فعالان و دوستداران این حوزه سال‌ها ثبت ملی بافت تاریخی شیراز را پیگیری می‌کردند تا این مهم در دولت کنونی محقق شد.

 

موضوع بافت تاریخی شیراز در سال‌های بعد نیز همواره به خبری داغ در شبکه‌های اجتماعی و البته کانال های معاندان تبدیل شده بود و هر از گاهی با انتشار تصاویری از تخریب خانه های تاریخی و انتساب آن به شیراز همراه بود، این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در رابطه با تخریب این محدوده تاریخی همچنان ادامه داشت تا اینکه در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ انتشار اخباری از آغاز تخریب خانه‌های تاریخی شیراز باعث شد موضوع بافت تاریخی شیراز دوباره بیش از پیش در کانون توجه‌ها قرار داد.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز همان ایام در واکنش به این خبر اعلام کرد: وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق با ضوابط قانونی با هر گونه تخریب بافت تاریخی مخالف بوده و هیچگونه مجوز یا پاسخ استعلام مثبتی از طرف این اداره کل که منجر به تخریب بافت و از بین رفتن تاریخ، فرهنگ و هویت شود صادر نکرده و با آن مخالف است.

در مطلب همچنین آمده که در طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ خط پروژه ای که تصویب شده در واقع محدوده تملک را مشخص می‌کند، در این محدوده که حدود ۹۰ پلاک را شامل می‌شود انواع مداخلات از جمله حفاظت، مرمت و نوسازی در نظر گرفته‌شده است. بنابراین خط مذکور به معنای خط تخریب نبوده و این اداره کل مخالفت جدی خود را با هر گونه تخریب در بافت تاریخی مجددا اعلام می‌کند.

حال که این استان در آستانه دومین سفر رییس جمهور قرار دارد این انتظار از سوی اهالی فارس و شیراز و خصوصا فعالین میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد که اعتبارات مناسبی برای ساماندهی و احیاء این منطقه تاریخی ارزشمند که در محدوده شهرداری منطقه هشت شیراز قرار دارد تخصیص داده و اراده ای محکم و همه جانبه برای نجات این میراث به جا مانده از پیشینیان به کار گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار