کد خبر: ۱۱۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳ 21 October 2015

بخش دولتی در اکثر جوامع با محدودیت‌های اعتباری مواجه است. فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب برای مشارکت کل جامعه در ساخت محیط زندگی یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه شهر محسوب می‌شود. بدون شک توسعه شهری زمینه‌ساز توسعه کشور است و این امر میسر نمی‌شود مگر با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و خبرگان و اتخاذ شیوه‌های نوین برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، امروزه مسئولان در سراسر کشور به این نتیجه رسیده‌اند که برای توسعه و عمران باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشند.

استاندار کردستان در گفت‌وگوی زیر امتیازها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کردستان را تبیین کرده است.

در استان کردستان چه پتانسیل و ظرفیت‌هایی وجود دارد؟

کردستان استانی با جمعیتی بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر و 10 شهرستان سنندج، سقز، مریوان، قروه، بانه، دیواندره، دهگلان، سروآباد و ... است. کردستان مهم‌ترین استان کردنشین کشور از لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، چراکه بیشتر جمعیت این استان را قوم کرد تشکیل می‌دهد. این استان در حوزه زاگرس غربی کشور قرار دارد و یکی از منابع اصلی تولید کننده آب کشور با میانگین بارندگی 500 تا هزار میلیمتر است که بخشی از آب شرب و کشاورزی استان‌های هم‌جوارش را تامین می‌کند. یکی از ظرفیت‌های کردستان در بخش کشاورزی است، خاک کردستان بسیار حاصلخیز است، با تولید بیش از 70 درصد توت فرنگی کشور مقام اول تولید آن را داریم، سیب زمینی نیز یکی دیگر از محصولات مهم کشاورزی استان است. همچنین در بخش‌های زیر کشت کردستان یکی از تولیدکنندگان مهم مواد پروتئینی ( گوشت قرمز و سفید) و لبنیات هستیم. در حوزه شیلات ظرفیت بالایی وجود دارد چراکه به دلیل کیفیت خوب آب ماهی‌های پرورشی طعم لذیذی دارند.

یکی از پتانسیل‌های خدادادی کردستان کشت خودرو مهم‌ترین گیاهان دارویی است که در حال حاضر استفاده از آنها در کشور رونق فراوانی دارد.

با توجه به وجود این ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی، سرمایه گذاران چگونه می‌توانند در این بخش ورود کنند؟

یکی از مشکلات بخش کشاورزی این استان نبود صنایع تبدیلی کشاورزی است که باعث شده جایگاه استان در صنایع تبدیلی در کشور نامناسب باشد. کردستان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی، پروتئینی و لبنیات در کشور است ولی در گذشته نگاه مناسبی به توسعه این فعالیت‌ها با روش‌های نوین و جدید نشده و اغلب نگاه به این بخش یک نگاه سنتی بوده، در حال حاضر اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی است. سرمایه گذاران می‌توانند در بخش صنایع تبدیلی مانند کارخانه‌های تولید کننده مربا، کمپوت، چیپس، کشت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی، کارخانه‌های تولید کننده مواد پروتئینی و لبنیات ورود پیدا کنند.

در کردستان چه نوع معادنی وجود دارد؟

تاکنون 7 درصد از پهنه استان مورد مطالعه ژئوفیزیک قرار گرفته، در این مطالعه 18 نوع مواد معدنی مانند طلا، سنگ آهن، باریت، سیلیس، مرمریت و... شناسایی و کشف شده. نکته جالب توجه اینجاست که این تعداد مواد معدنی و معادن تنها از مطالعه 7 درصد استان کشف شده و این گوشه کوچکی از پتانسیل‌های خدادادی این استان است. 70 میلیون تن ذخیره شناسایی شده سنگ آهن و سه معدن طلا داریم.

آیا امکان ورود سرمایه گذار در بخش معدن کردستان هست؟

یکی از مشکلات استان کردستان خام فروشی معادن بود. در حال حاضر شرط اصلی واگذاری معدن به همراه فرآوری محصولات معدنی وجود دارد اما معادن را به سرمایه‌گذارانی که بخواهند معدن را به صورت محصولات خام خارج کنند واگذار نمی‌کنیم. با توجه به ظرفیت استان کردستان در این بخش می‌توانیم زنجیره کاملی از تولید فولاد را داشته باشیم که آماده جذب سرمایه‌گذار در این بخش هستیم.

با توجه به اقلیم و طبیعت زیبای کردستان، چه پتانسیل‌هایی در بخش گردشگری استان کردستان وجود دارد؟

در کردستان چهار نوع گردشگری تاریخی، طبیعت، درمانی و فرهنگی می‌توانیم داشته باشیم. در بخش گردشگری تاریخی نزدیک به 150 خانه تاریخی در شهر سنندج وجود دارد که بسیاری از آنها تملک و به موزه تبدیل شده، غار کرفتو و ... نمونه‌های کوچکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی کردستان است. در بخش گردشگری طبیعت، کردستان به بهشت گمشده‌ای در ایران می‌ماند، آبشار و دریاچه‌های زیبای آن را در هیچ جای ایران نمی‌توان دید، گردشگری می‌تواند طبیعت زیبا مانند شمال کشور را بدون هوای شرجی در کردستان داشته باشد. منطقه اورامانات که در حال ثبت جهانی آن هستیم یکی از پتانسیل‌های گردشگی طبیعی و تاریخی استان و گفتنی است که این منطقه جزو صد مقصد گردشگری دنیا در بخش گردشگری طبیعت که باید دید، معرفی شده است.

یک ظرفیتی که در چند سال اخیر به آن در کردستان توجه شده گردشگری درمانی است. کردستان به دلیل وجود تمامی‌تخصص‌های پزشکی در آن به یک مقصد برای بیماران اقلیم کردستان عراق تبدیل شده؛در حال حاضر بیش از 25 درصد ظرفیت درمانی استان را تشکیل می‌دهند. برای توسعه این بخش چندین بیمارستان در حال احداث داریم.

بسیاری از مردم گردشگری فرهنگی و تاریخی را یکی می‌دانند اما گردشگری فرهنگی جدا از گردشگری تاریخی است. گردشگری فرهنگی استان دیدن آیین، آداب، رسوم و سنت‌های زیبا، غنی و اصیل مردم کردستان است. کردها آداب و رسوم خاصی در فصول مختلف سال دارند که بسیار جذاب است. به عنوان مثال در اردیبهشت‌ماه مراسمی‌در اورامانات دارند که به بزرگداشت پیرشالیار معروف است، گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور برای دیدن این مراسم باشکوه می‌آیند. موسیقی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی در کردستان است. موسیقی جزو جدا نشدنی از زندگی مردم کرد است که در کمتر استانی این خصیصه به چشم می‌خورد. یک ظرفیت اقتصادی در کردستان وجود دارد که شاید بتوان گفت در هیچ جای دیگر کشور نیست و آن اقتصاد هنر است. ظرفیت هنری که در کردستان وجود دارد می‌تواند درآمد خوبی برای استان داشته باشد. سال گذشته در حوزه سینما در جشنواره فیلم فجر چندین فیلم از فیلمسازان جوان کردستان داشتیم که تاکنون جوایز بی‌شماری در جشنواره‌های بین المللی دریافت کرده‌اند. در حوزه تئاتر، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز داریم. در موسیقی می‌توانم بگویم بیشترین ظرفیت موسیقی کشور از کردستان است.

همچنین در حوزه مجسمه سازی در کشور حرف اول را می‌زنیم و هنرمندان مشهور بین‌المللی در کردستان در این حرفه مشغول فعالیت هستند.

سرمایه گذاران چگونه می‌توانند در بخش گردشگری کردستان ورود پیدا کنند؟

در حوزه گردشگری احداث هتل، مراکز اقامتی و گردشگری یکی از اولویت‌های استان است، البته احداث مراکز اقامتی برای کردستان مهم تر است چراکه می‌خواهیم یک پکیج گردشگری برای همه اقشار جامعه تعریف کنیم تا هر گردشگری با هر بودجه ای که وارد کردستان شد بتواند در استان اقامت داشته باشد. همچنین سرمایه گذارانی که بودجه آنها به احداث هتل نمی‌رسد می‌توانند در این بخش وارد شوند. توسعه بوم‌گردی نیز یکی دیگر از اولویت‌هاست، با حمایت از این بخش می‌توان فرهنگ اصیل و غنی کردستان و مردم مهمان نوازش را به همه شناساند.

در بخش گردشگری سلامت، موسسات تورگردانی که تخصص دارند در زمینه توریسم‌درمانی یک مقصد خوب برای آنها استان کردستان است چراکه مردم کردستان عراق هزینه کمتر پرداخت و مسافت کمتری را طی می‌کنند و دیگر مشکل زبان را ندارند اما در دیگر استان‌های کشور تمامی‌این موارد برای آنها مشکل است.

کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور است، این مرزی بودن چه جاذبه‌هایی برای سرمایه‌گذاری دارد؟

کردستان سومین مرز رسمی‌کشور است که سال گذشته نزدیک به 6 میلیارد دلار مبادلات در این مرز انجام شده است. سرمایه گذاران می‌توانند در بخش خدمات دهی به تجار در تمامی‌زمینه‌ها وارد شوند. یک مرز نیمه رسمی‌ نیز در بانه داریم که در حال رایزنی با دولت عراق برای به رسمیت شناختن آن هستیم که به عنوان مرز رسمی‌آن را اعلام کنیم، در بخش تجارت ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم.

چه تسهیلات و امتیازهایی به سرمایه‌گذاران می‌دهید تا کردستان را برای سرمایه گذاری در کشور انتخاب کنند؟

معافیت مالیاتی 10 ساله از زمان بهره‌برداری، از تسهیلات صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه بانک‌ها دیگر توان پرداخت تسهیلات را ندارند ما این کار را انجام می‌دهیم. امتیاز سرمایه گذاری در کردستان این است که تسهیلاتی که به آنها پرداخت می‌شود سود آن در بخش ریالی 5 درصد و ارزی 2 درصد کمتر و همچنین بازپرداخت آن دو سال بیشتر از مابقی استان‌های کشور است.

یک پنجره واحد برای سرمایه گذاری تشکیل دادیم، به این منظور که سرمایه گذاران دیگر در استان سرگردان نباشند. سرمایه گذار به این مرکز مراجعه می‌کند و مشاوره به او داده می‌شود و نمایندگان تمامی‌دستگاه ها که باید در صدور مجوز نظر دهند در‌ آنجا حضور دارند.

خبر خوشی که باید به سرمایه گذاران بدهیم این است که به زودی شهرستان‌های مریوان و بانه هر دو به یک منطقه آزاد تبدیل می‌شوند که مزایای منطقه به تمامی‌این خدمات اضافه می‌شود.

در پایان تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در دوران حضور در استانداری کردستان چه بوده است؟

هر دو این خاطرات در ملاقات‌های عمومی‌رخ داده چراکه در این ملاقات‌ها مردم با من درد دل می‌کنند، از اتفاقات خوب و بد زندگی‌شان می‌گویند. شاید تلخ ترین آن خانمی‌بود که به بنده مراجعه کرد، پدرش معلول و یکی از برادرانش بیمار روانی بود و یکی دیگر از برادرانش سرطان داشت، مادرش نیز طلاق گرفته بود، از شنیدن این همه مشکل شوکه شدم و نکته جالب توجه اینجا بود که این خانم تنها برای درد دل کردن به ملاقات عمومی‌آمده بود و کمکی نمی‌خواست. خاطرات شیرین بسیار است اما آن چیزی که در ذهنم مانده مربوط به جوانی بود که به تازگی ازدواج کرده بود اما به همراه تمامی‌اعضای خانواده‌اش در یک اتاق زندگی می‌کردند، خوشبختانه توانستیم برای این جوان یک خانه مستقل بگیریم که برای بنده جزو شیرین‌ترین خاطرات است.

منبع: قانون

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار