واضح است که انتقاداتی بر نوع عملکرد برخی مدیران آموزش وپرورش خصوصا در بحث سیاسی کاری وارد است، اما قرار نیست برای رفع یک مشکل، تولید مشکلی به مراتب بدتر از این مشکل شود.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴ 31 January 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، طی چند روز گذشته زمزمه تغییر مدیر کل آموزش و پرورش شنیده می‌شود و البته بنابر پیگیری‌های تابناک کهگیلویه و بویراحمد، این زمزمه‌ها نزدیک به واقعیت و بسیار قریب الوقوع هم به نظر می‌رسد، اما در این خصوص چند نکته وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه شود.
ماجرای تغییر مدیر کل آموزش و پرورش درست چند ماهی بعد از انتصاب وی در محافل مختلف رسانه‌ای و سیاسی مطرح می‌شد که البته بخش زیادی از این خبر‌ها ناشی از نوعی رقابت و یا تلاش برای تحت شعاع قرار دادن مسئولین ارشد بود و چندان سندیتی نداشت، اما هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم این موضوع رنگ و بوی کاملا سیاسی و استفاده از نفوذ رقبا به خود گرفت چرا که رقبای سیاسی انتخاباتی از جایگاه و نقش تعیین کننده آموزش و پرورش در نتایج انتخابات آگاه هستند خصوصا در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون، که کاندیدا‌های خارج از قدرت (برخی کاندیدا‌ها که هیچ مسئولیتی ندارند) بیشتر از نماینده فعلی تلاش می‌کنند در عزل و نصب‌ها به نفع فضای انتخاباتی خود بهره ببرند و نهایتا در ایجاد حساسیت‌ها و شرایط فعلی نقش بسیار پررنگی دارند.
در خصوص آموزش و پرورش و سیاسی کاری مسئولین آن و تاثیر بسیار زیاد از کانون‌های قدرت هیچ شکی نیست و البته این موضوع مختص این دوره نبوده و طی دوره‌های مختلف همین وضعیت حاکم بوده بنابراین اگر قرار بر تغییر وضعیت موجود باشد که کاری بسیار سخت و حتی به باور بسیاری ناشدنی است، باید این موضع به صورت ساختاری و ملی از هیئت دولت تا وزارتخانه و نهایتا در استان برنامه ریزی شود نه اینکه تحت تاثیر نفوذ کانون‌های قدرت به صورت دوره‌ای به این موضوع پرداخت.
نکته دیگر اینکه متاسفانه آموزش و پرورش در خصوص انتصابات روز به روز و دوره به دوره هر چه بیشتر به سمت سیاسی کاری و فاصله گرفتن از اهداف خود پیش رفته است به گونه‌ای که اکنون با دستگاهی کاملا ناتوان در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود مواجه هستیم! بنابراین اگر قرار است اقدامی در تغییر و تحولات مدیریتی صورت گیرد انتظار این است که تلاش بر قطع این چرخه معیوب باشد و یا حداقل بر تندتر کردن آهنگ این وضعیت نامطلوب نواخته نشود.
در مورد شایعات مربوط به تغییر مدیر کل آموزش و پرورش چند گزینه مطرح شده است که متاسفانه شایع شده است اصرار استاندار بر یک گزینه خاص است در حالی که این گزینه ضعیف‌ترین و نا آشناترین گزینه موجود بر فضای آموزش و پرورش است و حداقل انتظار این است که اگر به باور استاندار و یا تحت تاثیر فضای ایجاد شده، مدیر کل فعلی بد تشخیص داده شده، حداقل از گزینه بدتر استفاده نشود!
نکته مهم دیگر اینکه تغییر در این شرایط در آموزش و پرورش مطلقا عاقلانه به نظر نمی‌رسد چرا که شاید یکی از مهمترین دلایل این تغییر به موضوع انتخابات بر می‌گردد، اما آیا استاندار با خود فکر کرده است که این اقدام یعنی دخالت در فرایند انتخابات در یکی از مهمترین دستگاه‌ها به نفع برخی رقبا یا حداقل ضرر زدن عمدی یا سهوی به رقیبی دیگر؟!
واضح است که انتقاداتی بر نوع عملکرد برخی مدیران آموزش وپرورش خصوصا در بحث سیاسی کاری وارد است، اما قرار نیست برای رفع یک مشکل، تولید مشکلی به مراتب بدتر از این مشکل شود. باز اگر اصرار بر تغییر باشد انتظار این است که از بدنه فعلی آموزش و پرورش که در واقع بر محیط مسلط هستند استفاده شود یا اینکه فعلا شرایط بدتر از وضع موجود نشود و حداقل تا پایان انتخابات در اجرایی شدن این تصمیم تامل شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
باوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
آقای مرادی کی به شما گفته اینطور بنویسید ؟ حتما نزدیکان عزتخواه
اگر یه چوب جاروی غندلی هم بنن مدیرکل واکردش بهتر از عزتخواه و تیم معاونلشه
استاندار سریعتر انحام بده که دیگه تحمل یک ثانیه هم برای معلمان نمونده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار