رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: پذیرش دانشجوی بین‌المللی به نوعی هم‌افزایی علمی بین دانشگاه‌های کشور و خارج از کشور است که موجب کیفیت بیشتر علمی دانشگاه‌‎های کشور خواهد شد، از طرفی دانشجوی خارجی با شرایط فرهنگی کشور آشنا خواهد شد که این امر می‌تواند نقش سفیر فرهنگی را برای جمهوری اسلامی ایفا کند.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱ 04 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، یاسر پیر علی با اشاره به اهداف جذب دانشجوی بین المللی، اظهار کرد: جذب دانشجوی بین‌الملل از کشور‌های اسلامی و خصوصاً کشور‌های حوزه مقاومت سیاست نظام اسلامی جهت تمدن سازی نوین اسلامی است.

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: در گذشته کشورگشایی و گسترش مرز‌های جغرافیایی با ابزار جنگ و سلاح نظامی صورت می‌گرفت، اما اکنون با سلاح علم و فناوری قدرت آفرینی، نفوذ فرهنگی و علمی رخ می‌دهد و جذب دانشجوی خارجی بستری برای نفوذ علمی و فرهنگی در دیگر کشورهاست.

وی با اشاره به اینکه باید ۱۰ درصد از کل دانشجویان دانشگاه‌ها از دانشجویان غیر ایرانی باشند، افزود: پذیرش دانشجوی بین المللی مستلزم کسب رتبه بین‌المللی دانشگاه‌هاست، یعنی دانشگاه‌هایی که بتوانند در رتبه بندی تایمز و ... رتبه کمتر از ۱۵۰۰ جهانی را کسب کنند می‌توانند شرایط جذب دانشجوی خارجی را به دست آورند، گرچه باید دانشگاه به لحاظ علمی مورد پذیرش وزارت علوم آن کشور قرار گیرد که خوشبختانه دانشگاه شهرکرد توانسته است رتبه مورد نظر برای جذب دانشجوی بین‌المللی را کسب کند.

رئیس دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: پذیرش دانشجوی بین‌المللی به نوعی هم‌افزایی علمی بین دانشگاه‌های کشور و خارج از کشور است که موجب کیفیت بیشتر علمی دانشگاه‌‎های کشور خواهد شد، از طرفی دانشجوی خارجی با شرایط فرهنگی کشور آشنا خواهد شد که این امر می‌تواند نقش سفیر فرهنگی را برای جمهوری اسلامی ایفا کند.

پیرعلی بیان کرد: جذب دانشجوی بین‌المللی از کشور‌های اسلامی نقش بسیار مهمی در تمدن سازی نوین اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران دارد، بر همین اساس اولویت جذب بیشتر از دانشجو‌های خارجی کشور‌های اسلامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی دارای مزیت‌هایی است، بیان کرد: پذیرش دانشجوی غیر ایرانی علاوه بر ارتقای سطح علمی در معرفی مکان‌های گردشگری استان و توریسم سلامت استان به سایر کشور‌ها موثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه شهرکرد جذب شده است، عنوان کرد: به ظاهر با جذب دانشجوی بین الملل به نظر می‌رسد در دانشگاه بزرگ شهرکرد یک دانشگاه کوچک نیز ایجاد شده، به گونه‌ای که تمام شئونات آموزشی و پژوهشی، اسکان و تغذیه برای این دانشجویان فراهم شده است.

وی در ادامه افزود: به دلیل جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی در حال دریافت مجوز آموزش زبان فارسی در گروه ادبیات دانشگاه شهرکرد هستیم که دانشجویان بتوانند در ابتدا زبان فارسی را آموزش ببینند.

پیر علی گفت: به دلیل اینکه اسکان دانشجویان آقا و خانم بین‌الملل جدا از دانشجویان استان است بنابراین در حال تجهیز یک مجموعه خوابگاهی برای آن‌ها هستیم که این موضوع در تجهیز زیرساخت‌های لازم موثر است، همچنین در حال فعال کردن دفتر کنسولی دانشگاه شهرکرد هستیم که دانشجویان خارجی بتوانند از خدمات کنسولی نیز استفاده کنند، آورده مالی دانشجویان بین‌الملی می‌تواند به حوزه عمرانی و توسعه‌ای دانشگاه کمک کند.

رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه می‌توان از توانایی دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه استفاده کرد، یادآور شد: به عنوان مثال دانشجویان عرب زبان می‌توانند در ساخت فیلم‌های جبهه مقاومت کمک کنند.

پیرعلی با اشاره به نقش مهم دانشجویان بین‌الملی در ارتباط صنعت با دانشگاه، تصریح کرد: دانشجویان بین المللی می‌توانند نقش مهمی در ارتباط با صنعت و دانشگاه داشته باشند که در همین راستا بازدید از شرکت‌های دانش بنیان استان و آشنایی آن‌ها با دانش و فناوری کشور در دستور کار بوده و تاکنون بازدید‌هایی برای آن‌ها فراهم شده است.

وی در ادامه گفت: دانشجویان خارجی از حضور خود در دانشگاه شهرکرد رضایت دارند، زیرا تا حدودی زیرساخت‌های مورد نظر برای آن‌ها فراهم شده است، بنابراین اصلی‌ترین مؤلفه‌ای که باید وجود داشته باشد وجود فضای آموزشی و آزمایشگاهی نسبتاً خوب است.

رئیس دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: در صدد تلاش برای جذب دانشجو از سایر کشور‌ها هستیم، اکنون قاطبه دانشجو‌ها از کشور عراق است که تلاش می‌کنیم از کشور‌های حوزه مقاومت مانند لبنان، یمن، سوریه و حتی کشور‌های غیر آسیایی به ویژه در رشته‌های غیر علوم انسانی جذب دانشجو داشته باشیم.

پیرعلی خاطرنشان کرد: تعدادی از دانشجویان خارجی را می‌توانیم بورسیه کنیم یا حتی به صورت فرصت مطالعاتی و پسا دکتری در دانشگاه حضور یابند و از فضای مناسب دانشگاه شهرکرد و برنامه‌های تداعی شده استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار