در جلسه مدیریت بحران فارس موضوعات مختلفی اعم از احتمال طغیان رودخانه خشک در صورت وقوع سیل مطرح و بررسی شد.
کد خبر: ۱۲۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 07 November 2015
تابناک فارس به نقل از مهر: ظهر روز شنبه جلسه مدیریت بحران استان فارس برگزار شد و طی آن ارگان های مختلف به فعالیت های انجام شده از سوی سازمان خود برای مقابله با بحران های احتمالی در زمان وقوع حادثه اشاره کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری در این جلسه از ابلاغ دستورالعمل مدیریت بحران برای فرمانداری ها، شهرداری ها و دستگاه های استان و مشخص کردن وظایف هر یک در زمان وقوع حادثه خبر داد.

حسن فیاض پور بیان کرد: با توجه به سیل خیز بودن شهر شیراز و امکان طغیان رودخانه خشک، کارشناسان این رودخانه را از سد تنگ سرخ تا پایین دست مورد بررسی قرار داده و متوجه اشکالاتی در طول رودخانه شده اند که خواسته شده تا برای رفع مشکلات اقدام شود.

وی همچنین ایجاد یا فعال سازی سیستم های پیام رسانی موثر برای دریافت اخبار و اطلاعات لازم و اطلاع رسانی موفق در زمان بحران، پایش و بازرسی کنترل و نظارت مستمر بر لایروبی پل ها و حریم رودخانه ها در شهرها، ذخیره سازی اقلام ضروری و امکانات امدادی و اضطراری برای شرایط بحران، ارتقا سطح توان تیم های عملیات امدادی، تامین سوخت زمستانی شهرها و روستاها و ذخیره سازی مناسب سوخت در انبارها به ویژه در نقاط سردسیر و برف خیز استان، ترویج بیمه دستگاه، محصولات کشاورزی و دام ها، آمادگی برای مواجهه با سرمازدگی محصولات زراعی و آمادگی صنایع کوچک برای تامین انرژی در زمان بحران را از جمله دستورالعمل های ابلاغ شده به دستگاه های مختلف برای مد نظر قرار دادن به منظور مقابله با بحران ذکر کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس نیز به عنوان رئیس یکی از کارگروه های مدیریت بحران استان، اظهار داشت: در مسیر رودخانه خشک فعالیت هایی نظیر ساخت جزیره یا درخت کاری انجام شده که با همکاری قوه قضائیه احکام مربوطه برای برخورد با این فعالیت ها گرفته شده تا بتوان با ساماندهی این وضعیت را به روال عادی برگرداند.

حمیدرضا دهقان همچنین از شناسایی نقاط ضعف خطوط آبرسانی، گازرسانی و برق رسانی استان و اتخاذ پیش بینی ها و تمهیدات لازم برای رفع آن به منظور عدم ایجاد مشکل در زمان وقوع بحران خبر داد.

همچنین مدیرکل جهاد کشاورزی فارس به عنوان رئیس کارگروه خشکسالی و سرمازدگی مدیریت بحران استان در این مراسم گفت: در رابطه با کوچ عشایر اطلاع رسانی های لازم انجام و عشایر حاضر در ییلاق ها ملزم به حرکت به سمت مناطق قشلاقی شده اند که در این راستا تامین آب و آذوقه آن ها در طول مسیر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

محمد مهدی قاسمی افزود: همچنین توزیع نفت سفید در جایگاه های سوخت عشایری و تامین علوفه دام های عشایر و ارسال علوفه به تعاونی های عشایری انجام شده است.

وی گفت: بهره برداران از آموزش های لازم برخوردار می شوند تا در صورت وقوع سیل بتوانند نسبت به حفاظت از محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.

فرآورده های نفتی استان به اندازه کافی ذخیره شد

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس و رئیس کارگروه تامین سوخت استان نیز بیان کرد: ذخیره فرآورده های نفتی در استان به خوبی انجام شده و در سه انبار شیراز، لار و آباده به اندازه کافی سوخت جمع آوری شده است.

علیرضا امین با بیان اینکه توزیع نفت سفید بین فروشندگان شهری و روستایی به منظور تامین سوخت زمستانه افراد فاقد گاز انجام شده، گفت: تا به حال ۳۳ میلیون لیتر نفت سفید بین این فروشندگان توزیع شده است.

وی افزود: ۲۱۸ میلیون لیتر سوخت نیز برای نیروگاه های استان ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس بیان کرد: کارخانه های بزرگ مصرف کننده  نفت نیز در حال دریافت سوخت خود هستند.

شرایط ساکنان حاشیه شهر در زمان بحران از همین الان مشخص شود

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس نیز خواستار عدم آسیب شناسی وقایع در زمان وقوع بحران شد و افزود: در زمان وقوع بحران مسئولان با مصاحبه با رسانه های مختلف تقصیرها را به گردن یک دیگر نیندازند و از آسیب شناسی در زمان حادثه جلوگیری کنند.

فرج الله امین بیان کرد: مسئولان باید اعتماد به نفس لازم را برای مدیریت بحران در زمان حادثه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حاشیه شهر شیراز حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ خانه وجود دارد که در لایه اول خطر در زمان وقوع سیل هستند، گفت: از همین الان باید شرایط افراد ساکن در این خانه برای زمان بحران مشخص و محل اقامت آن ها در صورت وقوع حادثه معین شود.

واحدهای تولید کننده سموم مواد خود را در مسیر سیل قرار ندهند

حمزه ولوی مدیرکل محیط زیست فارس تاکید کرد: به کارخانجات و واحدهای تولید سموم خطرناک توصیه می شود که مواد خود را در نقاطی که در معرض سیل هستند، قرار ندهند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان نیز در این جلسه یادآور شد: تمام ۱۰۳ شهرداری استان ستاد مدیریت بحران را تشکیل داده اند.

علیرضا بیات پور با بیان اینکه بیشتر مشکلات استان فارس در مدیریت بحران مربوط به زمان بارش برف است، گفت: در شیراز کارنامه خیلی موفقی درباره مهار بحران در زمان بارش برف وجود ندارد که می طلبد تمهیدات و پیش بینی های لازم در این راستا انجام شود.

وی بیان کرد: بهتر است که در تمام محورهای ورودی شیراز پیش بینی آذوقه، و سایر وسایل مورد نیاز برای زمان بارش برف انجام شود.

حیدر عالیشوندی سرپرست فرمانداری شیراز نیز خواستار عدم موازی کاری ارگان ها برای مدیریت بحران شد و افزود: باید برای نقاط شرق و جنوب شرق شیراز فکری جدی کرد چرا که در صورت طغیان رودخانه خشک، در این مناطق دچار مشکل می شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار