اردکان یزد از گذشته‌ به‌عنوان قطب تولید روناس در کشور مطرح بوده و از معدود مناطقی است که روناس هنوز در آن کشت می‌شود؛ اما شرایطی ایجاد شده که کشاورزان دیگر کشت این محصول را مقرون به‌صرفه نمی‌دانند.
کد خبر: ۱۱۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 19 October 2015

به گزارش تابناک یزد،در گذشته تقریبا اغلب اراضی زراعی اردکان به‌دلیل شوری آب این منطقه و مقاومت بسیار بالای روناس به شوری، به کشت این گیاه اختصاص داشته است و در طول دهه‌های گذشته بخش قابل توجهی از این محصول به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

یکی از بهره‌برداران روناس اظهار کرد: در گذشته اطراف بیشتر خانه‌ها و در مزارع شهرستان اردکان، «کرت‌های» روناس وجود داشت و هر جا زمین خالی پیدا می‌شد، کشاورزان اقدام به کاشت این محصول می‌کردند.

ابوالفضل قانعی افزود: اکنون شرایط تغییر کرده و از آنجا که برداشت این محصول بسیار حساس است و هنوز هیچ ماشین برداشتی از سوی جهاد کشاورزی به کشاورزان معرفی نشده و همچنان مانند ۳۰‌سال پیش با بیلچه ناچار به برداشت هستیم، برداشت دیگر مقرون به‌صرفه نیست.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان یزد نیز در مورد محصول روناس گفت: زمان کاشت این محصول به صورت بذر از نیمه اول اسفند تا اواخر فروردین و زمان برداشت آن نیز از نیمه اول شهریور تا نیمه‌های آبان‌ است.

مژگان میرزاباقری افزود: این گیاه در زمینه‌های رنگرزی، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیار دارد و بازار مصرف داخلی آن شهرهای تبریز، ارومیه، شیراز، اصفهان، کرمان و یزد است.وی با بیان این که صادرات این محصول نیز از جایگاه خوبی برخوردار است، عنوان کرد: کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان به‌شدت طالب روناس استان یزد هستند اما کاهش برداشت محصول، این بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار