تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: گزینش‌گران در ثواب و گناه اعمال منتخبان شریک خواهند بود.
کد خبر: ۱۵۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷ 06 January 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در جمع مدیران و اعضای هسته‌های گزینش استان فارس اظهار داشت: گزینش کار بسیار دشواری است اما افراد دارای همت‌های عالی هستند که با توکل به خدا مسئولیت‌های سنگین را می‌پذیرند و البته به‌عنوان افضل‌الاعمال از اجر برتر آن نیز بهره می‌برند.

وی افزود: امام علی (ع) می‌فرمایند: «برترین اعمال سخت‌ترین آنها هستند»، یعنی مؤمن هرگاه بین انجام دو برنامه قرار می‌گیرد ابتدا آن یکی که مشکل‌تر باشد را انجام می‌دهد.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: شرع مقدس اسلام نسبت به امر گزینش توجه ویژه مبذول داشته و در آبه کریمه قرآنی نسبت به مسئله انتخاب و گزینش و واگذار کردن مسئولیت به افراد بر اساس شایستگی و صلاحیت تصریح‌شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نحوه به‌کارگیری حضرت موسی (ع) توسط حضرت شعیب (ع) اضافه کرد: توانمندی و امین بودن از خصوصیاتی است که در داستان حضرت شعیب برای فردی که درجایی استخدام می‌شود مورد تأکید قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم ظهور و بروز افراد ناشایست در کارها نتیجه رفتار نادرست اقوام و حضور افراد صالح نیز انعکاس اعمال صواب امت‌ها شمرده‌شده است.

آیت‌الله دستغیب همچنین دارا بودن علم و آگاهی در باب مسئولیتی که قرار است واگذار شود ضروری دانست و گفت: متناسب با نوع کار توانمندی و قدرت انجام آن تعریف می‌شود چنانکه در جهاد باید قدرت نبرد و در کشاورزی قدرت کشت و زرع ملاک باشد.

قائم‌مقام جامعه روحانیت شیراز سپس عنوان کرد: در هیچ کجا از صدر اسلام آنچه مربوط به اولیا حق بوده بدون اساس و بدون احراز صلاحیت گزینشی صورت نگرفته و در موردی پیامبر اسلام (ص) جوانی را که از نظر مردم قابل‌قبول نبود به سبب علم و تسلط به قرآن کریم به‌عنوان سفیر تبلیغ دین برگزید.

آیت‌الله دستغیب بیان کرد: از عمده‌ترین صفاتی که باید مدنظر قرار گیرد صدق‌الحدیث و ادای امانت است و این‌که فرد اهل صدق و راستی نیز باشد چنانکه امام صادق (ع) می‌فرمایند به زیادی نماز فرد یا زمزمه‌های شبانه او ننگرید بلکه به صدق‌الحدیث و ادای امانت بنگرید.

وی متذکر شد: فراموش نکنیم حدیثی که بعضی از کتب از پیامبر (ص) نقل کردند که اگر کسی فردی را برای کاری به کار بگیرد درحالی‌که شایسته‌تر از او وجود دارد به مؤمنین خیانت کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت: یک سنت حسنه داریم یک سنت سیئه که اگر در گزینش و انتخاب صحیح بر اساس معیارهای عقل و شرع فرد شایسته انتخاب شود سنت حسنه رخ‌داده چراکه هر چه فرد منتخب از ویژگی و توان خود برای خدمت به مردم استفاده کند گزینش‌گر در آن شریک است و بالعکس اگر گزینش کننده بر اساس بافته‌های ذهنی، روابط بده و بستان، فردی را گزینش کند در تبعات ناشی از آن شریک است.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در بحث انتخاب اصلح، متذکر شد روز گذشته مقام معظم رهبری در کلامی بسیار متین بر موضوع حق‌الناس تأکید کردند و مخاطب تنها ائمه جمعه و بحث نیز فقط انتخابات نبود بلکه موضوع شمولیت دارد و بر همین اساس گزینش گران باید کسانی را در نظام برای خدمت به مردم گزینش کنند که شایستگی داشته باشند چراکه این حق مردم است که شما فرد اصلح را برای آنان انتخاب کنید.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: ممکن است فردی بسیار متعبد و متعهد باشد اما کارآمدی نداشته باشد پس برای آن کار شایسته نیست یا این‌که کسی هم کارآمد و متخصص است اما به وی اطمینان نداریم و متعهد نیست که این نیز انتخاب خوبی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در همین انتخابات اگر کسی شایستگی دارد باید صلاحیت وی تائید شود و اگر ندارد باید در راستای احقاق حق‌الناس او را رد کنند و حب و بغض اعمال نشود بلکه در تائید و رد تنها خدا را ناظر و حاضر بدانند.

معاون زیارتی و گردشگری استاندار فارس در این نشست حضور داشت و در پایان از تعدادی از مدیران هسته‌های گزینش تقدیر به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار