کد خبر: ۱۱۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 18 October 2015
تابناک بوشهر: تحقيقات نشان مي‌دهد گوشت گوساله براي بدنسازان مناسب بوده و به افزايش سطح تستسترون كمك مي‌كند كه البته اگر دام در طبيعت رشد يافته و تغذيه طبيعي‌تري داشته باشد در مقايسه با گوساله‌هاي پرورشي ضمن اين‌كه ارزش غذايي بالاتري دارد، طعمي مشابه گوشت گوسفند داشته و به دليل آن‌كه حجم بافت پروتئيني آن نسبت به بافت چربي در مقايسه با گوشت گوسفند بيشتر است به افزايش قدرت و حجم عضلاني بدنسازان كمك مي‌كند.
 
ارزش غذايي گوشت بره
با وجودي كه گوشت بره، بافت ماهيچه‌اي متراكم و پر حجمي ندارد، اما اغلب مردم به دليل آن‌كه رنگ صورتي مطلوبي دارد و حداكثر مقدار گوشت و حداقل مقدار چربي را داراست آن را به گوشت گوسفند ترجيح مي‌دهند. اما گوشت بره چه ويژگي متمايزي دارد و آيا مصرف آن توصيه مي‌شود؟ گوشت بره از نظر تردي و خوشمزگي در ميان ديگر گوشت حيوانات حرف اول را مي‌زند و قابليت هضم بالايي دارد. اين گوشت حاوي تمام اسيدهاي آمينه ضروري بدن است و مي‌تواند در ساختن بافت‌هاي جديد مفيد باشد. 
 
مصرف گوشت تعديل يا تعطيل؟
بسياري از افراد بر اين باورند كه چون انواع گوشت قرمز تري‌گليسيريد و كلسترول بالايي دارد بايد آن را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند. در صورتي كه اگر مصرف گوشت متوقف شود بدن با فقر كلسترول مواجه مي‌شود، در نتيجه براساس مكانيسم طبيعي بدن، آنزيم توليد كلسترول در كبد فعال شده و به توليد كلسترول مي‌‌پردازد و در صورت كمبود شديد اين چربي در خون، احتمال دارد ميزان توليد آن حتي از حد لازم نيز بيشتر و به افزايش كلسترول خون منجر شود. 
 
 
گوشت گوساله بهتر است يا گوسفند؟
بسياري از خانواده‌ها بر اين باورند كه گوشت گوسفند در مقايسه با گوشت گوساله ارزش تغذيه‌اي بيشتري دارد و چون بافت نرم و لطيفي داشته و طعم و بوي دلچسبي به انواع خوراك و خورش‌هاي سنتي مي‌دهد، فقط گوشت گوسفند را مي‌پسندند و هيچ نوع گوشت ديگري به مذاق‌شان خوش نمي‌آيد. درست است كه گوشت گوسفند موافق‌ترين مزاج را دارد و سرعت هضم آن بيشتر از گوشت گوساله است و بافت نرم و طعم دلچسبي دارد، اما بايد بدانيد گوشت گوسفند و گوساله از نظر ارزش تغذيه‌اي با يكديگر برابري مي‌كنند و ميزان روي، آهن و ويتامين B12 در آنها يكسان است با اين تفاوت كه گوشت گوسفند بسيار چرب و افزاينده كلسترول و تري‌گليسيريد خون است، اما گوشت گوساله علاوه بر آن‌كه كم‌چرب‌تر است در مقايسه با گوشت گوسفند كلسترول پايين‌تري دارد. پس افرادي كه دچار چربي خون بالا، ناراحتي‌هاي قلبي و ديابت هستند بهتر است گوشت گوسفند را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند. البته افراط در مصرف گوشت گوساله مي‌تواند سبب تجمع چربي در ناحيه شكم و پهلو و افزايش چربي خون شود. اين را هم بدانيد گوشت گاو در مقايسه با گوساله چاق‌كننده و ديرهضم‌تر است. 
 
عدم مصرف گوشت باعث كم‌خوني و مشكلات و ناراحتي‌هاي عصبي مي شود. انواع گوشت به غير از فرآورده‌هاي گوشتي (سوسيس، كالباس، ناگت و...) در هرم غذايي جايگاه ويژه‌اي دارند و هيچ‌گاه نمي‌توان اين گروه را جايگزين گروه‌هاي غذايي ديگر كرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ويتامين ‌B12، روي، آهن قابل جذب و اسيدآمينه‌هاي ضروري از جمله مواد مغذي هستند كه در سبزيجات، ميوه‌ها، شيريني‌ها، چربي‌ها و غلات وجود نداشته يا ميزان آن به قدري اندك و غيرقابل جذب است كه اگر رژيم غذايي از نوع گياهخواري مطلق باشد بدون شك فرد دچار عوارض حاد يا مزمن ناشي از كمبود اين مواد همچون اختلال در رشد قدي، ضعف قواي جنسي، سقط و نارسي جنين، ناباروري، كم‌خوني و مشكلات و ناراحتي‌هاي عصبي شده كه معمولا اين عوارض ديررس و در عين حال به سختي قابل جبران و درمان هستند.

در نتيجه مصرف متعادل و توصيه شده انواع گوشت لازم و ضروري است. ابتدا لازم است بدانيد گوشت متشكل از مجموعه بافت‌هاي عضلاني (ماهيچه‌اي) ـ اسكلتي لاشه همراه بافت‌هاي چربي است. ضمن اين‌كه به احشاي داخلي دام همچون دل، جگر، قلوه، زبان و... اعضاي گوشتي گفته مي‌شود كه هر دوي اينها پروتئيني بوده، اما از نظر مرغوبيت و ارزش، گوشت قرمز لاشه دام اولويت مصرف دارد. گوشت قرمز بر اساس نوع دام انواع مختلفي دارد، گوشت گاو، گوسفند، گوساله، بوفالو (گاوميش)، بره، شتر و گوشت حيوانات شكاري از اين جمله‌اند. اما سوال اينجاست گوشت حيوانات اهلي در مقايسه با يكديگر چه خصوصيات تغذيه‌اي متمايزي دارند‌؟
 
 
گوشت شتر در ترازوي تغذيه
در آموزه‌هاي اسلامي مصرف گوشت شتر به دليل ويژگي‌هاي متمايزي كه نسبت به گوشت ساير حيوانات دارد بسيار توصيه شده و خوشبختانه مدتي است كه اين گوشت طرفداران زيادي را به خود جلب كرده است. در آموزه‌هاي ديني آمده كه گوشت شتر قواي بدني و استقامت را زياد كرده و اعصاب و قواي جنسي را تقويت مي‌كند و از اختلالات در رشد جنين جلوگيري مي‌كند و مصرف آن به بانوان باردار، شيرده، دانش‌آموزان، ورزشكاران و افراد كهنسال توصيه شده است. اين گوشت ظاهري شبيه گوشت گوساله دارد و نظر به اين‌كه اغلب خانواده‌ها از سفتي و ديرپز بودن اين گوشت گلايه دارند بايد بگوييم كه اگر از گوشت شتر جوان استفاده كنيد ضمن داشتن بافتي نرم و لذيذ، براي چرخ و كبابي كردن هم مناسب است.

اين گوشت پروتئين و چربي كمتري نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد، اما سديم آن زياد و پتاسيم كمي دارد كه اين قضيه به تحمل‌پذيري شتر به كمبود آب مرتبط مي‌شود. آهن و روي گوشت شتر كمتر از گوشت ساير دام‌هاست، اما فسفر، كلسيم و ويتامين‌هاي B در عضلات ران اين حيوان بيشتر است. اين را هم بد نيست بدانيد كه از قلم و كوهان شتر در درمان درد پا و كمر و دردهاي روماتيسمي استفاده مي‌شود. 

منبع: آرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار