کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: سوء ‌تغذیه در کودکان می‌تواند موجب کاهش یا افزایش بیش از اندازه وزن در آنان شود و در بلندمدت نیز منجر به کوتاه قدی کودک شود.
کد خبر: ۱۲۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷ 03 November 2015

به گزارش تابناک یزد،"یوسف نقیایی" با اشاره به اهمیت بهداشت تغذیه در سنین کودکی، اظهار کرد: به طور کلی تغذیه هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت روی رشد کودکان تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه سوء‌تغذیه می‌تواند به صورت اختلال رشد در کودکان بروز کند، این قبیل اختلالات را شامل کم‌وزنی، اضافه‌وزن و چاقی و نیز کوتاه‌قدی ذکر کرد و گفت: علاوه بر دو شاخص‌ قد و وزن کودکان، شاخص دیگری به نام لاغری مطرح می‌شود که سومین شاخص در موضوع تغذیه است و می‌تواند بیانگر اثرات سوءتغذیه در کودکان باشد.

نقیایی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که خانواده‌ها در مقوله تغذیه کودکان با آن مواجه می‌شوند کم‌اشتهایی یا بی‌اشتهایی کودکان است که به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد. برای همین منظور به خانواده‌ها توصیه می‌شود که برای جبران کم‌اشتهایی کودک، از غذاهای متنوع و رنگی یا به عبارت دیگر رنگ‌های خوراکی طبیعی مثل سبزیجات رنگی و دیگر غذاهای رنگی حاوی انرژی قابل‌توجه و پروتئین کافی، بهره جویند.

این کارشناس تغذیه، یکی دیگر از مشکلات تغذیه‌ای در کودکان را جهش‌های رشدی، عنوان و تصریح کرد: کودکان در یک سن خاص دچار جهش رشد می‌شوند که موضوعی طبیعی در سن رشد است ولی در هنگام بروز چنین جهشی، نیاز کودک به تغذیه افزایش می‌یابد که خانواده‌ها باید دراین شرایط توجه خاصی به تغذیه کودکشان داشته باشند.

به گفته نقیایی، براساس آمارهای موجود در استان یزد موضوع سوء تغذیه در بین کودکان یزدی تا قبل از سال 1385 بسیار بالا و نگران‌کننده بوده به نحوی که شاخص لاغری در بین کودکان به شکل قابل توجهی بالا بود اما امروز با اقدامات انجام ‌شده در این زمینه، شاهد کاهش قابل توجهی در این شاخص‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کلیه کودکان زیر 6 سال استان تحت پوشش مراکز بهداشتی‌ درمانی قرار دارند و توسط کارشناسان بهداشتی این مراکز، پایش و در صورت داشتن مشکل و اختلال رشد معرفی می‌شوند.

نقیایی از مهمترین اقدامات انجام‌ شده از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را اجرای برنامه‌های مرتبط با تغذیه کودکان از جمله اجرای برنامه‌های حمایتی و توزیع سبدغذایی در کودکان نیازمند دارای اختلال رشد و نیز تأمین یک وعده غذای گرم برای کودکان سه تا 6 سال در روستامهدها ذکر کرد.

به گفته‌ی این کارشناس مرکز بهداشت استان، هم‌اکنون 1500 کودک یزدی دچار اختلال رشد تحت پوشش برنامه‌های حمایتی و توزیع سبدغذایی هستند و بیش از 3000 کودک نیز در روستامهدها از برنامه‌ی حمایتی یک وعده غذای گرم بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: مشاوره‌های انفرادی تغذیه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشتی استان است که براساس آن، کلیه کودکان دچار سوءتغذیه تحت پوشش طرح مشاوره و بهبود شاخص‌های استان قرار می‌گیرند.

نقیایی با تاکید بر اینکه مجموع این برنامه‌ها با قوت دنبال می‌شود، ابراز امیدواری کرد، تا چند سال آینده وضعیت شاخص‌های تغذیه‌ای کودکان استان به حد کاملاً مطلوبی برسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار