رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از رونمایی از طرح تولید بذرمینی تیوبر سیب زمینی با استفاده از روش هواکشت در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ 06 December 2015
سیستم آئروپونیک (هواکشت) پیشرفته ترین روش در زمینه کشت های گلخانه ای و بیوتکنولوژی است. آئروپونیک در واقع فرآیندی از رشد گیاه در محیطی از مه، بدون استفاده از خاک یا هر بستر دیگری است. این روش یک تکنولوژی جدید برای تولید بیشتر فرآورده های گیاهی و افزایش سرعت رشد گیاه محسوب می شود.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل، عدیل سروی گفت: این طرح با استفاده از ترکیب باکتری های محرک رشد ریشه در روش هوا کشت همزمان با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه در اردبیل رونمایی شد.
او اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان در حوزه های مختلف پژوهش ها و مطالعاتی انجام داده که برجسته ترین آن مربوط به تولید ارقام جدید و همچنین تغییر الگوی کشت با استفاده از شیوه ها و فناوری های جدید و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بی نظیر در حوزه کشت نوین با برداشت محصولات و تولید چند برابری نسبت به گذشته است.
سروی با بیان اینکه جهاد کشاورزی یکی از سازمان های پیشگام در عرصه پژوهشی و استفاده از فناوری های جدید در بخش زراعت ، باغ و دام است افزود: اردبیل دارای شرکت ها و مجموعه های فناور در زمینه تولید سیب زمینی در حال گذر به تولیدات ارگانیک در ایران است و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.
به گفته او ، این فناوری که هم از لحاظ عاری بودن از بیماری های ویروسی و باکتریایی سیب زمینی کاران را در تامین بذر سالم یاری می کند و هم از لحاظ میزان برداشت بذور مینی تیوبر اقتصادی است با حمایت های اعتباری و علمی این سازمان زمینه سازی شده و توسط بخش خصوصی اجرامی شود.
سروی افزود: در این روش که مبتنی بر فن و دانش است از هر مترمربع فضای عملیات سه هزار عدد بذر مینی تیوبر استحصال می شود که در همان شرایط در وضعیت خاک تنها 200 عدد بذر قابل برداشت است و از طرفی در این روش طی سال 12 بار بذر برداشت می شود که این میزان در شرایط معمولی به دو بار می رسد.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
امسال بیش از نیم میلیون تن محصول گندم که در تاریخ خرید این محصول بی سابقه است در کمترین زمان ممکن و با بهره گیری از حداکثر امکانات به صورت شبانه روزی خریداری شد و جایگاه استان در تولید گندم از رتبه 13 به چهار کشوری ارتقا یافت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار