نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: گاهی سخن ما بر روی فرزندان‌مان اثر نمی‌کند و این مسئله به عدم رعایت حلال و حرام و پرداخت وجوهات شرعی برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۵۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 07 January 2016

به گزارش خبرگزاری فارس ، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی صبح امروز در جلسه درس‌هایی از نهج‌البلاغه با اشاره به خطبه متقین، اظهار داشت: برخی از انسان‌ها خود را در مقابل خدای متعال خیلی کوچک می‌بینند و همواره اهل تواضع در برابر خدای متعال هستند.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله بهجت از جمله افرادی بود که هر کس در نمازهای او شرکت می‌کرد احساس تواضع و ذلالت این عالم ربانی را در عبادت‌اش می‌‌دید.

قریشی گفت: خدای متعال در قرآن کریم مومنان را به عنوان رستگاران و رسیدگان به فلاح ابدی معرفی می‌کند و علت آن را تواضع و خشوع در مقابل خدای متعال به هنگام نماز و عبادت معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: برخی افراد در نمازشان نه حضور قلب دارند و نه تواضعی، اما مومنان در نمازهای‌شان خاشع هستند و براساس آیات قرآن کریم یکی از علل خضوع در نماز پرهیز از کارهای لغو و بیهوده است و ما برای درک لذت عبادت باید در حالت عادی از کارهای بیهوده پرهیز کنیم.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم به برخی از مومنان نهیب می‌زند که آیا وقت آن نرسیده است که مومنان با یاد خدای منان دل‌های‌شان خاشع شود؟ به خودمان بیاندیشیم که آیا بعد از گذشتن عمری از ما و رسیدن به سن پیری وقت پرداختن به عبادت خاضعانه و درک لذت عبادت خدای متعال نرسیده است؟

وی گفت: عرب جاهلی که در برابر بت سجده می‌کردند به جایی رسیدند که وقتی نام خدا در نزد آن‌ها برده می‌شد به سجده افتاده و از صمیم قلب و از روی تواضع و خوف الهی اشک می‌ریختند.

‌قریشی تصریح کرد: انسان اگر خاشع نشود قلبش تیره و سخت می‌شود به حدی که هیچ حرف حقی به قلبش نفوذ نمی‌کند و به این مسئله خدای متعال در قرآن کریم اشاره فرموده است.

وی اظهار داشت: وجود مقدس نبی اکرم(ص) به علامت انسان خاضع اشاره می‌فرمایند که چهار خصلت دارد و آنها شامل در پنهان و آشکار از خدا پروا می‌کند، کارهای پسندیده انجام می‌دهد، قیامت را فراموش نمی‌کند و با خدا مناجات و نجوای پنهانی دارد.

*مومن آراسته و صاحب عزت نفس است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی ابراز کرد: امام علی(ع) مومنان را در هنگام عبادت خاشع و در هنگام فقر صاحبان عزت نفس و آراستگی معرفی می فرمایند، هر چند که دین اسلام با تجمل‌گرایی مخالف است اما از پیراستگی و نظم در زندگی استقبال می‌کند و از شلختگی و بی‌نظمی بیزار است.

وی افزود: اسراف حرام است اما کسی که مال و ثروتی دارد باید از آن ثروت برای آراستن محیط زندگی خود و پوشش خود و اهل خانواده استفاده کند، کسی که وضعیت مالی خوبی دارد اگر تلاش کند خود را فقیر نشان دهد مبغوض دین اسلام است.

قریشی گفت: خدا دوست دارد که انسان هنگام ملاقات با برادران دینی خود به خود برسد و با سرو رویی آراسته در جمع مومنان حاضر شود، خدا دوست دارد که انسان به خود برسد و آراسته باشد اما به شرط اینکه از راه حلال اموالش را به دست آورد و از اسراف و خودنمایی پرهیز کند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) یکی از ویژگی مهم متقین را صبر در سختی‌ها و بلایات زندگی می‌دانند و خداوند متعال در سختی‌ها ما را مورد امتحان و آزمایش قرار می‌دهد همچنان که در قرآن کریم تاکید فرموده است که حتما شما را مورد امتحان قرار می‌دهیم.

*صبر بر مصائب رمز حفظ ایمان است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی صبر بر مصائب را رمز حفظ ایمان دانست و اضافه کرد: برخی از افراد که ظرفیت کمی دارند با اندک مصیبتی زبان به گلایه و ناشکری باز می‌کنند و از مسیر الهی روی برگردان می‌شوند، اما در مقابل انسان‌های صبور که مورد بشارت الهی هستند در برابر سختی‌ها محکم می‌ایستند و بر رضایت الهی رضایت می‌دهند.

وی افزود: از دست دادن عزیزان مشکل است اما اگر انسان باور داشته باشد که همه از سوی خداییم و به سوی او حتما بر می‌گردیم، تحمل سختی‌ها و مصایب بر ما آسان‌تر می‌شود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به انواع صبر در زندگی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) صبر را سه نوع می دانند؛ صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصیت که از نظر امام علی (ع) این قسم از دو قسم اول مقامش بالاتر است و به حقیقت هم پرهیز از معصیت کار انسان‌های بزرگ است.

رسیدگی به حساب خود از ویژگی مومنان است

قریشی گفت: مومن باید به حساب و کتاب خود برسد اینکه از کجا مال در می‌آورد و آن را صرف چه کاری می‌کند، در روایت است که اگر کسی از مال حرام بر بدنش باقی باشد در روز قیامت نمی‌تواند وارد بهشت شود مگر اینکه به حدی عذاب ببیند که همه آن گوشت‌ها در بدنش از بین برود.

وی به شیوع فتنه‌ها پس از رحلت رسول خاتم(ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که ای علی(ع) امت بعد از من به فتنه می‌افتند؛ با مال‌های‌شان، با منت بر دین‌شان، رحمت خدا را امید گرفته و خود را از عذاب الهی در امان می‌شمارند، با شبهه‌ها، حرام الهی را حلال می‌شمارند، مشروب را با نام آشامیدنی می‌نوشند و ربا را معامله می‌کنند.

امام جمعه ارومیه با توجه به اهمیت پرداخت وجوهات شرعی و توجه به مسئله رعایت حلال و حرام در زندگی، ادامه داد: افراد مومن خود و فرزندان‌شان را طوری عادت می‌دهند که همه خمس اموال‌شان را حساب می‌کنند و در مقابل برخی از افراد اهمیتی به این مسئله نمی‌دهند، برخی از افراد خیال می‌کنند ‌طلبه‌ها خمس را برای خود می‌خواهیم در حالی که ‌خودمان هم خمس پرداخت می‌کنیم و پرداخت خمس بر اساس آیات صریح قرآن است.

نماینده ولی فقیه ‌در آذربایجان غربی تصریح کرد: گاهی سخن ما در روی فرزندان‌مان اثر نمی‌کند و این مسئله به عدم رعایت حلال و حرام و پرداخت وجوهات شرعی برمی‌گردد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار