یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی و سیلاب‌های کالپوش مدیریت شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲ 09 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، ابراهیم صادقی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی از آبگیری بند‌های خاکی و سنگ و ملاتی بخش کالپوش در بارندگی ۱۶ آبان خبر داد.

وی اظهار کرد: برابر گزارش هواشناسی بیشترین میزان بارش ۱۱۸ میلی‌متر در شهر رضوان اتفاق افتاده است.

صادقی افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده در حوضه‌های آبخیز نردین، باغچه و سوداغلن، جلگه دانیال، حسین‌آباد و دشت شاد، پروژه‌های مکانیکی و بیولوژیکی تأثیر به‌سزایی در حفظ آب و خاک و زیرساخت‌ها داشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی بیان کرد: برابر بازدید صورت گرفته در حوضه‌های یادشده، مشاهده شد که کلیه بند‌ها اثربخشی لازم را داشته و آبگیری شده‌اند.

صادقی افزود: در برخی بندها، سیلاب از روی سرریز یا از لوله خروجی به آرامی در حال گذر است. مهم‌ترین اثر بندها، کاهش میزان سرعت اولیه سیل، کاهش فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و در نهایت کاهش میزان خسارت سیل به زیرساخت‌هاست.

صادقی عنوان کرد: تاکنون در منطقه کالپوش، ۱۲۰ هزار مترمکعب عملیات سنگ و ملات، ۱۶۳ هزار مترمکعب عملیات خاکی و ۲۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک در حوضه‌های آبخیز انجام‌شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی بیان کرد: در بارندگی اخیر، با وجود سازه‌های احداث شده، یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب روان‌آب‌های سطحی و سیلاب‌ها مدیریت شد.

وی گفت: با اختصاص اعتبار لازم و تکمیل پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در مطالعات، شاهد کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در میزان خسارات وارده خواهیم بود.

صادقی اظهار کرد: یکی از علل افزایش خسارات سیل، ایجاد شخم در راستای شیب زمین در اراضی شیب‌دار بوده و یکی از راهکار‌های آن، احداث تراس‌بندی و کاشت نهال است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی بیان کرد: در هر حال، آزاد بودن مسیل‌ها و جلوگیری از هرگونه تصرف در بستر و حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها نقش مهمی در کاهش میزان خسارت وارده خواهد داشت.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار