شهرستان اردکان با پنج موزه فعال در زمینه‌های مردم‌شناسی، فرهنگ، فرش و مشاهیر و مفاخر نقش مهمی را در رونق گردشگری استان ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ 03 December 2015

به گزارش تابناک یزد،"حميد مشتاقيان" سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان در این خصوص گفت: این شهرستان تاریخی با وسعتی بیش از 24 هزار کیلومتر مربع و داشتن شهرها و روستاهای تاریخی و بیش از 260 بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی، یکی از قطب‌های عمده میراثی استان یزد به شمار می‌رود که در این راستا و برای آشکارسازی بخش هایی از این فرهنگ و تاریخ و تمدن، تاکنون پنج موزه در این شهرستان دایر شده است.

وي موزه مردم‌شناسی اردکان را اولین موزه اردکان در بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این موزه در سال 1372 تاسیس شده و گنجینه‌ای از آثار و یادگار گذشتگان است و نقش مهمی در حوزه گردشگری اردکان دارد.

وی موزه مفاخر اردکان را دیگر موزه این شهرستان نامبرد و اظهار كرد: این موزه درخانه تاریخی آیت الله خاتمی در بخش دولتی و از سال 1383 تاسیس شده و در این موزه تصاویر و آثار مکتوب و نیز زندگی‌نامه مشاهیر و علمای اردکان به نمایش گذاشته شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: موزه فرش اردکان نيز در بخش خصوصي با همت دانشگاه علم و هنر اردکان، مرکز ملی فرش ایران و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان از سال 1389 تاسیس شده كه در آن مراحل بافت فرش شامل چله‌کشی، رنگرزی تا پرداخت آن را به نمایش گذاشته شده است.

مشتاقیان موزه فرهنگ اردکان و موزه مردم‌شناسی روستای هامانه را به عنوان موزه‌های دیگر این شهرستان برشمرد و در توضیح آنها گفت: موزه فرهنگ اردکان شامل اسناد، عکس‌ها، یادمان‌ها و آثار فرهنگی فرهنگیان اردکان است که توسطبخش خصوصی در سال 1384 تاسیس شده است.

وي ادامه داد: همچنین موزه مردم شناسی روستای هامانه، گنجینه‌ای شامل آثار و یادگار‌های نسل گذشته است که در آن اسناد و مکتوبات و بخشی از زندگی مردم گذشته به نمایش گذاشته شده است و این موزه نیز توسط بخش خصوصی، در سال 1392 تاسیس شده است.

سرپرست میراث فرهنگی اردکان در پايان یادآور شد: موزه مردم‌شناسی احمدآباد و موزه ایثار شهادت شهرستان نیز به همت فعالان و فرهیختگان شهرستان و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در حال تکمیل و تجهیز می‌باشد و امید است در سال 95 شروع به فعالیت كند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار