مدیرکل سازمان هواشناسی استان فارس از استقرار رادار هواشناسی پیشرفته بر روی کوه دراک در غرب شیراز خبر داد.
کد خبر: ۱۲۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 07 November 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:عبدالکریم جامع  بیان کرد: رادار هواشناسی که در کوه دراک مستقر شده از پیشرفته‌ترین انواع رادار است که سال گذشته خریداری و نصب‌شده و ۱۲ میلیارد تومان هزینه دربر داشته است.

وی افزود: این رادار می‌تواند زمان و شدت بارش، مقدار بارش، یخ‌زدگی جاده‌ها و حتی بادهای جوی برای پرواز هواپیماها را اطلاع‌رسانی ‌کند و همین امر پیش‌بینی‌های هواشناسی را بسیار دقیق کرده است.

جامع در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اهمیت هواشناسی در رونق گردشگری پرداخت و ادامه داد: هواشناسی ارتباط مستقیمی با گردشگری دارد و همان‌قدر که وجود زیرساخت‌های گردشگری اهمیت دارد، اطلاع از آب‌وهوا و پارامترهای جوی نیز به همان اندازه در بحث گردشگری مهم است.

مدیرکل هواشناسی فارس تصریح کرد: یک گردشگر که بنا دارد از شیراز بازدید کند حتی اگر تمام زیرساخت‌ها، راه‌ها، فرودگاه، هتل و ... را آماده ببیند اما نتواند از هوای چند روز بازدید خود اطلاع موثق پیدا کند، در سفر خود تردید خواهد کرد چراکه به‌عنوان‌مثال اگر اقلیم شیراز در آن چند روز گردوغبار یا بارش شدید داشته باشد گردشگر باید در هتل بماند.

جامع اضافه کرد: ما در استان فارس وضعیت چهارفصل را شاهد هستیم و همان‌گونه که دمای منهای ۲۰ را در فارس داریم تا ۵۰ درجه گرما را نیز شاهد هستیم و ازاین‌رو ادارات راه، مدیریت بحران و ستاد گردشگری باید همواره ارتباط قوی با هواشناسی داشته باشند و علاوه بر آن مناسب است آژانس‌ها و تورهای گردشگری نیز با هواشناسی در ارتباط باشند.

پیش بینی هوا به زبان انگلیسی در سایت هواشناسی فارس


وی خاطرنشان کرد: در سایت هواشناسی فارس به زبان انگلیسی پیش‌بینی وضعیت هوا برای گردشگران وجود دارد و تلفن گویای ۱۳۴ نیز برای دریافت اطلاعات وجود دارد ضمن این‌که تلفن ۳۷۲۰۵۸۵۸ فاکس برگردان است و پیش‌بینی هوا و اطلاعیه‌های لازم را برای مراجع موردنیاز نمابر می‌کند.

این مسئول افزود: در چند سال گذشته شهرداری، مدیریت بحران، ستاد سفرهای نوروزی و سایر دستگاه‌های متولی با هواشناسی همکاری خوبی داشته‌اند و در ایام نوروز سال‌های اخیر باوجودآنکه گاه بارش‌های سنگین و وضعیت جوی متغیر داشته‌ایم، پذیرش و اسکان مهمانان به‌خوبی متناسب با وضع آب‌وهوا مدیریت‌شده است.

جامع گفت: هواشناسی یک سازمان جهانی است و گردشگران می‌توانند به‌راحتی اطلاعات کشورهای دیگر را از ما دریافت یا از کشورهای دیگر اطلاعات هواشناسی ایران را مشاهده کنند.

وی درباره تأثیر پدیده ال‌نینو که گفته می‌شود در چند سال اخیر اثرات آن به ایران رسیده، اظهار داشت: ال نینو، لانینا و وضعیت خنثی، پدیده‌های جدیدی نیستند بلکه در فواصل مختلف سال رخ می‌دهند و شدت و ضعف دارند و این پدیده بزرگ‌مقیاس که در کل زمین رخ می‌دهد یا شامل ایران و فلان استان می‌شود یا نمی‌شود و اثر آن در ترکیب با بروز پدیده‌های منطقه‌ای مانند خشکسالی و ... کم یا زیاد خواهد بود و این‌گونه که برخی افراد غیر کارشناس بیان می‌کنند مختص کشور و منطقه خاصی نیست.

مدیرکل هواشناسی فارس تصریح کرد: ما باید همواره آمادگی لازم را داشته باشیم چنانکه در یک روز در شیراز ۱۰۰ میلی‌متر باران داشتیم و دما تا منهای ۱۴.۴ رسیده و یا در فسا در یک روز ۱۵۲ میلی‌متر بارش داشته‌ایم و دمای صفاشهر تا منهای ۲۶ هم رسیده است، بنابراین پدیده‌های آب و هوایی طی سیکل‌هایی اتفاق می‌افتند و در اطلاع‌رسانی‌ها نباید به‌گونه‌ای از احتمال سیلاب سخن بگوییم که گویی امری قطعی است.

وی با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی در برابر پدیده‌های جوی عنوان کرد: ما اگر آمادگی لازم را داشته باشیم، محصولات آسیب‌پذیر را به‌موقع بچینیم که سرمازده نشود، با تجاوز به حریم رودخانه سازه‌ها را در معرض خطر قرار ندهیم و با چرای بیش‌ازحد دام و تخریب جنگل، احتمال وقوع سیلاب را افزایش ندهیم دچار مشکل نخواهیم شد و اگر سیلاب یا حادثه دیگری هم رخ دهد با اقدامات امدادی و رسیدگی سریع می‌توانیم خسارات را به حداقل کاهش دهیم.

جامع با تأکید بر این‌که زمستان باید زمستان و تابستان باید تابستان باشد، بیان داشت: هواشناسی پیش‌بینی لازم را انجام می‌دهد و اطلاعات ما بر اساس نقشه‌های هواشناسی است و برای افزایش ضریب اطمینان از تصاویر ماهواره و رادار و سایر ابزار کمکی نیز بهره می‌بریم اما به‌هرحال زمستان باید دارای بارش باشد و باید با اقدامات مناسب خسارات را کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی فارس افزود: برخی به‌گونه‌ای از زمستان سخن می‌گویند که گویا انتظار دارند هیچ‌گونه بارش و کاهش دمایی در آن رخ ندهد غافل از این‌که نداشتن یک زمستان خوب صدها مشکل را در پی دارد.

وی ادامه داد: اگر در سپیدان، بوانات، شیراز، صفاشهر برف نیاید چشمه‌ها از کجا پر شود و منابع زیرزمینی چگونه باید جایگزین شود.

نرم‌افزارهای پیش‌بینی هوای تلفن‌های همراه چندان قابل‌اتکا نیست


جامع همچنین نرم‌افزارهای پیش‌بینی هوا تلفن همراه را چندان قابل‌اتکا ندانست و بیان کرد: اگر نرم‌افزارهای هواشناسی روی موبایل‌ها را در یک دوره یک‌ماهه بررسی کنید متوجه می‌شوید که به‌عنوان‌مثال برای سه روز دیگر هوای شیراز را بارانی عنوان کرده درحالی‌که یکشنبه آن را برمی‌دارند و تغییر می‌دهند چون مسئولیت و پاسخگویی در قبال کسی ندارند و از سویی پیش‌بینی دقیق با دسترسی‌های محلی ممکن است.

وی اضافه کرد: ما پیش‌بینی لازم را تا یک هفته و گاه ۱۰ روز بر روی سامانه قرار می‌دهیم و تمام دستگاه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند از آن استفاده کنند.

جامع در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهره‌گیری از هواشناسی در تمام حوزه‌های شهرسازی تأکید کرد و افزود: در شهرسازی ما گاه نقشه‌ها و مصالح با نوع اقلیم آن منطقه سازگار نیست چنان‌که به‌عنوان‌مثال باید تابش خورشید برای بهینه‌سازی انرژی مدیریت شود نه اینکه در اقلیم گرم و آفتابی پنجره‌ها به سمتی باشد که در تابستان با چند کولر و پرده ضخیم بازهم نتوان فضای اتاق را خنک کرد.

باد آلایندگی کارخانه سیمان را به شیراز می‌آورد


وی تصریح کرد: برای ساختمان‌های مسکونی، کارخانه‌ها و حتی محل دفن زباله باید با اقلیم، جهت باد غالب و ... هماهنگ شود که از آن جمله با توجه به این‌که باد از غرب به شرق است، آلایندگی کارخانه سیمان را به شیراز می‌آورد درحالی‌که اگر جانمایی کارخانه مطالعات هواشناسی داشت باید در سمت دریاچه مهارلو احداث می‌شد و اکنون نیازی به هزینه‌های سنگین جابجایی نبود.

این مسئول یادآور شد: در استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات نیز اگر به مسائل اقلیمی توجه می‌شد عمر مفید ماشین‌آلات افزایش می‌یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار