معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور گفت: با وجود هشدارهای مرزبانی، متاسفانه غفلت شد و حشراتی که عامدانه برای اهداف خاص طراحی شده‌اند، از برخی نقاط مرزبانی زیستی وارد چند استان‌ جنوبی شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴ 08 November 2023

به گزارش تابناک لرستان، علی محمد لطیفی امروز ظهر در حاشیه شورای پدافند غیر عامل لرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه زوال بلوط یکی از دغدغه‌های ما است، اظهار کرد: اهتمام جدی داریم که آسیب‌پذیری جنگل‌های بلوط به حداقل ممکن برسد، اما اقدامات اولیه باید از خود استان شروع شود، یعنی این موضوع به مطالبه و یک فرهنگ تبدیل شود.

وی بیان کرد: سال‌ها پیش سپپددشت به عنوان شهر سبز معرفی شد، اما شاهد اقدام چندانی نبودیم.

معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زوال بلوط مربوط به کل زاگرس است و باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود، گفت: در دولت‌های گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان به زوال بلوط اختصاص پیدا کرده، اما ظاهرا این اعتبار محقق نشده است.

مهاجمان زیستی امنیت غذایی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی را تهدید می‌کند

لطیفی با اشاره به اینکه یکی از رصد‌ها و دیده بانی‌هایی که توسط سازمان پدافند غیرعامل به صورت دائمی و پیوسته انجام می‌شود، برآورد تهدیدات است، گفت: یکی از تهدیدات ناشی از فناوری نوین و نوظهور است، در این زمینه مهاجمان زیستی یکی از مواردی است که امنیت غذایی را در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی تهدید می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود هشدار‌هایی که ما در بحث مرزبانی داشتیم، اما متاسفانه این موضوع با غفلت مواجه شد و در برخی نقاط مرزبانی زیستی ما مشکل پیدا کرد.

معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور گفت: این غفلت منجر به چالش مهاجمان زیستی شد، حشراتی که عامدانه برای اهداف خاص طراحی شده بود وارد برخی استان‌های جنوبی شد.

سوسک سر حنایی و پشه آئدس مهاجم زیستی‌اند

لطیفی، سوسک سر حنایی را از جمله مهاجمان زیستی عنوان کرد که به درختان نخل آسیب جدی وارد می‌کند، افزود: هدف این حشرات تهدید امنیت غذایی کشور است، در حوزه سلامت هم با مهاجم زیستی به نام پشه آئدس مواجه هستیم که ناقل سه بیماری است.

وی تاکید کرد: ظرفیت تمام کشور متمرکز شده و با تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با مهاجمین زیست محیطی به دنبال خنثی کردن و رساندن آسیب‌ها به حداقل هستیم.

معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: در لرستان نیاز است که رصد و تحلیل‌ها در خصوص مهاجمان زیستی توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شود، تا بتوانیم اقدامات لازم را برای مقابله با آن‌ها انجام دهیم.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار