معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر از طغیان آفت مگس انبه در باغ‌های مرکبات این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶ 04 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، کبری توکلی معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر با هشدار درباره ضرورت مقابله با آفت مگس انبه در باغ‌های استان، اظهار داشت: مبارزه با آفت مذکور در زمان رسیدن میوه است که در صورت عدم مدیریت آفت شاهد طغیان مگس انبه خواهیم بود.

وی درباره وضعیت آفت مگس انبه در باغ‌های استان، افزود: با توجه به کشت‌های مخلوط (سیب، انجیر، خرمالو، نارنگی و پرتقال) آفت مگس انبه به‌راحتی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند به باغ‌های خسارت وارد کند.

توکلی بیان کرد: مگس انبه تاکنون محدود به باغ‌های شهرستان جم بوده، ولی متاسفانه در سال‌جاری به‌دلیل ایجاد باغ‌های مخلوط و کشت گیاهان میزان آفت در بخش خاییز شهرستان تنگستان نیز طغیانی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر، عنوان کرد: آفت در دمای پایین غیرفعال می‌شود، ولی متاسفانه در سال‌جاری به‌دلیل معتدل بودن هوا آفت همچنان فعال است.

وی گفت: بهترین روش مدیریت آفت، کنترل غیرشیمیایی بوده و در همین راستا سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر هر ساله اقدام به تهیه تله و فرمون و توزیع بین باغداران و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کند.

برگزاری کارگاه آموزشی آفت مگس میوه انبه در منطقه خائیز تنگستان

همزمان با شیوع آفت مگس انبه در باغ‌های مرکبات منطقه خائیز، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تنگستان با همکاری مدیریت ترویج و حفظ نباتات استان بوشهر، شورا و دهیاران منطقه نسبت به برگزاری کارگاه آموزشی اقدام کردند.

احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: آفت مگس انبه طیف وسیعی از میوه‌ها و به‌خصوص مرکبات را مورد حمله قرار می‌دهد و متأسفانه در باغات مرکبات منطقه خائیز مشاهده و ردیابی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری بدلیل معتدل بودن هوای پائیز و زمستان و نبود سرمای کافی مدت زمان فعالیت این آفت طولانی و باعث خسارات زیادی به کشاورزان منطقه شده است.

سبحانی تأکید کرد: با توجه به اینکه میوه‌های آلوده کانون اصلی آلودگی هستند، تمامی میوه‌های آلوده جمع‌آوری شده و در زیر خاک دفن و یا سوزانده شوند.

وی گفت: هیچ‌گونه سم و سم‌پاشی برای این آفت توصیه نمی‌شود و استفاده از پارافرمون‌های جلب‌کننده مگس میوه انبه همزمان با شروع رنگ‌گیری میوه‌ها یکی از بهترین روش‌های شکار و کاهش جمعیت حشرات است.

سبحانی از مزیت استفاده از پارافرمون‌ها را شکار حشرات قبل تخم‌ریزی و جلوگیری از افزایش نسل آن‌ها عنوان و در پایان به باغداران توصیه کرد به‌دنبال سم و سم‌پاشی نباشند و بهداشت باغ رعایت کنند (تمام میوه‌های آلوده جمع‌آوری و نابود شود)، نهال‌های غیر از الگوی کشت به منطقه نیاورند و از نهال‌های مرکبات گواهی شده و معتبر به‌منظور کشت جدید استفاده کنند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار