استاندار کرمان به بیان جزئیاتی بیشتر از جنایت ۱۳ دی‌ماه گلزار شهدای کرمان پرداخت و گفت: یک تیم کاملا حرفه‌ای پشت کار این جنایت بود و سرتیمی که این افراد انتحاری را آورده و آموزش داده هم حرفه‌ای بوده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵ 14 January 2024

به گزارش تابناک کرمان، محمدمهدی فداکار ظهر امروز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه در شورای اداری استان سرکشی و احوالپرسی از خانواده شهدا و مجروجان حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه گلزار شهدای کرمان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: اجازه ندهیم، هیچ‌باری بر دوش خانواده شهدا و مجروجان باشد و کارهای آنها را سر و سامان دهید.

استاندار کرمان بیان کرد: حادثه تروریستی ۱۳ دی ماه بسیار تلخ بود، شهدای ما بیشتر زن‌ها و دختربچه‌ها هستند و صحنه بسیار سختی بود و دل همه را سوزاند و بررسی‌ها در حال انجام است و باید کمک کنیم، تلخی حادثه کمتر شود و به مجروحان توجه لازم صورت گیرد. استاندار کرمان که معتقد است بعضی صحبت‌های مطرح‌شده در مورد حادثه ۱۳ دی‌ماه به‌شکل عقده‌گشایی بوده است، ادامه داد: بعضی‌ها سعی کردند، انتقام خود را از اشخاص و سیستم‌ها بگیرند و دنبال نان و کاسبی بودند و به دستگاه‌های مسؤول در حوزه امنیت حمله کردند.

فداکار با اشاره به اینکه حمله به نیروهای حفظ متصدی امنیت بدترین کارممکن است، ابراز داشت: بعضی از آدم‌های عنود و لجوج هم سعی کردند به شهدا توهین کنند.

وی با یادآوری اقدامات صورت گرفته در سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در سال گذشته افزود: سال گذشته که نرده‌هایی در دورتادور گلزار شهدا برای بحث‌های امنیتی زده شد، این موضوع را مطرح کردند که زیبایی‌های بصری گلزار را از بین نبرید.

استاندار کرمان ادامه داد: حتی این موضوع مطرح می‌شد که چرا مردم را می‌گردید، اما امسال برعکس این حرف‌های‌شان را می‌گفتند و دنبال عقده‌گشایی هستند.

فداکار اضافه کرد: برای حفظ امنیت و حفاظت از جان مردم کارهای زیادی انجام شد، اما ما دشمن کینه‌توزی داریم که توطئه‌ها را از ابتدای انقلاب اسلامی آغاز کردند و همچنان ادامه دارد و این کشور و آن کشور و این دولت و آن دولت ندارد و آمریکا و رژیِم صهیونیستی با ما دشمن هستند، زیرا جمهوری اسلامی هیچ‌گاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته است.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی و انتظامی مراقبت‌های دایمی دارند، تصریح کرد: ۶۰ بمب تا قبل از محرم کشف شده است که از این تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان بود و هر یک از این بمب‌های حرفه‌ای تولید شده اگر منفجر می‌شد چند برابر انتحاری صورت گرفته خسارت وارد می‌کرد.

فداکار از تلاش برای شناسایی نقاط ضعف و قدرت و نقظه‌های کور و کمبودها پس از برگزاری سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شورای تامین استان کرمان خبر داد و گفت: حفاظت از گلزار شهدای کرمان به‌دلیل وجود کوه‌ها، جنگل و کمربندی کاربزرگی است.

وی با تاکید بر اینکه دشمن از شهید سلیمانی، نام، یاد، راه و علاقه‌مندان وی وحشت دارد، اظهار کرد: آزادگان دنیا از سراسر جهان به مزار شهید سلیمانی می‌آیند و شهید سلیمانی قبله‌‌ای برای آزادی‌خواهان شده است.

استاندار کرمان در ادامه سخنان خود از شرایط جغرافیایی ویژه استان کرمان سخن به میان آورد و اضافه کرد: کویر طولانی و راه‌های ورودی مختلفی داریم که امکان تهدید وجود دارد.

فداکار بیان داشت: در جلسه شورای امنیت کشور همچنین بحث‌های مرتبط با اتباع بیگانه و کویر را به صورت ملی مطرح کردیم و این در شرایطی‌ست که طرد اتباع غیرمجاز به شکل روزانه صورت می‌گیرد، اما خلاهای قانونی برای ورود اتباع بیگانه داریم.

وی با یادآوری دوباره ارزیابی صورت گرفته برای شناسایی نقاط ضعف و قدرت در شورای تامین استان کرمان اظهار کرد: کمیته ایمنی را از کمیته امنیت جدا کردیم تا اقدامات به نحو بهتری انجام شود.

استاندار کرمان از تدوین دستورالعمل برای تدفین اموات، وسیع‌تر شدن پارکینگ، ایجاد پل هوایی، ایجاد رینگ امنیتی و فنس‌کشی با حضور نگهبان، استقرار ۱۲۰ دوربین، تامین روشنایی جنگل در محدوده گلزار شهدای کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: نقطه کور در این منطقه نداشتیم و با پهپاد و دوربین‌های حرارتی و دید در شب هم منطقه را رصد می‌کنیم.

فداکار از وجود گیت در ورودی گلزار شهدا از سمت زیرگذر جبلیه خبر داد و بیان داشت: این گیت به دلیل ترافیک جمعیتی در ۱۳ دی ماه جمع‌آوری شد اما سگ‌های موادمنفجره‌یاب و چهره‌زن‌ها از تهران آمدند و فرد انتحاری سگ‌ها و پلیس را دیده و نتوانست وارد رینگ امنیتی شود و همانجا خودش را منفجر کرد.

وی نیز مانند بعضی دیگر از مسؤولان بر این موضوع تاکید کردند که فرقی نمی‌کرد گیت ۱۰۰ متر این طرف‌تر یا آن طرف‌تر باشد و بیان کرد: تروریست‌ها می‌خواستند داخل گلزار شهدای کرمان انفجار را انجام دهند، اما نتوانستند، وارد رینگ امنیتی شوند.

استاندار کرمان اظهار داشت: انتحاری دومی نیز وقتی دیده از گیت نمی‌تواند رد شود خودش را در نزدیکی گیت سمت تخت درگاه‌قلی‌بیگ منفجر کرده است.

فداکار اضافه کرد: گروه‌های زیادی برای بررسی حادثه تروریستی ۱۳ دی به کرمان آمده‌اند زیرا دستگاه‌های مختلفی در این زمینه مسؤولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی دادستان کرمان از لحظات اولیه حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه در صحنه حضور داشت، ابراز داشت: مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از تلویزیون به صورت مستقیم پخش می‌شد و عده زیادی همان لحظه انفجار از حادثه خبردار شدند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در لحظات اولیه هنوز ابعاد حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه مشخص نبود (اشاره به برخی از خبرهای منتشر شده با موضوع استفاده از ریموت برای انفجار و دیگر خبرها) تصریح کرد: به نحوی به مسائل پرداخته بودند که انگار شاهد و ناظر صحنه بوده‌اند، اما بعد مشخص شد، انتحاری بوده است.

فداکار با بیان اینکه اطلاع‌رسانی هم تقسیم کار دارد و شهدا را پزشکی قانونی و زخمی‌ها را اورژانس باید اعلام می‌کرد، افزود: بعضی از افراد غیرمسؤول مصاحبه کرده بودند در حالی که شرح حال وجود دارد و در این نوع حادثه‌ها باید استاندار یا معاون سیاسی و امنیتی وی مصاحبه را انجام دهند.

استاندار کرمان از شناسایی خانه تروریست‌ها در غروب روز حادثه خبر داد و یادآور شد: جلیقه‌های انفجاری دیگری هم در این خانه کشف شد.

فداکار اضافه کرد: مراسم تشییع شهدای جنایت تروریستی ۱۳ دی‌ماه گلزار شهدای کرمان را می‌خواستیم به صورت راهپیمایی و شکوه هرچه‌بیشتر برگزار کنیم اما تهدیداتی متصور شد که اعلام کردیم، مکان تشییع در مصلا و به شکل تجمع است، زیرا ضرورت‌های امنیتی وجود داشت.

فداکار این قول را هم داد جزئیات بیشتری از حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه را در اسرع وقت به مردم ارائه کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تروریست‌ها یک سرتیم داشته‌اند که بعد از توجیه افراد از ایران رفته است به بی‌دقتی‌های صورت‌گرفته در پشتیبانی این افراد توسط برخی افراد اشاره کرد و افزود: این افراد پول خوبی را به صاحبخانه داده‌اند و او هم منزل خودش را به آنها اجاره داده است.

استاندار کرمان تصریح کرد: حتی یک ایرانی نیز کارت بانکی را در اختیار این افراد قرار داده است و خریدهای‌شان از جمله ساچمه‌ها را از طریق یک کارت ایرانی انجام داده‌اند و بی‌دقتی‌هایی بود که انجام شده است.

فداکار در بخش دیگری از سخنان خود از مدیریت صحنه در این حادثه تلخ تشکر کرد و بیان داشت: به‌دلیل پیش‌بینی‌های مفصل شاهد این بودیم که امکاناتی مانند آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی در نزدیک محل حادثه مستقر بودند و خیلی سریع مجروحان به بیمارستان‌ها اعزام شدند و همه بیمارستان‌ها کمک کردند و تلاش برای حفظ جان زخمی‌ها را انجام دادند.

وی یادآور شد: ۳ یا ۴ جلسه شورای تامین استان کرمان با ۳۳ مصوبه و ۱۵ جلسه شورای تامین شهرستان کرمان با ۱۴۰ مصوبه برای برگزاری چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار شده بود.

پروژه‌های دهه فجر با هماهنگی اجرا شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه فجر سال‌جاری عنوان کرد: بعضی از پروژه‌ها را قبل از دهه فجر انجام دهیم، زیرا بعضی از پروژه‌های دهه فجر به‌علت ترافیک برنامه‌ها ارزش خبری لازم را پیدا نمی‌کند در حالی که مردم باید شیرینی پروژه‌ها را در کام خود احساس کنند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه امسال، سال انتخابات است و حساسیت‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: هیچ پروژه‌ای بدون هماهنگی اجرا نشود، ارزش پروژه دیده شود و اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد تا شیرینی آن برای مردم احساس شود.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار