کد خبر: ۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴ 27 January 2015

به گزارش تابناک،بعد از خانواده‌ اولین مکانی که در رشد اجتماعی و شخصیتی کودک نقش بسزایی دارد مدرسه است در مدرسه کودک با تقلید از معلم و دوستان، خود را شبیه به آنها می‌کنند و با تقلید حرکات و رفتار آنها به الگوسازی می‌پردازد.

مدرسه خانه دوم بچه هاست، این جمله در عین تکراری بودن بسیار درست، مفهوم و اهمیت مدرسه را بیان می کند بچه ها از ۷ سالگی به بعد ساعات زیادی را در مدرسه می گذرانند و در واقع در محیطی دیگر شروع به رشد می کنند محیطی مقدس که از دیرباز در دین و فرهنگ ما ایرانیان جایگاه و مقام والایی دارد.

موقعیت مکانی مدرسه و وضعیت فضای آموزشی نقش بسیار مهمی در ایجاد مدارس سالم و ایمن دارد دقت در وضعیت مدارس و فضاهای آموزشی مناسب مدرسه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت آموزش و ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد چرا که این امر باعث بالا رفتن انگیزه‌ دانش‌آموزان برای یادگیری و افزایش کیفیت تدریس معلمان می‌شوند.

از آنجا که مدرسه در رشد اجتماعی و شخصیتی کودک نقش موثری دارند برای کمک کردن به نوجوانان برای رسیدن به رشد اجتماعی مطلوب باید نسبت به بهبود وضعیت فضاهای آموزشی و رفع نیازمندیهای این حوزه حداکثر توان و قوا را بکار گرفت.

575600 نفر دانش آموز در آذربایجان غربی در حال تحصیل هستن

ابراهیم محمدی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفت و گوی خبری گفت: در حال حاضر تعداد کل دانش آموزان مدارس در سطح استان اعم از دولتی، غیردولتی، بزرگسالان،ایثارگران، پیش دبستانی و استثنایی 575600 نفر است که از این تعداد،494593 نفر دانش آموز در مدارس عادی دولتی تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان مدارس غیردولتی 60795 نفر است افزود: از این تعداد 24122 نفر دانش آموز هم در مقطع پیش دبستانی در حال تحصیل هستند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: تعداد کل واحدهای آموزشی در سطح مدارس استان اعم از دولتی، غیر دولتی، پیش دبستانی و استثنایی 5750 عدد است و کل کلاسهای آموزشی دایر 25640 عدد است که 20122 عدد تعداد کلاسهای مدارس عادی دولتی و 2055 عدد واحد آموزشی مربوط به مدارس غیر دولتی است.

از نظر تراکم دانش آموزی در سال 92 آذربایجان غربی رتبه 28 کشوری را دارد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه فضای آموزشی وضعیت مطلوبی وجود ندارد گفت: تراکم دانش آموزان در کلاس مقاطع ابتدایی 24/36 نفر ، در متوسطه اول 25/85، در متوسطه عمومی 36/58 نفر و در سطح کاردانش و فنی حرفه ای 18/59 نفر است که در مجموع در کلیه مقاطع تحصیلی مدارس دولتی در نقاط شهری و روستایی تراکم کلاسها 24/58 نفر است.

محمدی تصریح کرد: از نظر فضای آموزشی در سطح استان واقعا با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و از نظر تراکم دانش آموزی در سال 92، آذربایجان غربی رتبه 28 کشوری را داشت که این امر نیازمند توجه مسئولین به امر مدرسه سازی است و لازم است فضای آموزشی بیشتری وارد سیستم تعلیم و تربیت استان شود.

اگر 1700 کلاس درس به فضاهای آموزشی اضافه شود مدارس تک نوبته می شوند

وی در رابطه با کمبود 1700 کلاس درس در ارومیه که از زبان فرماندار ارومیه مطرح شده بود گفت: منظور از نیاز به  1700 کلاس درس در ارومیه مدارس دو نوبته بودند، چرا که از نظر طول آموزش مدارس باید یک نوبته باشند و منظور از این ارقام بدین معنی است که اگر تعداد 1700 کلاس درس به فضاهای آموزشی اضافه شود مدارس تک نوبته می شوند.

بالای 3000 نفر کمبود معلم در آذربایجان غربی

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: در بعضی مناطق مازاد نیرو و در برخی مناطق کمبود نیرو داریم ولی در مجموع از نظر نیروی انسانی ما کمبود نیرو روبرو هستیم که سعی کرده ایم از طریق حق التدریس توسط معلمان شاغل و با برگزاری 4200 ساعت آموزش در هفته این کاستی را جبران کنیم.

وی افزود: اگر بر اساس استانداردهای ملی به این موضوع نگاه کنیم در زمینه مهمترین شاخص توسعه آموزشی یعنی نقش معلم که بسیار حائز اهمیت است با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و بالای 3000 نفر معلم نیاز داریم .

باز میگردیم به مقوله تعاریف مدرسه و نقش آن در جامعه،آموزش و پروش نهادی است  که مردم جامعه انتظارات زیادی از آن دارند. نهادی که باید  نسل آینده را تربیت کند و به آنها آموزش دهد . در واقع بنیان توسعه یک جامعه از آموزش و پرورش و از مدارس شروع می شود و انتظار می رود که برای این منظور معلمان توانمندی داشته باشیم تا آنها بتوانند دانش اموزان خلاق و توانمند و مسول را تربیت کنند .

بله باید تا آنجا که امکان دارد معلمان توانمند تربیت کنیم و روانه کلاسهای درسی بکنیم که روی هر یک از صندلی های کلاس امید یک کشور و حاصل عمر یک پدر و مادر در آن نشسته است.واقعا درک اهمیت مدرسه ،معلم ،شاگرد و فضای آموزشی بسیار سنگین و حساس است.

اما آموزش علمی برای معلمین کافیست؟آیا افزایش تعداد کلاسها کافیست؟آیا مجهز کردن کلاسهای درس به تکنولوژی روز برای ساختن آینده روشن برای این امانات بزرگ الهی کافیست؟یا آموزشهای مهم دیگری هم باید این معلمان عزیز ببینند ،تا لایق این کلام زیبای امام(ره) بشوند که فرمودند :شغل معلمان ،شغل انبیاست.

واقعا در خصوص فضایل اخلاقی،تربیت اسلامی و رفتارهای هنجار فرهنگی معلمان چقدر آموزش دیده اند؟

امروزه سرکلاسها ما شاهد دسته ایی از دفتارهای نه چندان به هنجار از برخی معلمان هستیم که برای آینده دانش آموزان این انسانهای فرشته صفت خطرناک است.

بی عدالتی ،رفتارهای ناشایست،سخنان سخیف،القای تفکرات ناصحیح شخصی،نوع پوشش،نوع گویش،نوع تعامل،چگونگی برخورد با برخی مشکلات و هزاران هزار مسئله دیگر حرکاتی است که از سوی برخی معلمان معدود در سر کلاسها بروز میکند که نتیجه آن تربیت انسانهایی است با همین الگوها و آن نیز یعنی خرب شدن آینده یک کشور..

امید است تا مسئولین آموزش و پرورش همراه تعلیمات علمی ،به تعلیمات اخلاقی و رفتاری معلمین نیز صحه گذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار