مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: برای هر نمونه وارداتی خون بند ناف حدود ۴۰ هزار دلار هزینه می‌شود، حال اینکه ما امروز با صادرات به ارزآوری نیز رسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳ 02 December 2023

به گزارش تابناک لرستان، مرتضی ضرابی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان، با گرامی‌داشت روز جهانی خون بندناف، اظهار کرد: ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف از رویداد‌های مهم امروز پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۳۰۰ ذخیره خون بند ناف در لرستان داشتیم که امسال رشد ۲ برابری حدود ۱۳۰ درصد این ذخیره افزایش داده شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه تشکیل دهنده همه بافت‌های بدن بوده و از منابع مختلف می‌توان این سلول‌ها را به دست آورد، افزود: بند ناف اگرچه بعنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، اما خون بند ناف در درمان بیماری‌های مختلف می‌تواند بسیار کارگشا واقع شود.

ضرابی با اشاره به ذخیره‌سازی خون بند ناف به صورت عمومی و خصوصی، تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی و ۵ هزار نمونه در بانک عمومی داریم.

وی بیان داشت: بزرگترین بانک خون بند ناف را در خاورمیانه داریم نمونه خون بند ناف از کشور‌های مختلف در ایران ذخیره‌سازی شده است.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه ۴۵ نمایندگی در استان‌های مختلف را داریم، گفت: تهران، خراسان رضوی و اصفهان رتبه‌دار ذخیره‌سازی خون بند ناف هستند.

ضرابی ادامه داد: ۵۵ درصد نمونه‌ها برای نوزادان پسر و ۴۵ درصد برای نوزادان دختر است، ضمن اینکه ۱۷ درصد این سلول‌ها برای زایمان طبیعی و ۸۳ درصد برای زیایمان‌های سزارین است.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی خون بند ناف پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارد، افزود: از آنجا که سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند، بنابراین تاکنون بیشترین استفاده آن در بیماری‌هایی با منشا خونی بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به ایجاد پالایشگاه محصولات زایمانی، گفت: پس از زایمان ۵ جز ارزشمند و قابل فرآوری همچون پرده جنینی و بند ناف دور ریخته می‌شود که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد.

ضرابی با بیان اینکه خون بند ناف در درجه اول به درد خود نوزاد و افرادی که تطابق ژنتیکی دارد، می‌خورد، افزود: هر نمونه ذخیره شده می‌تواند به مدت ۲۵ سال نگهداری شود.

وی اظهار کرد: خانواده‌ها می‌توانند از هفته ۳۴ بارداری اقدام به ثبت‌نام جهت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی کنند، کادر درمان نیز بلافاصله و حدود ۳ تا ۵ دقیقه پس از تولد نوزادان اقدام به جمع‌آوری خون بند ناف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به کمک ذخیره‌سازی خون بند ناف به جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: در نظام سلامت روش‌های مختلفی برای غربالگری و انجام مشاوره‌های ژنتیکی جهت درمان بیماری‌ها انجام شده، با این وجود هر چه ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف بیشتر شود، شانس یافتن نمونه منطبق و همچنین افزایش امید به زندگی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

ضرابی با اشاره به جمع‌آوری نمونه خون بند ناف در ۲.۵ تا ۳ درصد زایمان‌ها در سراسر کشور، تصریح کرد: در صورت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی این میزان ذخیره می‌تواند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در برخی کشور‌ها در کنار خون بند ناف، بانک دندان شیری نیز راه‌اندازی شده، گفت: دانش این کار را در مجموعه رویان کشور داریم و امیدواریم طی چند ماه آینده ذخیره‌سازی ریشه دندان شیری نیز شروع شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه تزریق سلول‌های بنیادی در کودکان فلج مغزی بسیار موثر بوده است، افزود: تزریق سلول‌های بنیادی به میزان زیادی توانسته قدرت بدنی را در این افراد بسیار افزایش دهد، کمااینکه در بیماران اوتیسم نیز به همین‌گونه است.

ضرابی با بیان اینکه علاوه بر انجام تست‌های پزشکی و سابقه خانوادگی مادر، تست‌ها روی خون بند ناف انجام و تا حصول اطمینان از سلامت اقدام به ذخیره‌سازی نمی‌شود، افزود: هر نمونه وارداتی حدود ۴۰ هزار دلار هزینه می‌شود، بنابراین هرچه میزان ذخیره‌سازی‌ها در کشور بیشتر باشد نه تنها از خروج ارز جلوگیری می‌شود، بلکه می‌تواند با ارسالتت آن از طریق شبکه بین‌المللی اقدام به ارزآوری کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر درخواست احداث بانک خون بند ناف در سه کشور همسایه را داریم، توافقاتی نیز در برخی کشور‌ها همچون عراق انجام شده که به زودی محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بیان داشت: دانش سلول‌های بنیادی در ایران کاملا بومی است و توانسته‌ایم که این دانش را برای ذخیره‌سازی خون بندناف را به دنیا منتقل کنیم.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار