ناظر گمرکات خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز گفت: ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزارتن کالای غیر نفتی به ارزش چهار میلیارد و یکصد و ۴۴ میلیون دلار در ۹ ماهه امسال از مرزهای استان صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 09 January 2024

تابناک خوزستان: بهروز قره‌بیگی روز سه شنبه با حضور در مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اهواز بیان کرد: میزان صادرات کالای غیرنفتی در مدت یاد شده به لحاظ وزنی ۲۳ درصد رشد و به لحاظ ارزشی ۱۷ درصد کاهش داشته است.

صادرات ۶۰۰ هزار تن کالای استان‌های دیگر از مرزهای خوزستان

وی گفت: ۶۰۰ هزار تن کالای استان‌های دیگر به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار طی ۹ ماه اخیر از مرزهای خوزستان صادر شده است.

قره‌بیگی ادامه داد: صادرات کالای استان‌های دیگر از مرزهای خوزستان به عنوان یک ظرفیت و مزیت اقتصادی برای استان، در ایجاد اشتغال و کسب درآمد بیشتر تاثیرگذار است.

ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد: تقویت و توسعه صادرات کالای استان‌های دیگر از مرزهای خوزستان در اقتصاد استان اثر بسیار مثبتی به همراه دارد.

افزایش ۱۷ درصدی صادرات خوزستان به کشور عراق

قره‌بیگی در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی صادرات به کشور عراق در ۹ ماهه امسال بیان کرد: چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در مدت ذکر شده به کشور عراق صادر شده است.

وی گفت: این میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی ۲۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک اهواز با بیان اینکه مراودات تجاری بسیار خوبی بین خوزستان و کشور عراق وجود دارد افزود: صادرات به این کشور به صورت زمینی و آبی انجام می‌شود.

قره‌بیگی اظهار کرد: صادرات از مرز شلمچه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و ارزشی ۱۲ درصد رشد داشته است.

صادرات بیش از چهار میلیارد دلار کالا از مرزهای خوزستانوی ادامه داد: صادرات از مرز چذابه نیز در این مدت ۵۰۰ میلیون تن به ارزش ۱۴۳ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۱۷ درصد و ارزشی ۵۹ درصد رشد یافته است.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه با اشاره به کالاهایی که بیشترین میزان صادرات از استان را داشتند افزود: شمش فولادی، پروپان، نفت سبک و سنگین، میلگرد، گاز طبیعی و محصولات کشاورزی کالاهایی هستند که بیشترین فراوانی را در صادرات داشته است.

قره‌بیگی اضافه کرد: بیشترین صادرات به کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه، هند، کویت، افغانستان و پاکستان بوده است.

واردات ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تن کالا از مرزهای خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: طی ۹ ماهه امسال ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد دلار از مرزهای خوزستان واردات انجام شده است.

وی گفت: این میزان واردات به لحاظ وزنی ۶ درصد و ارزشی هشت درصد کاهش یافته است.

مدیر کل گمرک اهواز با بیان اینکه عمده واردات کالای اساسی بوده است افزود: خوزستان با واردات ۸۰ درصد کالای اساسی کشور نخستین و مهمترین درگاه ورود کالای اساسی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بیشترین کالاهای وارداتی از مرزهای استان ادامه داد: ذرت، دانه های روغنی، کنجاله سویا، گندم، شکر خام، جو دامی، روغن خام و برنج بیشتریم فراوانی کالاهای وارداتی را داشتند.

لزوم آماده‌سازی اظهارنامه گمرکی برای سرعت بخشیدن به ترخیص کالا

ناظر گمرکات خوزستان مهم‌ترین عامل در سرعت بخشیدن به ترخیص کالا از گمرکات را آماده کردن اظهارنامه گمرکی از سوی صاحب کالا دانست.

وی گفت: ضرورت دارد که صاحب کالا قبل از رسیدن به مقصد اظهارنامه گمرکی خود را آماده کند تا زمان ترخیص کالا کاهش یابد.

مدیرکل گمرک اهواز بیان کرد: ۲ موضوع ثبت سفارش کالا و انجام فرآیند انتقال ارز اگر در زمان مناسب انجام شود زمان ترخیص کالا از گمرکات بسیار کاهش می‌یابد به همین دلیل صاحبان کالا و بازرگانان برای سرعت بخشیدن به ترخیص کالای خود، این موارد را در اولویت کاری خود قرار دهند.

خوزستان با داشتن مرزهای زمینی، آبی و خاکی از درگاه‌های راهبردی کشور در حوزه صادرات و واردات به شمار می‌رود و ۲۵ درصد ارز آوری کشور توسط این استان انجام می‌شود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار