بسیاری از ما شهر بردسیر را با لاله‌زارش می‌شناسیم، با دشت‌های بزرگ گل‌های محمدی! اما شاید کمتر بدانیم این شهرستان، قدمتی 12 هزار ساله دارد، حق هم داریم، بسته بودن درب‌های مکان‌های تاریخی این شهر و عدم تلاش برای معرفی جاذبه‌های باستانی می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد.
کد خبر: ۱۱۴۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 03 December 2023

به گزارش تابناک کرمان، شهر بردسیر با قدمتی کهن، دارای ظرفیت‌های فراوان اما نهفته‌ای است که می‌تواند به گردشگری منطقه رونقی عظیم ببخشد، اما این فرصت مغفول مانده و به صورت کامل در بردسیر محقق نشده است.

از هر طرف که به شهر بردسیر نزدیک می‌شویم گلدسته‌هایی به قامت آسمان از دور چشم‌نوازی می‌کند، تابلو متفاوتی با این عنوان می‌بینیم: به شهر کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع) خوش آمدید، دلیلش هم آن است که در این شهر امامزاده‌ای شهید از نوادگان امام حسن(ع) وجود دارد.

وارد شهر که می‌شویم تابلوهای کوچکی را می‌بینیم که دربلوار ورودی شهر از سمت کرمان نصب شده و اماکن تاریخی و دیدنی شاخص بردسیر فقط نامبرده شده است.

اندکی که جلوتر می‌رویم اگر اهل بردسیر نباشی با جستجو در اینترنت می‌توانی آدرسی از آثار تاریخی شهر پیدا کنی و اگر پیدا هم بشود فقط از بیرون می‌توانیم نظاره‌گر آثار تاریخی باشیم و از جذابیت درون بناها محروم می‌شویم.

انگار اهالی منطقه هم از این قاعده مستثنی نیستند و کمتر کسی است که بناهای تاریخی شهر خود را دیده باشد و در موردش بداند.

به گفته نماینده میراث فرهنگی بردسیر در آیین گرامی‌داشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی  ۶۵ اثر تاریخی و محوطه باستانی شهرستان بردسیر، ثبت ملی شده‌اند.

حال سوال این است که سازمان میراث فرهنگی به جز اینکه اماکن را ثبت می‌کند در زمینه حفاظت، مرمت و معرفی این آثار چه اقدامی انجام می‌دهد؟

تل ابلیس طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد آمریکا در حقیقت بازمانده شهر هفت هزار ساله‌ای است که به دست اقوام پیشرفته‌ای که کشاورزان اولیه استان کرمان را تشکیل می‌داده‌اند برپا شده و تا هزاره اول قبل از میلاد به مدت چهار هزار سال مرکز تمدن این ناحیه از استان بوده‌است.

طبق شواهد بدست آمده صنعت فلزکاری در هزاره پنجم قبل از میلاد در این منطقه از پیشرفت زیادی برخوردار و به طرز وسیعی رایج بوده‌ است.

حال زار میراث فرهنگی شهرستان بردسیر

گردشگری از منابع درآمد بسیاری از شهرها و کشورها است، اما بردسیر، در این زمینه به جهت بی‌نام و نشان بودن و عدم امکان بازدید برای عموم، حال خوبی ندارد.

طبیعت بی‌نظیر بام ایران، لاله زار و بیدخوانِ زیبا، خوشه‌های طلایی گندم نگار و سیب و گلابی گلزار، امامزادگان و بقاع متبرکه یک طرف و ۶۵ اثر تاریخی دیگر که اگر درب آنها به روی مردم باز شود، برای شهری که بوی گل می‌دهد، پنجره جدیدی به روی بهترین‌ها است.

امامزاده سیدمحمد بردسیر

 

بسته بودن آثار تاریخی شهر ۱۲ هزار ساله

در همین راستا حمید قلندری بردسیری معاون علمی و پژوهشی دانشگاه بین‌المللی ابن‌سینا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: قدمت بردسیر بیش از ۱۲ هزار سال و به دوران پارینه سنگی می‌رسد.

وی عنوان کرد: آثار بسیار گرانبها و ارزشمندی در بردسیر کشف شده که برخی از آنها موجود است، اسناد فراوانی در کتاب تاریخ جامع بردسیر آورده‌ایم که بعد از چاپ در اختیار همه پژوهشگران قرارخواهدگرفت.

وی اضافه کرد: ۱۱۰ اثر که موید ادعای ما هستند به یغما رفته، این آثار از تل ابلیس بردسیر، قریه‌العرب ، نگار، هجین و همچنین دیگر جاهای شهر، امروزه در موزه‌های بین‌المللی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس نگهداری می‌شوند.

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه بین‌المللی ابن‌سینا ادامه داد: همه اینها شناسایی شده و گویای این مطلب است که بردسیر شهری کهن و با قدمت بیش از ۱۲ هزارسال است، در طول این سالها اتفاقاتی زیادی در بردسیر افتاده است.

ارگ بردسیر

 

بزرگترین کتابخانه‌های ایران در بردسیرِ ۶ هزار سال قبل

قلندری با اشاره به اینکه تل ابلیس از مراکز مهم صنعتی به شمار می‌رفت، گفت: این قلعه بسیار مهم در هجین بوده و قبل از انقلاب تخریب شده است، بردسیر در حدود ۶ هزار سال قبل بهترین و بزرگترین کتابخانه‌های ایران آن زمان را داشته که نشان از علمی، فرهنگی و عالم پرور بودن این شهر است.

صداهای اولیه اسلامی در بردسیر

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر استان کرمان نیز گفت:  فهرست آثار ملی بردسیر به تل ابلیس محدود نمی‌شود و مکان‌های کهن و باستانی دیگری مثل محوطه دشتکار، تل شیله گرگی یک و دو، حوزه شیرینک، محوطه‌های فلز کاری، حوزه کناری رود چاری و رود بهرامجرد هم در این فهرست دیده می‌شود.

نادر علیدادی‌سلیمانی اضافه کرد: تاریخ بردسیر بسیار غنی است به خصوص نواحی کوهستانی جنوبی دشت بردسیر که در دوره اسلامی هم حیات در آن جریان داشته است،کاوش های علمی باستانی انجام شده در غبیرا نشان می‌دهد استقرار صداهای اولیه اسلامی در این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

وی عنوان داشت: از بناهای شاخص می‌توان قلعه فرهادی که در مناطق ارتفاعات جنوبی دیده می‌شود و منار نگار که باقیمانده مسجد جامع نگار در دوران سلجوقی، پیر جارسوز از آثار سده هفتم تا هشتم هجری، بقایای قلعه‌ای که درمرکز شهر است را نام برد.

دلیل بسته بودن مکان‌های تاریخی بردسیر کمبود نیرو است

 مسؤول دفتر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری بردسیر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه  تعداد ۶۵ اثر ملموس و ۱ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است،گفت: از موارد شاخص می‌توان خانه بهادر الملک، پیر جارسوز، پیر سبز پوش، برج سلورد، حمام نگار، حمام لاله‌زار، برج نگار پیرمرد خدا، مقبره شیخ محمد کاکو و غیره  را نام برد.

 حمیده قاسم‌پور در مورد نقش میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی و مرمت آثار ثبتی و معرفی جاذبه‌های گردشگری از طریق تیزرهای تبلیغاتی و برنامه‌های تلویزیونی و چاپ کتاب و برشور را دارد.

وی دلیل بسته بودن درب اماکن تاریخی را کمبود نیرو ذکر کرد و ابراز داشت: مردم با مشارکت دولت می‌توانند در حفظ و مرمت آثار تاریخی باارزش سهیم باشند تا این محوطه‌های باارزش برای نسل‌های آینده باقی بماند.

به گزارش فارس: بسته بودن اماکن تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی شهرستان بردسیر به بهانه کمبود نیرو قابل قبول نیست، امیدوارم مسؤولان امر برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند و درهای پیشرفت شهرستان را که قطعا گردشگری یکی از آن موارد است، نبندند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار