کد خبر: ۱۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵ 14 March 2015
کارآفرینان کشور که در اشتغالزایی، افزایش تولید، رفع احتیاجات کشور از بیگانگان و در یک کلام توسعه کشور نقش کلیدی ایفا می کنند برای توسعه و رفع مشکلات مالی خود از بانک ها به عنوان  حامی یاد می کنند. اما در قبال آن در شرایطی که کشور و کارآفرینان درگیر تحریم خارجی هستند به نظر می رسد بانک ها باید کمی مهربان تر با کارآفرینان و مردم رفتار کنند.
برخی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری  سعی کرده اند با عنوان بانکداري اسلامي  در مدت کوتاهي رشد بسياري داشته باشند و تعداد شعب و ميزان تسهيلات پرداختي خود را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند.
نارضايتي ها از برخی بانک ها رو به فزوني است، بانک هایی که با هدف تحقق بانکداري بدون ربا و بانکداري اسلامي پا به عرصه بانکداري گذاشته بودند امروز متهم به رباخواري و دريافت سودهاي کلان از مشتريان شده اند برخي رفتارهاي قهري بانک نظير مصادره تلفن همراه مشتريان، يا به اجرا گذاشتن وثيقه ها به ويژه وثيقه ضامنين بر نارضايتي از اين بانک ها افزوده است.
تحقيقات ميداني پرگار و گفت وگو با برخي از مشتريان اين بانک ها نشان ميدهد که شماري از مردم معتقدند بانکداري اسلامي که مورد ادعاي برخی از اين بانک هاست تنها در 10 درصد از تسهيلات آن خلاصه ميشود و بخش عمدهاي از فعاليت ها، ربوي و حتي سودهاي دريافتي آن بيش از ساير دسوترالعمل های بانک مرکزی است.
 اين موسسات و بانک ها بخش عمده فعاليتهاي خود را که غير اسلامي است تنها در 10 درصد از تسهيلات و عملکرد خود پنهان کرده اند. به اعتقاد مشتريان،  عمده تسهيلات اين بانک تحت عنوان تسهيلات جشنواره ای  پرداخت ميشود که داراي سودهاي کلان و غير متعارف است.
شايد به همين دليل باشد که آيت الله محمدرضا ناصري، امام جمعه يزد و نماينده ولي فقيه در استان در ديدار با کارکنان بانک مهر اقتصاد استان با تاکيد پي در پي بر پرهيز از ربا خواري در بانکداري، ابراز داشته است: بايد در جهت حل مشکلات مردم به ويژه اقشار کم درآمد گام برداشت و تا حد امکان، وام و تسهيلات بانكي را آسانتر به مردم ارائه داد.
آيت الله ناصري خاطرنشان كرده است: «بانک، امانتدار مردم است و بايد در اين امتحان سر بلند باشد؛ ضمن اينکه واسطه خير در جهت رفع مشکلات و حوائج مردم نيز هست. بنابر اين نيت و قصد اوليه بانکها بايد خدمات رساني به جامعه باشد».اين بانک ها و موسسات مالی حتي در دريافت وثيقه از ضامنين، رفتاري غير متعارف دارد. وقتي وام گيرنده، تسهيلات خود را تسويه ميکند بانک موظف است وثيقه آن را به ميزان باقيمانده تسهيلات کاهش دهد اما اين بانک ها از اين عمل خودداري کرده و در حقيقت از مشتريان خود گروکشي ميکند. از سويي ديگر، سودي که اين بانک به مشتريان خود پرداخت ميکنند در بهترين حالت، بسيار پائينتر از نرخ تورم است و پاسخگوي خواسته هاي سپرده گذاران در قبال سپرده هاي خود نيست. بنابراين با توجه به اينکه عمده سپرده گذاران اين بانک ها و موسسات، سرمايه هاي کوچک دارند  به آنها اجحاف مضاعف ميشود.
به نظر می رسد رفتار عمومي جامعه در مورد سپرده گذاري قرض الحسنه رضايت بخش نيست و مردم به دليل نداشتن اطمينان از هزينه کرد اين سپرده ها در بخش قرض الحسنه، با اکراه به سپرده گذاري مبادرت مي کنند. به همين دليل نرخ رشد سپرده هاي قرض الحسنه در مقايسه با سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت و بلندمدت بسيار پايين است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار