حدود ۳۰ خبرنگار و عکاس از رسانه‌های مختلف استان در قالب اردوی راهیان پیشرفت به شرکت کشتی سازی ایران صدرا رفتند تا منعکس کننده توان متخصصان داخلی به جهان باشند و برای تاریخ، یکی از پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را بنویسند.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸ 29 October 2023

به گزارش تابناک بوشهر، سید حسین موسوی: ساعت ۷:۱۵ صبح، خبرنگاران بوشهر قراری داشتند، کمی بالاتر از میدان امام خمینی (ره)، حسینیه عاشقان ثارالله؛ کم کم ردپای اصحاب رسانه به محل قرار پیدا می‌شود، آن‌ها برنامه‌ای داشتند، متولی کار، اما بسیج رسانه بود.

تور رسانه‌ای این‌بار با طعم پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی و خبرنگارانی که آماده می‌شدند تا منعکس کننده توان متخصصان داخلی به جهان باشند و برای تاریخ یکی از پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را بنویسند.

مقصد شرکت کشتی سازی ایران صدرا بود؛ شرکتی نام آور که زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و در زمینه ساخت کشتی با مقیاس‌ها و کاربرد‌های مختلف در دنیا زبان زد است.

ضرورت جهاد تبیین و امیدآفرینی

محسن رضایی نژاد مسئول سازمان بسیج رسانه استان بوشهر خبرنگاران را جمع کند تا بعد از قرائت فاتحه‌ای در یادمان شهدای گمنام، آن‌ها را راهی مقصد کند.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان بوشهر در جریان برگزاری اردوی راهیان پیشرفت در شرکت ایران صدرا در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید: این اردو با توجه به رهنمود‎‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جهاد تبیین و امیدآفرینی اجرایی شده تا توانمندی متخصصان توانمند داخلی در حوزه صنعت دریایی به جامعه معرفی شود.

محسن رضایی نژاد بیان کرد: در اردوی راهیان پیشرفت بسیج رسانه جمعی از رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و خبرنگاران صدا و سیما گرد هم آمدند تا تولید محتوای خوبی انجام شود.

بدرقه خبرنگاران زیر چتر قرآن

حتی ذوالفقار عباسی فر مسئول سازمان بسیج عشایر سپاه استان بوشهر نیز برای بدرقه خبرنگاران حاضر می‌شود و بعد سخنانی پیرامون اهمیت کار رسانه‌ای در شرایط کنونی و بیان نقش بسزای خبرنگاران در جهاد تبیین و بیان حقایق به ویژه دستاورد‌های نظام، اصحاب رسانه را یکی یکی از زیر چتر قرآن کریم رد می‌کند تا راهی یکی از مهمترین مراکز پیشرفت صنعتی کشور شوند.

حدود ۳۰ خبرنگار و عکاس از رسانه‌های مختلف استان در قالب دستگاه مینی بوس و ون یادمان شهدای گمنام را به سمت شرکت ایران صدرا ترک می‌کنند.

از شهید به شهید

مینی بوس خبرنگاران وارد شرکت صدرا می‌شود، مسئولان ایستاده با گل از خبرنگاران استقبال می‌کنند، و همه با هم به سمت شهدای گمنام واقع در این شرکت می‌روند تا بیعت مجددی با آرمان‌های شهدا کنند. یکی از برادران بسیجی که ظاهراً از کارکنان شرکت صدرا بود با نوای دلنشین فضا را معطر به ذکر و یاد شهدا می‌کند.

بازدید از قلب تپنده اقتصاد دریایی ایران

بعد از دمیده شدن این فضای معنوی در روح خبرنگاران، نوبت به اصل برنامه می‌رسد، مهدی بیدی مدیر شرکت صدرا در استان بوشهر ما را با خود برای دیدن آنچه که از آن به عنوان یکی از مراکز اقتدار و افتخار ایران اسلامی است همراه می‌کند.

بیدی در بازدید از یکی از سالن‌های تعمیر و ساخت قطعات کشتی می‌گوید: این دستگاه هرچند وارداتی است، اما کار اورهال و تعمیر و راه اندازی آن همه توسط جوانان و متخصصین داخلی انجام شده است.

مدیر شرکت ایران صدرا در استان بوشهر بعد از توضیحات درباره روند کار، خبرنگاران را به سالن دیگری که کار سی ان سی و برش قطعات کشتی است می‌برد. خبرنگاران مشغول با عکس و فیلم مشغول ثبت لحظات می‌شوند.

خبر خوش از توانمندی فرزندان ایران در بوشهر

بیدی در حاشیه این بازدید از اتفاقی خوش در آینده خبر می‌دهد. خبر خوش او راه اندازی جرثقیل هزار تنی به عنوان تنها جرثقیل با این وسعت و عظمت در کشور است.

او می‌گوید: جرثقیل یکهزار تنی و دروازه‌‎ای این شرکت، در نوع خود در کشور بی نظیر بوده که با توان جوانان ایرانی راه اندازی شده است.

مدیر شرکت ایران صدرا در بوشهر عنوان می‌کند: این جرثقیل در چندین سال پیش نصب شد، ولی راه اندازی نشده بود که اکنون راه اندازی شده و در آینده نزدیک به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرنگاران پس از این توضیحات به اتفاق مدیر شرکت ایران صدرا برای دیدن این جرثقیل هزار تنی به قسمت دیگر این شرکت می‌روند. جرثقیلی با ارتفاع ۱۲۱ متر، که هر جای بوشهر باشید عظمت آن را می‌توانید ببینید.

متخصصان ایران با مهندسی معکوس به خودکفایی رسیدند

مدیر شرکت ایران صدرا در استان بوشهر پس از بازدید میدانی به سالن جلسات شرکت می‌رود و پاسخگوی سوالات خبرنگاران می‌شود. او عنوان می‌کند: در مقطعی به دلیل شرایط تحریمی در بحث سخت افزاری و نرم افزاری امکان تأمین نیاز‌های این شرکت از خارج کشور مقدور نبود، ولی با توان متخصصان ایرانی، قطعات با روش مهندسی معکوس، ساخته و در این مسیر درخشان خودکفایی، نیاز به هیچ کشوری احساس نشد.

وی بیان می‌کند: اکنون تنها شرکتی در ایران که توانایی تأمین، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی دریایی قطعات سکو‌های نفتی مورد نیاز میدان مشترک نفتی و گازی ایران در پارس جنوبی را انجام می‌دهد «شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا)» است.

بیدی همچنین می‌گوید: نکته قابل اشاره در بخش حمل و نصب دریایی این است که دشمن فکر می‌کرد با توجه به توانمندی بالای علمی تجهیزاتی یک کشور برای داشتن چنین فعالیتی، ایران قادر به دست یابی و انجام چنین کارکردی نیست در حالی که با تلاش مهندسان داخلی این فرضیه نقش بر آب شد و چنین عملیات پیچیده‌ای بدون نیاز به خارج کشور با دست توانمند مهمندسین متخصص ایرانی انجام شد.

ساخت کشتی اقیانوس‌پیمای «افراماکس» در بوشهر

بیدی ادامه می‌دهد: البته در اواخر دهه هشتاد و برای ساخت کشتی اقیانوس‌پیمای «افراماکس» در بوشهر در شعبه بوشهر شرکت صدرا، در سیستم رانش از توان یک کشور خارجی استفاده شد، اما برای ساخت کشتی دوم و سوم «افراماکس» از سیستم رانش ایرانی شده بهره‌مند شدیم.

وی عنوان می‌کند: با توجه به این که دشمن در حال القا جو ناامیدی و ترویج رویکرد «نمی‌توانیم» در کشورمان است، اصحاب رسانه باید دستاورد‌های متخصصان داخلی را برای جامعه بازگو کنند.

مدیر شرکت ایران صدرا در استان بوشهر ادامه می‌دهد: بازسازی و بهسازی تمام زیرساخت‌های شرکت صنایع دریایی ایران با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور برای ساخت سکو‌های نفتی و کشتی‌های غول پیکر از اقدامات مفیدی است که باید برای امیدآفرینی به جامعه، اطلاع رسانی شود.

وی بیان کرد: «شرکت صدرا» در آینده خبر‌های خوبی در بخش ساخت سکو‌های نفتی و شناور‌های بزرگ به اطلاع هم‌وطنان می‌رساند و کام آن‌ها را شیرین می‌کند.

تاریخچه شرکت صنعتی دریایی ایران – صدرا

شرکت صنعتی دریایی ایران (صــدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناور‌های دریایی فعالیت خود را آغاز نمود و در سال‌های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد. شرکت درحال حاضر مجهز به جامع‌ترین و کامل‌ترین امکانات جهت طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه‌ها و شناور‌ها است. این مجموعه دارای کارخانه‌ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران می‌باشد که خدمات لازم و وسیعی را در خلیج فارس و دریای خزر تأمین می‌نمایند.

شرکت صدرا با تلاش مستمر در جهت ارتقای سطح تکنولوژی با رعایت استاندارد‌های بین المللی، در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهیـنامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه‌های طـراحی، سـاخت و نصب تاسیسات فـرا ساحلی نـفت و گـاز، کشتی سازی، ساخت پایانه‌های نفتی، بندرگاه‌ها، حفاظت ساحلی و پل گردیده، و متعاقب آن گواهینامه‌های بین المللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را اخذ نموده است.

واحد‌های مهندسی صدرا مستقر در دفتر مرکزی، کارخانه‌های بوشهر و کارخانه دریای خزر برای ارائه خدمات مهندسی در زمینه طراحی پایه، مقدماتی و تفصیلی و همچنین خدمات مهندسی ساخت برای انواع کشتی‌ها، تاسیسات فـراساحلی نفت و گاز، بنـدرسازی و پروژه‌های زیربنایی سازماندهی شده‌اند و به سیستم‌های مدرن سخت افزاری و نرم افزاری مجهز می‌باشند. مجموع نیروی انسانی مجرب و توانمند شرکت از کارکنان دفتر مرکزی تهران، کارخانه‌های بوشهر، کارخانه دریای خزر و کارگاه‌های موقت تشکیل شده است که شامل گروه‌های مختلف مدیریت، مهندسی، کیفیت، اجرائی، مالی، اداری و… می‌باشند.

ساخت ۲ کشتی افراماکس

با این حال آنچه که مردم ایران و بوشهر از شرکت صدرا در ذهن خود به یادگار ثبت کردند ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما و سکو‌های نفتی است. قطعاً یکی از بزرگترین افتخارت شرکت صدرا را باید ساخت دو کشتی اقیانوس پیما افراماکس دانست، کشتی که ۱۱۳ هزار تن وزن دارد و به سفارش کشور ونزوئلا توسط جوانان ایرانی ساخته شده است.

این کشتی به طول ۲۵۰ متر، عرض ۴۴ متر و ارتفاع ۲۱ متر ساخته و در آبخور ۱۴.۸ متر است و ظرفیت آن ۱۱۳ هزار تن با سرعت ۱۶ گره دریایی است که در ساخت آن ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله‌کشی، ۱۰۶ متر کابل کشی انجام شده و وزن ماشین‌آلات آن نیز ۳ هزار و ۶۶۰ تن بکار رفته است.

ساخت سکو‌های نفتی

هدیه دیگر شرکت صدرا با جوانان توانمندش ساخت سکوی نفتی است. به طوریکه از ساخت تا حمل و نصب و راه اندازی این سکو توسط جوانان برومند این سرزمین رقم خورده است.

شرکت صدرا با ساخت ۱۰ سکو از سکو‌های ۱۰ گانه پارس جنوبی و نصب و راه‌اندازی ۸ سکو از این سکو‌ها رکورد خوبی برای خودکفایی در صنعت نفت و گاز رقم زده است.

از دشمن ممنونیم!

به گزارش فارس، در این اردوی راهیان پیشرفت خبرنگاران دیدند که متخصصان داخلی چگونه در اوج تحریم‌های ظالمانه در قلب تپنده اقتصاد دریایی ایران توانایی‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کردند تا همانطور که مدیر شرکت ایران صدرا گفت، کشور‌های مختلف برای خریداری و یا تعمیر و ترمیم شناور‌های خود تا سال آینده صف بکشند.

جوانان بومی استان نشدنی‌ها را شدنی کردند تا کشور اینگونه به مرجعیت در این صنعت دست پیدا کند و از جهتی با اتکا به توان داخلی قله‌های ترقی را فتح کند.

امروز باید به نوعی از دشمن تشکر کنیم (!)؛ از دشمن تشکر می‌کنیم که تکنولوژی ساخت شناور را به ما نداد تا ما خودمان بسازیم و به آن افتخار کنیم، از دشمن تشکر می‌کنیم که این روحیه جهادی و اعتماد به نفس را به ما داد تا به سمت مشکلات حمله ور شویم و تا حل نشدن آن‌ها از پا ننشینیم.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار