مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان گفت: بندرخشک پیشگامان یزد به عنوان تنها بندرخشک که از هیات محترم دولت مجوزهای لازم را گرفته در 30 کیلومتری جنوب یزد در شهرستان مهریز در حال ساخت است و تاکنون روند اجرایی خوبی داشته است.
کد خبر: ۱۴۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱ 17 December 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا رضایی نژاد  پس از بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد از مراحل اجرایی بندرخشک پیشگامان در نشستی خبری در محل اجرای پروژه به تشریح عملیات اجرایی بزرگترین بندرخشک تعاونی کشور پرداخت و اظهار داشت: عملیات ساخت بندرخشک پیشگامان به عنوان نخستین بندر خشک تعاونی کشور در زمینی به مساحت 700 هکتار از سال 1390 آغاز شده و در حال حاضر همه زیرساخت های آن انجام شده است. 

دکتر رضایی نژاد با بیان اینکه  بندر خشک پیشگامان یزد با مشارکت و سرمایه گذاری مردم به عنوان بزرگترین بندر خشک تعاونی کشور محسوب می شود که تاکنون 50میلیارد تومان برای آن هزینه شده و 20میلیارد تومان نیز آماده هزینه کردن است ابراز امیدواری کرد، فاز اول با هزینه ای بالغ بر 300میلیارد تومان تا تیرماه سال 95 به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی و فیزیکی استان یزد در پنج راه ارتباطی کشور گفت: در حوزه بندر خشک بدنبال تکمیل زنجیره تولید فراگیر هستیم و قصد داریم همه مراحل ترخیص ، انبارداری ، صدور حواله و حمل و نقل کالا را در همین بندر انجام دهیم.
رضایی نژاد تاکید کرد: اولویت نخست ما در بندرخشک اتصال به شبکی ریلی کشور است که امیدواریم با توجه به حجم فعالیتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته به زودی این امر محقق شود.
وی درباره مشکلات پدافندی و امنیتی نیز خاطرنشان کرد: به خاطر اطمینان از این بخش مجوز حراست گرفته ایم تا مشکلی در آینده ایجاد نشود.
وی با اشاره به تکمیل طرح هایی همچون کمربند سبز اطراف بندرخشک به مساحت ده هکتار، تکمیل فاز نخست انبارهای عمومی به مساحت ده هزار مترمربع، زیرسازی و فعالیت های مرتبط با جاده های دسترسی داخلی بندرخشک به مساحت 700 هکتار، آماده سازی و محوطه سازی شهرک حمل و نقل به عنوان بزرگترین شهرک حمل و نقل در استان یزد، احداث محوطه چند منظوره در مجاورت شانتینگ یارد،زیرسازی و آماده سازی ایستگاه اختصاصی بندرخشک با خطوط ریلی مختلف و اجرای خطوط ریلی زیرسازی و آماده سازی و اجرای ابنیه و پل و جاده دسترسی در مسیر خط ریلی ایستگاه رخش تا ایستگاه اختصاصی بندرخشک و همچنین از ایستگاه اختصاصی بندرخشک تا شانتینگ یارد بندرخشک، زیرسازی وآماد ه سازی شانتینگ یارد (ترمینال ریلی)، شبکه چند ده کیلومتری انتقال برق و تاسیسات داخلی روشنایی تنها بخشی از فعالیت های صورت گرفته در بندرخشک بوده است که این روند با سرعت و حجم عملیات کاری بیشتری در دست اقدام است تا فاز یک بندرخشک هرچه سریع تر به بهره بردای برسد.
وی تاکید کرد: تلاش ما این است که نه تنها محور کشوری بلکه منطقه ای شویم و بتوانیم با استفاده از برند یزدی و اعتماد مردم به یزدی ها در انبارداری نیز فعالیت جدی داشته باشیم   و با توجه به اینکه این بندر توانایی انجام تمام خدمات یک بندر ساحلی را در دل کویر ایران مهیا می‌کند ، در نظر داریم که در آینده نیز با ایجاد یک اسکله، آن را از طریق ریل به این بندر متصل کنیم. 
دکتر رضایی نژاد اظهار داشت: هرچند از مجوزهای دولتی در جریان ایجاد این بندر بهره‌ گرفته‌ایم ولی افتخار داریم که از تسهیلات مالی دولت برای اجرای این طرح استفاده نکرده‌ایم و اعتقاد داریم که اگر دولت در مواردی که به بخش خصوصی واگذار میشود وارد نشود،بخش غیردولتی می‌تواند موفق‌تر عمل کند.
وی در ادامه درباره فعالیت های شرکت تعاونی پیشگامان گفت: ما در ابتدای فعالیت به دنبال اجرای یک اقتصاد جدید در کشور بودیم یعنی اقتصاد تعاونی بر پایه پول های خرد مردم و امروز با 38 هزار سرمایه گذار و آورده میانگین هر کدام 150 میلیون ریال در این مسیر اعتمادسازی کرده ایم.
 
رضایی نژاد در پاسخ به این سوال که پیشگامان با سرمایه های خرد مردم تاکنون چه پروژه هایی اجرا کرده است، خاطرنشان کرد: پروژه های مختلف و بزرگی در کشور با همین سرمایه های خرد ایجاد شده است که میتوان به اولین و تنها مالک ایرانی فیبرنوری بین الملل در آبهای آزاد کشور توسط پیشگامان اشاره کرد که هم اکنون تا حدود 60 درصد نیاز پهنای باند کشور را تامین میکند .راه اندازی شرکت تعاونی پیشگامان عصر ارتباطات با 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری، ساخت اولین بندر خشک  تعاونی در ایران، و طرح ارتباطی همچون شبکه گسترده خدمات اینترنت پرسرعت، پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) جهت ارتقاء خدمات ارایه سرویس اینترنت بر بستر شبکه داخلی و اخیرا نیز در یک طرح خلاقانه و زیست محیطی کارخانه تولید کاغذ از سنگ معدنی در دست راه اندازی است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید. 
مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان تصریح کرد: هدف ما این بوده که ثابت کنیم با پول خرد مردم و بازی گرفتن و ایجاد اعتماد در آنها می توانیم کارهای بزرگ زیربنایی انجام دهیم .
دکتر رضایی نژاد  با بیان این که از چند سال پیش اقتصاد کشور در حال تغییر از حالت اقتصاد تورمی به اقتصاد بهره‌وری است، ‌گفت: دیگر زمان این که سرمایه‌های خود را با روند تورمی کشور افزایش دهیم گذشته است و امیدواریم مدل اقتصادی این شرکت تعاونی بتواند این فرهنگ را در جامعه جاری و ساری سازد که با بازی گرفتن مردم در امور می‌توان کارهای بزرگی را کشور به انجام رساند.
رضایی نژاد گفت: تمام تلاش ما این است که فرهنگ تعاونی که در قانون اساسی نیز آمده در کشور نهادینه شود بنابر این در کنار کارهای علمی و دانشگاهی و آموزش مدیران به منظور آشنایی با نحوه مدیریت روز دنیا پایان نامه ای در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با همین موضوع در حال دفاع تهیه داریم.
مدیرعامل پیشگامان کویر یزد از مزایای استفاده از پول خرد مردم و اعتماد آنها  را افزایش قدرت ریسک و بالا رفتن توان نقدینگی عنوان کرد و گفت: در این صورت و با یکجا شدن سرمایه ، می توان در مواقع خاص و با سرمایه گذاری های کلان و خریدهای زیر قیمت ، سود سرمایه گذاران را با سرعت برگرداند.
وی در پایان درباره پیشنهادات و برنامه های این مجموعه برای دوران پساتحریم و با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و پیش‌بینی تداوم این وضعیت نامناسب در بخش صنعت و خدمات تا پایان سال 1395 گفت: استان یزد برای نجات از شرایط پیش‌رو می‌تواند اقدام به ایجاد شرکت تعاونی با مشارکت صنایع و مردم استان کند تا از طریق سرمایه‌های گردآوری شده بتوان سرمایه در گردش صنایع استان را تامین کرد و در مقابل نیز مشارکت‌کنندگان را در سود و ضرر صنایع استان سهیم کرد.
گفتنی است؛ در حاشیه‌ی این نشست خبرنگاران از نزدیک در جریان روند ا جرای بخش‌های در حال ساخت این بندر از جمله انبارهای 10 هزار مترمربعی، سردخانه دو مداره 15 هزار مترمربعی، شهرک 60 هکتاری حمل و نقل، ترمینال ریلی و همچنین خط اختصاصی این بندر قرار گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار