بسیاری از واحدهای خرید و فروش ضایعات در منطقه حسن‌آباد در حاشیه شهر و یا در مجاورت روستاهای بخش مرکزی از جمله مناطق اکرم‌آباد، اکرمیه و... متمرکز شده‌اند و سوزاندن ضایعات برای جداکردن آهن‌آلات از ضایعات در این مکان‌ها هوای شهر را آلوده می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲ 04 November 2015

به گزارش تابناک یزد،این مراکز که فاصله زیادی با کوره‌های آجرپزی ندارند، دست به دست هم داده‌اند تا بر شدت آلودگی هوای پایین دست شهر بیفزایند و هوای آلوده را وارد ریه‌های ناسالم شهر کنند.

شهروندان این روزها نه تنها از فعالیت کوره‌داران که تنها به منافع خود می‌اندیشند، گلایه می‌کنند بلکه از واحدهای خرید و فروش ضایعات که عمدتا به صورت غیرمجاز و بدون پروانه فعال هستند، نیز ناراضی هستند. این روزها در کنار بوی کبریت سوخته ناشی از سوخت نامناسب کوره‌های آجرپزی، بوی سوختگی مواد پلاستیکی هم مردم یزد را آزار می‌دهد چرا که مسئولان واحدهای خرید و فروش ضایعات با سوزاندن انواع ضایعات، برای جداکردن آهن، بوی ناخوشایندی را در نقاط مختلف شهر منتشر می‌کنند.

نارضایتی شهروندان از برخورد مسئولان
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: بوی سوختگی همواره و به ویژه در شب در منطقه حسن‌آباد و بلوار دهه فجر به مشام می‌رسد که استشمام آن موجب سردرد می‌شود.
«رضا قدسی» بیان می‌کند: بارها از مسئولان شهرداری خواستیم که منشا این بو را شناسایی کرده و جلوی انتشار آن را بگیرند اما با توجه به این‌که این بو در ساعات شب در شهر پراکنده می‌شود، شناسایی متخلفان دشوار شده است.
وی با اشاره به ضرورت رفع این منابع آلودگی برای ارتقای سلامت شهروندان می‌افزاید: متاسفانه شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده که خرید و فروش ضایعات بسیار مقرون به صرفه است و افراد بسیاری، بدون جواز و پروانه وارد این حرفه‌ شده‌‌اند.
به گفته این شهروند، صاحبان انبارهای ضایعات برای کسب سود بیشتر به جداکردن آهن‌آلات از ضایعات اقدام می‌کنند که این جز با سوزاندن ضایعات برای جداکردن آهن خالص راه دیگری ندارد.
یکی از شهروندان خیابان شهید بنافتی‌زاده هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌افزاید: مردم یزد تنها قربانیان سودجویی افرادی هستند که حاضرند به قیمت سلب آسایش، آرامش و سلامتی مردم کسب روزی کنند.
«سادات حسینی» می‌گوید: مسئولان از شدت بحران آلودگی در مناطق حاشیه کوره‌ها و انبارهای ضایعات که عموما در حاشیه شهر و در مناطق محروم قرار دارند، بی‌خبرند و حتی زحمت بازدید از وضعیت اهالی این محله‌ها را هم به خود نمی‌دهند.
وی با اشاره به تعلل مسئولان برای برخورد با واحدهای آلاینده مجاز و غیرمجاز، ادامه می‌دهد: بیشتر کارگاه‌هایی که در این مناطق دایر شده، برای دور بودن از چشم مسئولان و با توجه به ارزان بودن ارزش ملک است اما اگر کمی ‌امکانات شهری به این مناطق منتقل شود، قطعا این افراد هم از محله خارج خواهند شد.
این شهروند می‌افزاید: بوی سوختگی ناشی از کوره‌ها و بوی لاستیک سوخته‌ای که از انبارهای ضایعات در حاشیه شهر پراکنده می‌شود، حتی برای چند ساعت هم قابل تحمل نیست اما ساکنان این مناطق دیگر به استشمام این بوها عادت کرده‌اند و دائم بیمار هستند.
حسینی با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی در مناطق محروم از جمله حسن‌آباد، پشت پارک بزرگ شهر، اکرم آباد و اکرمیه در اثر آلودگی واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی، ادامه می‌دهد: مسئولان اگر قادر به تعطیل کردن کوره‌ها نیستند حداقل جلوی سوزاندن ضایعات را بگیرند.
این بانوی خانه‌دار با اشاره به کسالت پدرش در اثر انتشار آلودگی این واحدهای آلاینده در هوا، می‌افزاید: فروش ضایعات برای عده‌ای بسیار سودآور است اما آلودگی آن سلامت شهروندان زیادی را تهدید می‌کند.

جمع‌آوری مستندات از سوزاندن ضایعات
به گزارش همشهری،مسئول اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان از مشاهده آثار سوزاندن ضایعات در گوشه‌های واحد خرید و فروش ضایعات خبر می‌دهد و می‌افزاید: نارضایتی مردم از این وضعیت قابل قبول است.
«دامون سلیمانی» می‌گوید: این اقدام برای به دست آوردن آهن خالص انجام می‌شود و حتی آثار آتش سوزاندن در برخی از نقاط شهر به ویژه مناطق اکرم آباد و حسن‌آباد مشاهده شده است.
وی با اشاره به جمع‌آوری مستنداتی از سوزاندن ضایعات در برخی از واحدهای حاشیه شهر، می‌افزاید: شهرداری متولی برخورد با این واحدهای آلاینده است اما به نظر می‌رسد که نامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر معرفی واحدهای متخلف به دست مسئولان شهرداری نمی‌رسد.
این مسئول می‌گوید: بازرسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان حین بازدید از کوره‌های آجرپزی شهر، با آتش زدن ضایعات در انبارهای حاشیه شهر روبه‌رو می‌شوند و موارد را به شهرداری اعلام می‌کنند.
وی از شهروندان این نقاط می‌خواهد تخلفات را به واحد بازرسی استانداری اعلام کنند تا با جدیت بیشتری دنبال شود و می‌افزاید: آلودگی هوا به ویژه در روزهای سرد سال با توجه به جریان پیدا نکردن هوا، تشدید می‌شود و مردم در این روزها آلودگی بیشتری را احساس می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار