خانواده سه نفره پلنگ ایرانی چند شبی است که نزدیک شهر شاهرود پرسه می‌زنند.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸ 26 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، خانواده سه نفره پلنگ ایرانی این روز‌ها برای مردم شاهرود مشغله‌های ذهنی جالب توجهی ایجاد کرده‌اند.

سه قلاده پلنگ ایرانی که گفته می‌شود هر سه از یک خانواده هستند، چند شبی است که نزدیک شهر شاهرود پرسه می‌زنند.

برخی گروه‌های مردمی حافظ محیط‌زیست این روز‌ها به‌طور جدی نسبت به خطرات حضور این جانوران وحشی ارزشمند نزدیک شهر شاهرود هشدار می‌دهند.

ماجرای پلنگ‌ها از چه قرار است؟

مسلم عراقی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در همین زمینه، با اشاره به پرسه زدن پلنگ در مجموعه آبشار شاهرود اظهار کرد: سه قلاده پلنگ تاکنون در این مکان مشاهده شده است که همگی عضو یک خانواده هستند.

وی اضافه کرد: به‌واسطه وجود امنیت پایدار در منطقه و همچنین علف‌خوارانی مانند قوچ و میش که در آن محل وجود دارند، پلنگ‌ها در حال پرسه زدن هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود ادامه داد: اقداماتی مانند نصب بنر برای آگاهی مردم در محل پرسه زدن پلنگ‌ها انجام شده است.

عراقی بیان کرد: پایش شبانه‌روزی با کمک نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حال انجام است تا اتفاق ناگواری پیش نیاید.

وی بیان کرد: از مردم شهرستان شاهرود تقاضا داریم که بیشتر مراقب خود و فرزندانشان باشند و حتی‌الامکان از تردد در این مکان در ساعات صبح و ساعات پایانی شب به‌صورت تنهایی خودداری کنند.

تخریب زیستگاه؛ روایتی دیگر

در حالی که رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود وجود قوچ و میش یا به عبارت بهتر، منابع غذایی مناسب را عامل پرسه زدن پلنگ‌ها نزدیک شهر شاهرود عنوان می‌کند، دوستداران طبیعت روایت دیگری هم دارند.

علاقه‌مندان به محیط‌زیست مدت‌هاست که درباره تخریب‌های گسترده و معدنکاوی‌های بی‌برنامه در شاهوار هشدار می‌دهند.

دوستداران حیات‌وحش، این تخریب‌ها را عامل برهم زدن چرخه زندگی وحوش منطقه دانسته و دلیل حضور پلنگ‌ها در حاشیه شهر شاهرود را همین تخریب‌ها در زیستگاه پلنگ ایرانی می‌دانند.

جوامع محلی در شاهرود به‌شدت خواستار پایان دادن به این معدنکاوی‌های گسترده در شاهوار هستند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار