کد خبر: ۱۴۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰ 10 December 2015
رئیس سازمان بهزیستی از پرداخت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان یارانه به برخی معلولان خبر داد و گفت: بابت "نگهداری روزانه" از هر معلول ۳۴۰ هزار تومان و نگهداری شبانه ۶۰۰ هزار تومان به مراکز توانبخشی پرداخت می شود.

به گزارش تابناک یزد، انوشیروان محسنی پندپی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: حق تردد معلولان در تهران نیز ماهانه 150 هزار تومان است که به حدود صد هزار نفر از معلولان پرداخت می شود.

وی از پرداخت حق پرستاری به معلولان دارای ضایعات نخاعی نیز گفت.

آقای کاری رئیس انجمن معلولین ایران هم آمار ارائه شده درباره پرداخت حق رفت و امد معلولان در تهران را زیر سوال برد و گفت: این بودجه فقط به 730 نفر پرداخت شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون معلولان توانا که به عنوان نماینده سازمان های مردم نهاد در این برنامه حضور داشت درپاسخ به این اظهارات رئیس سازمان بهزیستی گفت: این آمارهای ارائه شده مانند کاری آزمایشی در برابر واقعیتی بزرگ است.

موسوی افزود: مسئولان باید با رویکرد جدید با سازمان های مردم نهاد دارای حرف های قانونی مواجه شوند و این عدد و ارقام ها گوشه ای از قصه معلولان است.

وی گفت: اکنون به معلول وام های بی هدف و کور و غیرکارشناسی می دهند و او را مقروض می کنند و می گویند با این وام ایجاد شغل کنید یا خودرو بدون حق گمرک وارد کشور کنید اما در عوض سالانه 10 درصد از معلولان را از پوشش خود به بهانه توانمند شدن خارج می کنند.

موسوی پرسید: آیا با 30 میلیون تومان تخفیف گمرکی که عاید معلول می شود وی توانمند خواهد شد؟

رئیس هیئت مدیره کانون معلولان توانا گفت: بیمه سهم کارفرما را یک سال 25 درصد و سال دیگر 25 درصد و فقط برای یکسال آن هم به طور استثنایی 70 درصد پرداخت کردند و قانون و رویه مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی با انتقاد از این سخنان افزود: چرا فعالیت های انجام شده را زیر سوال می برید در حالی که ما شهریه دانشجویان معلول و نیازمند را پرداخت می کنیم و سال گذشته 20 هزار نفر ازاین تسهیلات استفاده کردند.

محسنی بندپی ، پرداخت حق پرستاری به معلولان ضایعات نخاعی را یکی دیگر از اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی اعلام کرد.

رئیس هیئت مدیره کانون معلولان توانا در جواب گفت: ما خواهان تغییر نگرش مسئولان هستیم و باید اقدامات و انجام وظایف خود را به عنوان لطف به جامعه معلولان نبینند.

موسوی با تاکید بر بازنگری لایحه دولت در خصوص معلولان که اکنون در مجلس در حال بررسی است ، افزود: متاسفانه هرجا که اعلام کردیم این قانون نیازمند تغییر ضروری دارد مسئولان اجرایی گفتند که اجرای این تغییرات نیازمند بودجه است و با این بهانه می گویند قابل اجرا نیست در حالی که بازنگری گذشته این لایحه 5 سال معطل مانده در زمان تحریم و بی پولی انجام شده و اکنون شرایط فرق کرده است.

وی گفت: قلب مسئولان مالامال از انسان دوستی اما کشوی میزشان خالی از برنامه است.

موسوی افزود: براساس کنوانسیون جهانی و نظرات کارشناسی بازنگری لایحه دولت درباره معلولان را خواهانیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درپاسخ گفت: کمیسیونی مشترک متشکل از کمیسیون اجتماعی بهداشت و بودجه مجلس در حال بررسی لایحه دولت در باره معلولان هستند و تاکنون دو جلسه آن برگزار شده است.

محسنی بندپی با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: به گفته شهریاری تا نیمه دی امسال این لایحه به صحن علنی مجلس می آید و مجلس در این زمینه تصمیم گیری نهایی می کند.

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس شورای اسلامی هم که به صورت تلفنی میهمان این گفتگوی ویژه خبری بود  ، گفت: تاکنون یک جلسه کمیسیون مشترک تشکیل شده است و به علت عدم آمادگی سازمان بهزیستی جلسه دوم آن برگزار نشد.

فاطمه آلیا افزود: سازمان های مردم نهاد پیشنهادهای قابل توجه و عملیاتی در زمینه فرهنگی ، ورزشی و دیگر موضوعات به اعضای کمیسیون ویژه ارائه کرده اند که در حال بررسی است و جلسات این کمیسیون باید تسریع شود تا هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

این نماینده مجلس گفت: باید برای اجرای قانون و عملیاتی شدن لایحه دولت در زمینه حمایت از معلولان اراده مسئولان اجرایی و حمایت مالی وجود داشته باشد.

آلیا افزود: متاسفانه در لوایح بودجه دولت به حمایت از معلولان توجه لازم نمی شود و اکنون در آستانه ارائه لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی است تا جبران مافات شود.

وی گفت: مجلس فقط می تواند 5 تا 6 درصد ارقام بودجه را تغییر دهد و دولت می تواند فکری به حال معلولان و تامین بودجه آنها در لایحه بودجه سال آینده کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش پایانی برنامه گفتگوی ویژه خبری از مصوبه جدید هیئت دولت خبرداد و افزود: براین اساس و اختصاص بودجه ای که در نظر گرفته شده است همه معلولان در طول سال 94 و 95 از لوازم کمک تجهیزاتی و توانبخشی برخوردار می شوند.

از قانون جامع دولت تا ضرورت تغییر نگرش به توانمندی معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه جامعه معلولان متناسب با توانایی خود می‌توانند در جامعه نقش‌های مثبت را در بازارهای مختلف اقتصادی و بویژه اشتغال و مدیریت ایفا کنند ، گفت : دولت در قانون جامع معلولان بازنگری جدی در فرآیند مدیریت امور این عزیزان خواهد داشت.

محسنی بندپی اظهار داشت: یکی از مواردی که در این زمینه باید تحقق یابد ایجاد نگرش سیستمی و فرآیند محوری است و باید نگاه‌های مثبت به توانمندی معلولان هم افزایش یابد و توجه به موارد منفی و ناتوانی آنها نمی‌تواند کمک خوبی باشد.

وی افزود:‌ فقدان نگاه سیستمی و فرآیند محور باعث شده است که حتی قانون 1383 معطل بماند.

محسنی بندپی افزود : ‌در قانون جامع مدیریت و امور معلولان مبنای کار ما مدیریت سیستمی و فرآیند محور است که در صورت تصویب، هر جا نیاز مالی مطرح باشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف خواهد بود در بودجه‌های سالانه ردیف خاصی را اختصاص دهد و رویکرد فرمایشی نخواهیم داشت.

وی افزود:‌ همچنین باید حقوق و معیشت معلولان که توانمندی کاری ندارند باید معادل حداقل حقوق قانون کار درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: خود دولت یازدهم در این زمینه پیشتاز است و امیدواریم بتوانیم اهداف دولت را در خدمت به جامعه معلولان تحقق بخشیم.

رییس هییت مدیره کانون معلولین توانا هم که موسس کانون تواناست و از 20 سال گذشته در حوزه فرهنگسازی و اصلاح دیدگاه جامعه نسبت به معلولان فعالیت دارد ، در این برنامه گفت:‌ زحمات کارکنان و مسئولان سازمان بهزیستی در خدمت به قشر معلول بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما هنوز نگرش مبتنی بر توانمندی معلولان در نهادها و دستگاه‌های دولتی تغییر نکرده و بازدارنده است.

وی تصریح کرد:‌ تا زمانی که این نگرش تغییر نکند و مردم و مسئولان فقط نگرش انساندوستانه به معلولان داشته باشند نمی‌توان بستر کارآمدی را برای استفاده از توانمندی‌ها و استعدادهای معلولان ایجاد کرد.

موسوی گفت:‌ این در حالی است که قشر معلول در کشور در برخی زمینه‌ها حتی از توان بالای مدیریتی و کارآفرینی برخوردار هستند.

این گزارش حاکی است محمود کاری رئیس انجمن معلولان کشور هم گفت: مدیریت امور معلولان در همه کشورها مدنظر است و حتی سازمان ملل در این زمینه دغدغه جدی دارد و در کشور ما که ایدئولوژی اسلامی حاکم است انتظار داریم نهادی مسئول فرهنگی و خدمتگزار بیش از دیگر کشورها به توانمندی معلولان توجه کنند.

وی افزود: در رسانه‌ها مطالبی مطرح می‌شود که در عمل قابل مشاهده نیست و خیلی از نهادهایی که مدعی خدمتگزاری به جامعه معلولان هستند عملکرد مطلوبی نداشته‌اند و انتظارات ما برآورده نمی‌کنند.

آقای کاری گفت:‌ وقتی که نگرش منفی به معلولان وجود دارد در جذب نیروهای انسانی معلولان حتی در نهادهای دولتی تبعیض‌های جدی دیده می‌شود و درخور دولت هم توجه کافی به استفاده از توانمندی معلولان وجود ندارد در حالیکه برخی از این افراد تحصیلات عالیه حتی تا دکتری را دارند.

امکانات شهری برای معلولان مطلوب نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان گفت: زمانی که کسی معلول نباشد می تواند با همین امکاناتی نسبی که در شهر وجود دارد گذران کند اما وقتی دچار معلولیت می شود حتما باید امکانات و شرایط ویژه ای برای او فراهم باشد.

خانم دکتر محبوبه خلوق افزود: مشکلاتی از قبیل غیرقابل دسترس و نامناسب بودن امکانات شهری، نگرش جامعه به معلولان، نداشتن بیمه های تکمیلی و توانبخشی و اشتغال به ویژه برای زنان معلول از عمده مشکلات معلولان است.

وی گفت: در سال های گذشته درصد معلولانی که تحصیلات عالیه داشته اند افزایش زیادی پیدا کرده است اما در مقابل جامعه هنوز شرایط لازم را برای پذیرش معلولان در مناصب شغلی به ویژه در مناصب رده بالای مدیریتی ندارد.

در ادامه رئیس کانون معلولین توانا گفت: موضوع سهم سه درصد استخدامی معلولان در مراکز و دستگاه های دولتی موضوعی بسیار کهنه است که هر بار به آن دامن زده می شود و اجرا نشدن آن به نقص نظارت بر اجرای قانون بازمی گردد.

سید محمد موسوی با تاکید بر اینکه ما باید معلولان را توانا ببینیم ، افزود: معلولیت محدودیت تن است و عامل محرومیت و ناتوانی نیست که برای معلول پول جمع کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است برای حقوق معلولان بستر را در جامعه مهیا کنیم،گفت: حقوق سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی از حقوق طبیعی افراد است و طبق قانون جامع معلولان و کنوانسیون جهانی که دولت جمهوری اسلامی ایران هم در سازمان ملل متعهد شده است این حقوق باید برای معلولان نیز دیده شود.

موسوی اضافه کرد: پشتیبانی تحصیلی از معلولان و  واگذار کردن مشاغل فکری جامعه از مصادیق این حقوق است.

در ادامه رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مهمترین اقدام سازمان بهزیستی در یکسال اخیر این است که در کاهش بروز معلولیت تلاش کرده است.

انوشیروان محسنی بند پی افزود : پوشش غربالگری شنوایی سنجی که پارسال 63 درصد بوده اکنون به بالای 90 درصد رسیده و پوشش غربالگری بینایی سنجی به بیش از 85 درصد رسیده است.

وی گفت : بیش از 50 درصد معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی که است و اکنون 250 مرکز خصوصی در این باره با سازمان بهزیستی همکاری می کنند.

رئیس انجمن معلولان ایران نیز گفت: معضل اشتغال معلولان جدی است و سالانه حدود هفتصد معلول از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند.

محمود کاری افزود: به طور کلی ادامه تحصیل این افراد نیز مشکلاتی دارد که باید کارگاه های آموزش فنی حرفه ای را در کشور تقویت کنیم.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این زمینه مسئولیت دارد و همه سازمان هایی که در کنار اشتغال برای عموم مردم کار می کنند باید برای ایجاد اشتغال برای معلولان در کنار بهزیستی باشند.

رئیس انجمن معلولان افزود : مستمری معلولان بین 52 هزار تومان تا 150 هزارتومان با احتساب حق پرستاری متغیر است که این هم اشکال سیستمی دارد.

کاری گفت: بهزیستی دارای مشکلات قدیمی است و شاخص ها و دستورالعمل هایی که تدوین شده با وضع معلولان تطبیق داده نشده است .

وی افزود: ما پیشنهاد می کنیم این شاخص ها و دستورالعمل ها با حضور شماری از معلولان و مدیران انجمن های معلولان اصلاح و در آنها تجدید نظر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه ما امسال تفاهمنامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی امضا کرده ایم،گفت: 40 هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که 24 هزار نفر آنان در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند و از این 40 هزار نفر 25 هزار نفر معلول و حدود 60 درصد آنان نابینا هستند.

محسنی بند پی افزود: هیچ دانشجویی خودش نمی رود شهریه پرداخت کند و بر اساس این تفاهم نامه سازمان بهزیستی شهریه همه دانشجویان تحت پوشش این سازمان را پرداخت می کند.

رئیس کانون معلولین توانا هم گفت: بهزیستی بیش از 50 وظیفه اجتماعی بر عهده دارد که یکی از آنها معلولان است.

موسوی افزود: آیا سازمان بهزیستی پاسخگوی این وظایف بوده است و بودجه آن کفایت می کند؟


خبرگزاری صدا و سیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار