با زمزمه «ساچین اوجون هؤرمزلر، گولو سولو (قونچا) درمزلر» موهای دختر کوچکش را می‌بافد. می‌خندد و دوباره زمزمه می‌کند «ساچین اوجون هؤرمزلر، گولو سولو (قونچا) درمزلر». او با بافتن موهای دختر کوچولویش به زندگی رنگ نشاط، امید و عشق می‌بخشد و سناریوهای زندگی و دخترش را تصور می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶ 13 February 2024

به گزارش تابناک اردبیل، زندگی روزهای خوش و ناخوشش را به او نشان داده است، رنگ گیسووانش سپیدتر از برف و گران‌تر از هر تجربه‌ای شده است. در بالکن نشسته است و زیر آفتاب زمستانی به برف‌های اطراف خیابان‌ها نگاه می‌کند. برف چه سفید است، سفیدتر از موهایم و سنگین‌تر از هر نگاهی. دخترش به‌آرامی نوازشش می‌کند. خوش به حالت مادر، چه موهای قشنگی داری، چه سلیقه‌ای داری و چقدر منظم و مرتب است. حیف من مثل تو باسلیقه نیستم، بی‌حوصله‌ام و نمی‌توانم موهایم را بلند کنم. ها . .. ها . .. ها. قهقهه‌ای تلخ سر می‌دهد و می‌خندد. مادر هم می‌داند خنده‌های او تلخ است. تلخ‌تر از زمستان کم برف و سردتر از آفتاب زمستانی.

 می‌گوید هر بار که موهایم بلند می‌شود، آن را می‌فروشم و به یکی از زخم‌های زندگی‌ام می‌زنم. سخن تلخی است. موهایش را دوست دارد؛ اما زخم‌های زندگی آن‌قدر زیاد است که حتی از درآمد نه‌چندان زیاد موهایش هم نمی‌گذرد تا خودش از زندگی‌اش و از داشته‌هایش لذت ببرد.

این روزها؛ دیوارها، تیرهای برق و حتی نرده‌های پارک‌ها و معابر میزبان آگهی‌های خرید موهای طبیعی زنان است. موهایی که کاربرد زینتی و زیبایی دارد؛ اما گاهی پشت همین موفروشی ها درد و رنج پنهان شده است. درد زخم‌های زندگی که حتی از فروش موها هم برای پنهان‌کردن این دردها ابایی نیست؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ بلکه بیشتر فروشندگان کسانی هستند که به هر دلیل می‌خواهند موهای خود را کوتاه کنند به همین دلیل بین دورریختن موها یا فروش آن، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. اما بیشتر خریداران نگاه سودجویی و تجاری به این مسئله دارند.

استقبال خریداران مشوق فروشندگان است

یکی از افرادی که آگهی خرید موی طبیعی به معابر شهر نصب‌کرده است، در گفت‌وگوی تلفنی با ایسنا اظهار کرد: استفاده از موهای طبیعی یک کار زینتی و پیرایشی است و خریداران به آن نگاهی در حد کالای لوکس دارند و اگر مویی نظر آنها را جلب کند، حاضر هستند که هزینه بیشتری برای خرید آن پرداخت کنند.

وی که خود را صاحب آرایشگاه در یکی از شهرک‌های لوکس اردبیل معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: خریداران عمدتاً خانواده‌های مرفه هستند که برای زیبایی موهای خود و اکستنشن هزینه می‌کنند؛ اما فروشندگان عمدتاً از خانواده‌های متوسط هستند و خیلی کم پیش می‌آید که فروشندگان از خانواده‌های متوسط به پایین باشند و علت این کار شاید نگاه‌های سنتی و البته نگاه حیثیتی به موهای دختران و بانوان باشد.

این فرد که نخواست خود را معرفی کند، اضافه می‌کند: قیمت مو به متغیرهای مثل حجم، اندازه، موخوره داشتن یا نداشتن، رنگ‌شدگی یا نشدگی و... بستگی دارد و معمولاً قیمت‌ها از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ یا ۵ میلیون تومان متفاوت است؛ اما قیمت بیشینه خیلی کم پیدا می‌شود و معمولاً با قیمت‌های پایین‌تر خریداری می‌شود.

این آرایشگر ادامه می‌دهد: اگر فروشنده و خریدار باهم صحبت کنند، شاید فروشنده بتواند با قیمت بالاتری موهای خود را بفروشد و این کار با استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مقدور است.

به اعتقاد این فرد، استقبال خریداران مشوقی برای فروشندگان است و فروشندگان به‌مرور زمان نگاه تجاری به این مسئله پیدا می‌کنند هر چند که بلندکردن مو و فروش آن یک پروسه زمان بر است.

هر چقدر جوان‌تر، قیمت خرید بالاتر

یک خریدار مو که در یکی از اپلیکیشن‌ها آگهی خرید مو منتشر کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد: بیشتر فروشندگان افرادی هستند که به دلیل کوتاه‌کردن مویشان آن را می‌فروشند و مشخص نیست که برای بار دیگر تصمیمی برای فروش مو داشته باشند یا نه.

وی با بیان اینکه ما صرفاً فروشندگان و خریداران را به‌صورت غیرمستقیم به هم وصل می‌کنیم، تصریح کرد: خریداران هم بیشتر آرایشگرها هستند تا به مشتریان خود بفروشند و چون دست‌به‌دست می‌شود؛ بنابراین قیمت تمام شده برای مصرف‌کنندگان بالاتر در می‌آید و حتی ممکن است مصرف‌کننده به دو یا سه برابر قیمت خرید شده از فروشنده، هزینه پرداخت کند.

این آگهی‌دهنده خرید موی طبیعی اضافه کرد: فروشندگان چون به‌صورت مستمر اقدام به این کار نمی‌کنند، به همین جهت از قیمت‌ها خبر ندارند و خریدار اگر مهارت لازم را داشته باشد، می‌تواند با قیمت خیلی پایین‌تری خریداری کرده و با حاشیه سود بیشتری بفروشد.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها بین ۳۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است، ادامه داد: همین موها بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان به مصرف کننده فروخته می‌شود و ممکن است که همین مو چند دست بچرخد.

این آگهی‌دهنده خرید موی طبیعی گفت: موهای بلند و پرحجم مشتری بیشتری دارد و موهای سوخته شده از طریق رنگ یا موهایی که موخوره دارد، مشتری کمتری دارد؛ اما هر چقدر سن فروشنده جوان‌تر و نوجوان‌تر باشد، خریدار برای خرید موی وی رغبت بیشتری دارد؛ چون موهایشان آسیب‌دیدگی کمتری دارد.

اتفاقی با فروش مو آشنا شدم

یک فروشنده مو هم که در سایتی آگهی فروش مو زده است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکبار که نت گردی می‌کردم مطلع شدم که مو طبیعی را می‌خرند و وقتی تصمیم داشتم که موهایم را کوتاه کنم به‌صورت تفریحی اقدام به فروش کردم و وقتی دیدم به‌جای اینکه موهایم را بیرون بریزم، آن را می‌توانم بفروشم تصمیم به فروش گرفتم.

وی که خود را «نگین و ۲۵ساله» معرفی کرد، ادامه داد: این دومین بار است که می‌خواهم موهایم را بفروشم و موهایم رنگ و موخوره ندارد و حدود ۶۰ سانتی متر و ۲۵۰ گرم است.

این دختر اردبیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر خانواده در این مورد چیست، افزود: خانواده مخالفتی ندارند؛ چون من به موهای کوتاه علاقه دارم و نمی‌خواهم موهای بلندی داشته باشم؛ بنابراین خانواده هم مخالفتی نمی‌کنند؛ بلکه به‌نوعی موافق هم هستند.

نگین تشریح کرد: بار اول که حدود ۳ سال پیش بود، موهایم را ۸۰ هزار تومان فروختم به همین دلیل دیگه موهایم را کوتاه نکردم تا ۵۰ سانتیمتر شود و بفروشم و هر چند قیمت را ۸۰۰ هزار تومان نوشته ام اما به کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نمی‌فروشم.

به نظر می‌رسد که ورود دلال‌ها به این مسئله سبب افزایش قیمت‌ها شود و از طرف دیگر تبلیغات خریدوفروش موها سبب خریداران و فروشندگان آن به‌مرور زمان افزایش پیدا کند.
منبع/ایسنا

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار