گزارش تابناک یزد از یک مشکل پیش رو:
یزد که با وجود ذخایر معدنی به عنوان دومین استان کشور شناخته شده هم اکنون بدلیل برداشت های بی رویه و خسارت های متعدد به محیط زیست و آثار تاریخی در کش و قوس ادامه برداشت یا تعطیلی در برخی مناطق قرار دارد.
کد خبر: ۱۴۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 08 December 2015

به گزارش تابناک یزد،ذخایر قطعی بیش از 132 میلیون تن مواد معدنی ؛ این استان یزد را بعد از کرمان در رتبه دوم ذخایر معادن کشور قرار داده است.

از مجموع 60 ماده معدنی موجود در کشور 31 ماده معدنی در استان یزد استخراج می شود و اشتغال 9 هزار نفر در معادن استان را سبب می شود.
اردکان دارای بیشترین تعداد معدن و بافق دارای بیشترین ذخیره قطعی و بیشترین اشتغال در حوزه معدنی با 3هزار و 799 نفر پرسنل است.
چهارمین استان صنعتی کشور دارای 66 معدن خاک های صنعتی، 65 معدن تراورتن، 44 معدن مرمریت، 36 معدن فلداسپات و 35 معدن سنگ آهن است که به ترتیب اشتغال 385، 695، 479، 184، و 6هزار و 4 نفر را فراهم کرده است.
85 درصد تولید معادن مربوط به معادن سنگ آهن بوده از این رو بیشترین اشتغال در بین معادن مربوط به این معادن است همچون معادن بزرگ مرکزی در بافق و چادرملو در اردکان ؛ به همین دلیل بیشترین سرمایه گذاری مربوط به معادن سنگ آهن است .
متاسفانه از مجموع 405 معدن استان تنها 217 معدن فعال هستند و 188 معدن تعطیل شده و این یعنی بیش از 46 درصد از معادن استان غیرفعال هستند.

در همین حال،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از تهدید جدی معدن توران‌پشت برای اثر تاریخی تخت‌رستم خبر داد.محمدمهدی شرافت در جلسه مدیران استان یزد با رئیس سازمان محیط‌زیست، اظهار داشت: معدنی به اسم معدن توران‌پشت در قلب چشمه‌های آهکی و اثر تاریخی تخت‌رستم قرار دارد که این جاذبه طبیعی و اثر تاریخی را تهدید می‌کند.

وی عنوان کرد: چندی پیش مجوزی که برای این معدن صادر شده بود، باطل شده اما متاسفانه در شورای عالی معادن دوباره مجوز فعالیت به این معدن داده شده است.

شرافت خاطرنشان کرد: این اقدام در دولتی که به مسائل محیط‌زیستی باور دارد و آن را از اولویت‌های خود مطرح کرده است، تمدید دوباره چنین مجوزی خیانت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: به طور مسلم ادامه فعالیت این معدن در هر سطحی که باشد، منابع طبیعی و ارزشِ‌های تاریخی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها را از بین می‌برد.

شرافت از رئیس سازمان محیط‌زیست خواست تا در این زمینه تذکر لازم را به شورای عالی معادن بدهند و برای لغو مجدد مجوز فعالیت این معدن تلاش کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار