ورود بخش خصوصی به امر ریشه کنی بی سوادی
سوادآموزی مشارکت محور و استفاده صحیح از ظرفیت تشکل‏های مردمی، موسسات خیریه، گروههای جهادی و نهادهای عمومی غیر دولتی، اقدامی مطمئن در جهت ریشه کنی بی سوادی در جامعه میباشد.
کد خبر: ۱۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸ 14 March 2015

سوادآموزی مشارکت محور و استفاده صحیح و درست از ظرفیت تشکل‏های مردم نهاد، موسسات خیریه، گروههای جهادی و نهادهای عمومی غیر دولتی، اقدامی مطمئن در جهت ریشه کنی بی سوادی در جامعه میباشد.

به گزارش تابناک ارومیه ،استفاده از پتانسیل موسسات دولتی و غیردولتی و تشکلهای مردم نهاد برای این امر ،بسیار کارساز خواهد بود.در این رابطه دولت نیز تسهیلات تشویقی برای تعلیم دهندگان در نظر گرفته است .

طبق مصوبه دولت در این خصوص ،آموزش و پرورش در ازای آموزش هر فرد بیسواد مبلغ 630 هزار الی 770 هزار تومان به عنوان حقالزحمه به مربیهای تعلیمدهنده افراد بیسواد پرداخت میکند.

در این ارتباط محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار کرد: "برای توسعه دامنه فعالیت‌ها در این زمینه، ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها می‌توانند با شرکت‌ها و موسسات آموزشی معتبر قرارداد منعقد کنند."

برای تداوم کار و نظارت بهتر بر عملکرد موسسات و نهادهایی که در این زمینه فعالیت خواهند کرد .لازم است تا قراردادهای منعقده حائز تمام شرایط مدنظر آموزش و پرورش باشد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد .

پیرامون این موضوع،معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی ضمن تاکید بر ضرورت اخذ ضمانت‌نامه اجرایی از طرفین قرارداد، گفت: "متاسفانه ادارات آموزش و پرورش از این موسسات تاکنون هیچ گونه ضمانت اجرایی اخذ نکرده‌اند."

وی اضافه کرد: به همین دلیل در صورت خودداری موسسه از انجام قرارداد و عمل نکردن به تعهدات، هیچ‌گونه تضمین اجرایی در اختیار مسئولان برای مجبور کردن موسسات وجود ندارد، به ویژه اینکه منابع مالی در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

وی در خصوص وظایف موسسات تعلیم دهنده ، گفت:طبق قراردادهای تنظیم شده، موسسات در شناسایی، جذب سوادآموز، تشکیل کلاس‌های درس و آموزش‌های فرد به فرد باید مشارکت کنند.

نجفی ضرورت داشتن دقت پیرامون بندهای عقد قرارداد و تلاش برای عملیاتی کردن آنها را مورد تاکید قرار داد، گفت: "هنگام تنظیم قراردادها موضوع ضرورت همکاری موسسات در شناسایی، جذب افراد بی‌سواد و هزینه‌های جاری تصریح شود."

وی به برگزاری جلسات توجیهی برای آموزش‌دهنده‌ها در ارتباط با روش تدریس، اشاره و تصریح کرد: "در تعدادی از شهرستان‌ها، آموزش‌دهندگان در دوره‌ آموزشی روش تدریس شرکت نمی‌کنند."

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی فعالیت در این حوزه را دارای پیچیدگی و دشواری‌های مضاعف دانست و خاطرنشان کرد: "با وجود سهل و آسان بودن ظاهر کار، جذب افراد بی‌سواد و آموزش آنها فرایند پیچیده‌ای دارد."

نجفی با اشاره به اینکه در انتهای سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: "سال آینده با عزم راسخ‌تر و فعالیت جدی‌تر، اقدامات مربوط به این حوزه را شروع خواهیم کرد."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار