تابناک: مدیر جهاد کشاورزی فراهان: کشاورزی ما زمین محور است در حال که کشاورزی باید آب محور باشد، بهره برداری از آب، مدیریت در مصرف آب و بهره برداری از آب در مزارع کشاورزی مهم است و باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم
کد خبر: ۱۲۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵ 14 November 2015

به گزارش تابناک مرکزی، محمد شمس، مدیر جهاد کشاورزی فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به شرایط ویژه شهرستان فراهان گفت: در فراهان توانمندی ها و خاک مناسبی برای کشت داریم و کشت فراهان بیشتر به صورت دیم است.

وی با اشاره به کشت دیم گفت: 80 هزار هکتار از زمین های کشاورزی فراهان، کاشت دیم است و حدود 9 هزار هکتار اراضی آبی داریم.

مدیر جهاد کشاورزی فراهان با اشاره به اراضی آبی گفت: آبیاری 5 هزار هکتار از اراضی آبی به صورت تک آب است که میزان بارندگی در تولید این اراضی زیر کشت موثر است.

شمس با اشاره به تولید گندم فراهان امسال گفت: کشاورزان فراهان امسال 42 هزار تن گندم تولید کردند که نسبت به سال گذشته بدلیل خشکسالی و سرمازدگی کمتر بود.

وی با اشاره به کشاورزی، محور توسعه گفت: کشاورزی ما زمین محور است در حال که کشاورزی باید آب محور باشد، بهره برداری از آب، مدیریت در مصرف آب و بهره برداری از آب در مزارع کشاورزی مهم است و باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

شمس با اشاره به اقلیم مناسب فراهان برای تولید میوه انگور گفت: فراهان مهد تولید انگور است و گسترش باغهای انگور به صورت داربستی ارزش افزوده بالایی دارد.

وی با اشاره به کشت های گلخانه ای گفت: در کشت های گلخانه ای آب تبدیل به محصول می شود و سبب سود آوری در بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی فراهان گفت: ترغیب کشاورزان به احداث گل خانه، کشت گیاهان دارویی بیماری های کشت را کاهش می دهد.

وی با اشاره به کشت استراژیک گفت: ارایه تسهیلات و کارشناس مزارع باعث دلگرمی کشاورز برای کشت بیشتر محصولات استراژیک می شود.

شمس با اشاره به تسهیلات کشاورزی گفت: بانکها نقش عمده ای در تامین نیازهای اعتباری تولیدکنندگان بخش کشاورزی داردند و متعهد به اختصاص 25 درصد از منابع خود به بخش کشاورزی هستند، در حالی که بانکها به تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: مردم سرمایه گذار در کشاورزی را ریسک می دانند و عواملی از جمله خشکسالی و بیماریها، عدم تضمین محل اجرای طرح، سود بالای تسهیلات کشاورزی، درآمد پایین کشاورز در این بخش کمتر سرمایه گزاری می کنند.

کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به زیر ساخت های بخش کشاورزی گفت: برای سرمایه گذاری بخش کشاورزی باید زیر ساختها و امکانات فراهم شود، نبود سردخانه محصولات کشاورزی، سیلو، کشتارگاه در شهرستان سبب عدم جذب سرمایه گزار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی به اشاره به تعاونی روستایی گفت: تعاونی ها روستایی در حفظ حقوق تولید کننده و مصرف کننده نقشی مهم ایفا می کنند، در فراهان سه تعاونی روستایی فعال در فرمهین، خنجین و کودزر داریم که تعاونی روستایی قایم مقام فرمهین به عنوان تعاونی روستایی فعال شهرستان معرفی شده است.

کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به نظام صنفی کشاورزی افزود: نظام صنفی کشاوزی در شهرستان با عضوگیری، آموزش، حمایت کشاورزی از حقوق کشاورزان دفاع می کند، این صنف متشکل از اشخاصی حقوقی مستقل، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیر دولتی است كه پس از صدور مجوز فعالیت و ثبت در وزارت جهادكشاورزی، رسمیت می یابد.

وی با اشاره به صنایع تبدیلی گفت: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از دور ریخت ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش درآمد روستاییان، افزایش سوددهی محصولات کشاورزی و اشتغالزایی در مناطق روستایی مورد توجه است.

 شمس با اشاره به یارانه های کشاورزی گفت: نبود مشوق های صادراتی، یارانه های بخش کشاورزی و سیاسی نگری در کشاورزی، بخش کشاورزی را آزار می دهد، در برخی از کشورها مالیات بخش صنعت را به کشاورزی اختصاص می دهند و یارانه صادرات به بخش کشاورزی تعلق می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: تقویت تشکل های کشاورزی، مکانیزه کشاورزی و تقویت روحیه تعاون در بین کشاورزان با تجمیع اراضی خرد به مزارع بزرگ و ایجاد شرکت های کشت و صنعت به توسعه کشاورزی کمک می کند.

وی با اشاره به تبلیغات در بخش کشاورزی گفت: در کشور ما یارانه برای تبلیغات کشاورزی نداریم، کشاورزی در کنار شایعات رشد نمی کند، شایعاتی از جمله مرغ هورمونی تبلیغاتی منفی در تولید است، متاسفانه با تولید مرغ سبز در کشور هیچگونه تبلیغاتی صورت نگرفت.

شمس افزود: توسعه کشاورزی مستلزم حمایت از صنعت کشاورزی است، رونق کشاورزی سبب بی نیازی به واردات محصولات غذایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار