مجری کشت گیاهان دارویی جهاد کشاورزی ایلام:
مجری کشت گیاهان دارویی جهاد کشاورزی ایلام گفت: بالغ بر ۳۵۰ گونه گیاهی دارویی در استان وجود دارد که به صورت سنتی برای درمان دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شود‌.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ 08 November 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ فاطمه جهانپور مجری کشت گیاهان دارویی جهاد کشاورزی ایلام از وجود ۱۰۰۰ گونه گیاهی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد بالغ بر ۳۵۰ گونه آن دارویی بوده و به صورت سنتی برای درمان دردها و بیماری ها استفاده می شود.

وی با بیان اینکه رویشگاه های طبیعی مختلفی اعم از جنگل و مرتع وجود دارد، افزود: گیاهانی از جمله ختمی، ریواس، خارمریم، آویشن و ... وجود دارد که به عنوان ذخایر ژنتیکی و طبیعی و پتانسیل های بالقوه محسوب می شوند.

 جهانپور در مورد مهم‌ترین گونه هایی که صرفه اقتصادی دارند و به صورت آبی کشت می شوند، گفت: گیاهان به لیمو، مریم گلی، آویشن باغی، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، زوفا، رزماری، چای ترش، گلرنگ، مرزه خوزستانی، گل محمدی و ...بازار پسند هستند.

مجری کشت گیاهان دارویی در خصوص کشت دیم گیاهان دارویی افزود: زیره سبز، سیاهدانه، گل گاو زبان، ختمی، بابونه و... کشت می شوند.

این مقام مسئول از افزایش متقاضیان کشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۰ کشت گیاهان دارویی در استان صفر بود اما در سال جاری، سطح کشت به ۳۳۰ هکتار افزایش یافت.

 جهانپور با اشاره به اینکه اکثر شهرستان ها کشت گیاهان دارویی دارند، تشریح کرد: مهم ترین مناطق کشت گیاهان دارویی دهلران، هلیلان، چرداول، سیروان، بدره، آبدانان، ملکشاهی و ایلام است که در شهرستان ایلام در سطح ۱۰۰۰ متر مربع در محیط گلخانه تولید نشا انجام گرفته است.

مجری کشت گیاهان دارویی ایلام از حمایت های دولت در این راستا خبر داد و گفت: تهیه بذر گیاهان دارویی، پرداخت یارانه و معرفی متقاضیان جهت دریافت تسهیلات صورت گرفته است که باعث اشتغالزایی ۲۰۰ نفر شده است.

تعداد ۶ واحد فرآوری گیاهان دارویی به صورت صنعتی و سنتی در استان وجود دارد که در زمینه بسته بندی و تولید انواع اسانس و عرقیات گیاهی فعالیت می کنند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار