معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: از 25 آذرماه شیراز میزبان جشنواره غذاهای سنتی استان فارس خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 29 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا: سیدموید محسن‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جشنواره به‌مدت یک‌هفته و در محل باغ دلگشا، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز، برگزار می‌شود.

او با اشاره به همکاری شهرداری شیراز در برگزاری این جشنواره، خاطرنشان کرد: این جشنواره با برپایی نمایشگاهی در قالب 65 غرفه، برگزار می‌شود و اهداف مختلفی را دنبال می‌کند.

محسن‌نژاد، یکی از اهداف این جشنواره را، بسترسازی برای جذب مسافر در فصل کم مسافر، عنوان و اضافه کرد: با هدف ایجاد جذابیت بیشتر، خدمات هتل‌ها در این ایام با 40 درصد تخفیف به مسافران و گردشگران ارائه خواهد شد.

به گفته او، معرفی سنت‌ها و فرهنگ بومی مناطق مختلف فارس در حوزه غذا و تغذیه از دیگر اهداف این جشنواره است که می‌تواند برای شهروندان شیرازی و هم‌استانی‌ها نیز جذابیت داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: رویکرد ما برگزاری این جشنواره در سطوح ملی و بین‌المللی در سال‌های آینده است و امیدواریم آن را در تقویم سازمان جهانی گردشگری هم ثبت کنیم. گردشگری خوراک یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری محسوب می‌شود و با توجه به تعدد و تنوع فرهنگی و آئین‌های خاص موجود در سراسر فارس در این حوزه، می‌تواند جذابیت‌های منحصر به فردی داشته باشد.

همچنین مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی فارس در مراسم افتتاح بازارچه دائمی صنایع‌دستی آباده گفت: طی 8 ماه گذشته، بالغ بر 28 میلیارد ریال صنایع‌دستی تولیدی صنعتگران هنرمند استان، به فروش رسیده است. صنعتگران فارس، امسال در 15 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده‌اند و در این مدت، 50 بازارچه موقت صنایع‌دستی در استان راه‌اندازی شده است.

وی تاکید کرد: داشته‌های استان فارس تنها منحصر به پیشینه تارخی آثار و بناهای موجود در این استان نیست بلکه جنبه زیباشناختی و بصری این آثار اهمیت زیادی دارد. این جنبه، محصول تلاش و سخت‌کوشی و فکر و اندیشه وسیع مردمانی است که از گذشته تاکنون در این خطه می‌زیسته‌اند و زندگی می‌کنند.

او اضافه کرد: هنرهای ماندگار مردم این سرزمین برخی در قالب آثار معماری و برخی در قالب اشیاء تاریخی عینیت یافته‌اند. اشیاء تاریخی نیز همان هنرهای سنتی و صنایع دستی است که روزگاری ابزار مورد استفاده در زندگی روزمره بوده و اکنون زینت‌بخش موزه‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: این استان به لحاظ هنرهای صنایع‌دستی، دارای تنوع و تکثر زیادی است به‌طوریکه حدود 120 رشته فعال و نیمه فعال در این حوزه شناسایی شده است.

امیری با اشاره به فعالیت 200 هزار هنرمند صنعتکار در عرصه صنایع‌دستی در فارس، تاکید کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، صنایع‌دستی می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال و مباحث اقتصادی با اتکا به توان داخلی راهگشا باشد.

به گفته این مقام مسئول، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی، تاکیدی بر افزایش مشاغل خرد و خانگی در حوزه صنایع دستی و امکان بازاریابی فروش این محصولات در اماکن تاریخی، توجه به مقوله آموزش از طریق ایجاد تفاهم نامه‌های چند جانبه با مراکز علمی و موسسات آموزشی و تشویق هنرمندان به ایجاد خلاقیت و نوآوری و توجه ویژه به مقوله بسته بندی و عرضه مناسب صنایع دستی از راهکارهای مد نظر برای رونق فعالیت‌ها در این عرصه است.

طی مراسمی تیمچه صرافیان آباده، به‌عنوان بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شمال استان فارس افتتاح شد.

تیمچه صرافیان آباده از بناهای تاریخی است که پیشینه آن به 120 سال قبل باز می‌گردد و در 2 طبقه ساخته شده و 36 حجره را شامل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار