مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: خوشه‌های پشتیبانی و تجهیزات صنایع مرتبط با فولاد، پتروشیمی و حفاری در استان با پیگیری این شرکت ایجاد شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ 10 March 2024

تابناک خوزستان: علی مهدی‌پور با اشاره به روند شکل گیری خوشه های صنعتی در استان بیان کرد: ایجاد و توسعه خوشه‌های پشتیبانی تجهیزات صنایع فولاد، پتروشیمی و خوشه تجهیزات حفاری (تامین، ساخت و تعمیر) باعث توانمندسازی شرکت‌های تولیدی در این بخش و رفع بیکاری در استان خواهد شد.

کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان عنصر مهم ایجاد شغل در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه شناخته می‌شوند و به دلیل اینکه سهم مهمی در میزان اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی کشور دارند، از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

وی به نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: این صنایع عامل اصلی رشد و توسعه کارآفرینی و نوآوری هستند که در رفع بیکاری و محرومیت بسیار اثر گذارند و فرصت‌های جدیدی را برای جذب سرمایه گذار ایجاد می‌کنند.

مهدی‌پور با بیان اینکه استفاده از خوشه‌های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط، یکی از روش‌های موثر و کارآمد است ادامه داد: یک خوشه موفق می‌تواند نیرویی جهت‌دهنده تلقی شود که توسعه یک حوزه صنعتی خاص یا یک اقتصاد منطقه‌ای را در بهترین شکل ممکن به وجود آورد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان خوشه‌های صنعتی را یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط دانست که کاستی‌های صنایع را رفع می‌کند.

وی گفت: در صورت تصویب خوشه های صنعتی، بین ۳ تا ۵ سال مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند و پس از آن نیز از قالب خوشه خارج و به عنوان انجمن به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مهدی‌پور از خوشه‌‍ها به عنوان قابلیتی مهم و کارآمد برای تقویت بنگاه ها و کسب و کارهای کوچک نام برد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کسب و کار و صنایع کوچک و متوسط در حوزه‌ بازار و فروش محصولات تولیدی آن‌ها است و خوشه‌های صنعتی تلاش می کنند تا مشکلات این بخش را از میان بردارند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان اظهار کرد: قدرتمند شدن خوشه‌های صنعتی مرتبط با صنایع مادر و بزرگ استان به توان تولیدی آنان نیز کمک خواهد کرد و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز بخشی از دستاوردهای توسعه خوشه‌ای است.

وی ادامه داد: خوشه‌های صنعتی مانع تعطیلی کارگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط خواهد شد و در اشتغالزایی و افزایش گردش مالی اثرگذار هستند.

۶ خوشه صنعتی فعال در حوزه خرما، شیلات، پوشاک، تجهیزات نفتی و پتروشیمی و پشتیبانی تجهیزات صنایع فولاد، پتروشیمی و حفاری در استان وجود دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان پیش از این گفت؛ جهت‌دهی صنایع کوچک و متوسط استان به سمت تشکیل خوشه‌ صنعتی یکی از راهکارهای اساسی توسعه پایدار اقتصادی است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار