مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:کشاورزان مزارع شتوی خود را برای شناسایی آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه پایش کنند.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ 10 December 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه، خطرناک و دامنه تغذیه‌ای گسترده‌ای دارد و می‌تواند به ۳۵۷ میزبان گیاهی از جمله ذرت، گندم، سورگوم و پنبه خسارت وارد کند.
وی با اشاره به اینکه این آفت می‌تواند روزانه تا ۱۰۰ کیلومتر پرواز و مناطق جدیدی را آلوده کند، اظهار کرد: با توجه به احتمال فعالیت و ایجاد خسارت در مزارع گندم و جو، کارشناسان جهاد کشاورزی و اعضا شبکه مراقبت در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز خدمات کشاورزی نسبت به پایش مستمر مزارع شتوی اقدام می‌کنند.
عباسی تصریح کرد: مزارع ذرت شهرستان داراب نخستین منطقه مشاهده این آفت در استان فارس بود و دیگر شهرستان‌های استهبان، فسا، جویم، لارستان و گراش هم وجود آن را در مزارع ذرت گزارش دادند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه در دیگر شهرستان‌های استان فارس اعلام نشده است. عباسی، اقدامات مدیریتی در کنترل کرم برگخوار پاییزه را موفقیت آمیز دانست و افزود: در حال حاضر مزارع ذرت آلوده تحت کنترل هستند و خسارت اقتصادی به آن‌ها وارد نشده است.
وی بیان کرد: گزارش مشاهده این آفت ابتدا در شهریور ماه از استان‌های کرمان و هرمزگان بود و سپس از استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان گزارش شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اقدامات انجام شده در مبارزه با این آفت اشاره کرد و گفت: طرح موضوع در شورای کشاورزی و بحران استان فارس و شهرستان ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارشناسان و بهره برداران، نصب بنر و اطلاعیه‌های مربوط و تامین سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت از مهمترین فعالیت‌های انجام شده توسط مدیریت حفظ نباتات است

برچسب ها: آفت ، برگخوار پاییزه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار