معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از مایه‌کوبی ۶۸ میلیون قطعه مرغ و طیور علیه بیماری‌های مختلف در این استان در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵ 11 November 2023

به گزارش تابناک اردبیل، دکتر رحمان نجفی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: از این تعداد ۲ میلیون و ۱۴ هزار و ۱۰۰ قطعه طیور علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مایه‌کوبی شده است.

وی با بیان اینکه مایه‌کوبی طیور در استان هرسال انجام می‌شود، اظهار کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از شیوع بیماری‌های طیور و حفظ سرمایه این صنعت انجام می‌شود تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

استان اردبیل مشکلی در زمینه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ندارد
معاون سلامت دامپزشکی استان اردبیل همچنین گفت: با اقدامات شبانه‌روزی و پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان وجود ندارد، اما با توجه به تداوم هوای سرد و اتراق و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان، ضرورت آماده‌باش و پیشگیری از بیماری و پرهیز از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری بسیار مهم است.

نجفی اضافه کرد: همچنین در سال جاری مدت بیش از هفت هزارو ۵۰۰ مورد نمونه برداری از فارم‌های مختلف پرورش طیور استان در راستای پیشگیری از این بیماری انجام شده است.

وی مایه‌کوبی را یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مختلف طیور برشمرد و افزود: این کار علاوه بر افزایش لایه‌های محافظتی ایمنی و رعایت موارد بیو سکوریتی توسط پرورش‌دهندگان مرغ مادر و تخمگذار استان، موجب فعال شدن سیستم ایمنی و افزایش ایمنی طیور در مقابل این بیماری می‌شود.

این مقام مسئول از مرغداران و پرورش‌دهندگان طیور صنعتی استان خواست ضمن بالا بردن سطح هوشیاری و رعایت موازین و دستورالعمل‌های امنیت زیستی دامپزشکی از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری خودداری و در صورت بروز تلفات و کاهش غیرمتعارف آب و دان در فارم‌های پرورش مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، تعداد واحد‌های مرغ گوشتی فعال استان اردبیل ۳۹۹ واحد با ظرفیت هفت میلیون و ۷۳۵ هزار قطعه می‌باشد.

صنعت طیور استان اردبیل علاوه بر تامین نیاز داخل استان مابقی تولید را به سایر استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان و تهران ارسال و علاوه بر تامین جوجه یک روزه گوشتی موردنیاز واحد‌های گوشتی استان، ۵۵ میلیون مازاد بر نیاز استان را در سطح کشور عرضه می‌کند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار