رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان آغاز درخشش دوباره ورزشکاران زورخانه‌ای کرمان را سال ۱۴۰۳ خواند و گفت: در تلاش هستیم جایگاه از دست رفته خود را برگردانیم.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷ 25 November 2023

به گزارش تابناک کرمان: چند روز پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ورزشکاران و قهرمانان ورزشی فرمودند: «همان‌گونه که سال‌های قبل به مسؤولان ورزشی گفته شد، ورزش باستانی ظرفیت تبدیل به یک ورزش بین‌المللی را دارد و باید در این مسیر تلاش شود». اینجا بود که فکر کردم کرمان سال‌های گذشته در حوزه ورزش باستانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، اما چرا چند سالی‌ست صدایی از نام‌آوری ورزشکاران استان نیست؟

در همین راستا با محسن مساحی، رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان  به گفت‌وگو پرداختیم تا ببینیم جایگاه ورزش باستانی کرمان در حال حاضر کجاست و آینده آن به کدام سمت‌وسو می‌رود؟
 


کرمان خیلی قوی است، ما برای دوم شدن تلاش می‌کنیم

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان پیشینه این ورزش را در کشور بسیار درخشان خواند و با تاکید بر اینکه کرمان همواره با اختلاف زیاد نسبت به دیگر استان‌ها در جایگاه اول قرار می‌گرفت، اظهار داشت: یکی از مسؤولان ورزشی استان اصفهان سال ۹۵ در یک برنامه تلویزیونی گفت «کرمان خیلی قوی است، ما برای دوم شدن تلاش می‌کنیم».

وی با اشاره به ثبت این ورزش در یونسکو، عنوان کرد: این امر مهم به وسیله ورزشکاران کرمانی صورت گرفت، سال ۸۷ تیم ملی ایران به فرانسه رفت و توانست موفق شود، اتفاقی که زمینه روز ملی ورزش زورخانه‌ای را هم فراهم و ۱۷ شوال همزمان با پیروزی حضرت علی(ع) بر عمر بن عبدود روز پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای انتخاب شد.
 


جایگاه کرمان به خطر افتاده

مساحی از اُفت ورزش زورخانه‌ای کرمان در سالهای اخیر سخن به میان آورد و با اشاره به اینکه در حال حاضر انتظاری از کرمان نداریم، ابراز داشت: طی جابه‌جایی‌های اشتباه، جایگاه کرمان به خطر افتاده اما تلاش داریم به روزهای طلایی خود برگردیم.

به جایگاه خود بر می‌گردیم

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان آغاز درخشش دوباره ورزشکاران زورخانه‌ای کرمان را سال ۱۴۰۳ خواند و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم، در تلاش هستیم جایگاه از دست داده را برگردانیم و ورزشکاران‌مان را روی سکوهای قهرمانی ببینیم.

وی ادامه داد: کسب این مهم با مشارکت و همکاری همه نخبگان این رشته و مسؤولان استان میسر است، اگر دست در دست هم بگذاریم و متحد شویم، می‌توانیم به روزهای اوج برگردیم، ما با ۷۸ زورخانه و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ ورزشکار رسمی، ظرفیت خوبی داریم.
 


یک نمایش زیبای باستانی در میدان ارگ کرمان

مساحی بیان داشت: شهردار کرمان قول داده در روز پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای مقدمات یک همایش بزرگ ورزشی را در میدان ارگ با یک پردازش خیلی خوب آماده و ۵۰۰ باستانی‌کار کرمانی نمایش زیبایی را برگزار کنند.

وی از اقدامات مجموعه تحت مدیریت خود برای ورود نونهالان و نوجوانان به طرف این ورزش سخن گفت و خاطرنشان کرد: ۱۴ آکادمی آماده کردیم که ۷ آکادمی در کرمان وجود دارد، علاقه‌مندان طی ۲۴ جلسه و در ۲ ماه آماده می‌شوند، این زمان سه بار تکرار می‌شود و بعد از آن، ورزشکاران برای حضور در مسابقات جهانی آماده‌اند.

رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان اضافه کرد: آموزش‌وپرورش سالن سعادت را در اختیار ما گذاشته و بعد از آماده‌سازی آن، او هم برای آکادمی آماده است. وی ظرفیت کرمان را در زمینه ورزش باستانی و زورخانه‌ای بسیار خوب ارزیابی و عنوان کرد: آینده این ورزش در کرمان بسیار روشن است، ما سال آینده به جمع مدعیان بر می‌گردیم و روی سکوها قرار می‌گیریم.
 


حمایت مالی نمی‌شویم

مساحی با انتقاد شدید از سیاست‌های حمایتی از ورزش زورخانه‌ای، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب آن‌طور از ورزش باستانی حمایت می‌کنند، مسؤولان سطح بالا نگاه‌شان به این ورزش خوب است اما نمی‌دانم چرا حمایت مالی نمی‌شود؟

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان با اشاره به اینکه همه نیازهای ما در طول سال ۱.۵ میلیارد تومان است، تصریح کرد: خیلی از  رشته‌هایی که ورزشکار چند دقیقه هم ورزش نمی‌کند، چند برابر این رقم را می‌دهند اما برای این ورزش که پهلوانی، ملی، مذهبی و بومی است و خیلی‌ها از آن مراد گرفته‌اند، هزینه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: استان ما معادن زیادی دارد که می‌تواند به راحتی هزینه ورزش زورخانه‌ای را تامین و امید را میان ورزشکاران گسترش دهد.

به گزارش فارس: ورزش زورخانه‌ای جزو ورزش‌هایی است که روح دین در آن تنیده شده و می‌تواند مکمل مسجد در تربیت نسل جوان باشد، امیدوارم مسؤولان امر با یک برنامه‌ریزی درست کاستی‌ها را جبران و به این ورزش اهمیت بیشتری بدهند.
منبع/فارس

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار