بخشدار نوق اهمیت توجه و ساخت محور نوق - بافق را مهم و حیاتی خواند و گفت: برای تکمیل این محور بیش راز 70 میلیار ریال دیگر اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۱۶۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴ 10 January 2016

به گزارش تابناک یزد،اصغر ابراهیمی  اظهارکرد: عمده این محور مهم مواصلاتی که در حوزه استان کرمان قرار دارد همچنان در انتظار تامین اعتبار بسر می برد.

وی افزود: تامین اعتبار باید از سوی راه و شهرسازی استان کرمان انجام شود ولی متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
بخشدار نوق با اشاره به مساعدت فرمانداری شهرستان بافق و ابراز تشکر از این نهاد بیان کرد: در این رابطه شهرستان بافق ضمن اجرای تعهد زیر سازی محور بافق- نوق، تامین قیر این جاده را نیز بر عهده گرفته است که پس از زیر سازی و آماده سازی قیر تعهده شده به محل اجرای پروژه حمل خواهد شد.
ابراهیمی، طرح ساخت محور نوق - بافق را ملی خواند و بیان کرد: چون تاکنون عملیات خاکی و ساخت ابنیه فنی آن به طور کامل انجام و لایه اول آسفالت نیز به طول پنج کیلومتر اجرا شده و فقط یک لایه آخر زیر سازی و آسفالت باقی مانده است می طلبد مسوولان دو شهرستان بافق و رفسنجان برای تخصیص و تامین اعتبار مورد نیاز تلاش و پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: ساخت این جاده علاوه بر نزدیکتر شدن 45 کیلومتر مسیر ارتباطی دو شهرستان بافق و رفسنجان و 80 کیلو متر فاصله بافق - کرمان، باعث کاهش هزینه و زمان سفر می شود.
این مسوول مقدار باقی محور بافق - نوق را 33 کیلو متر در خاک کرمان عنوان کرد و افزود: اگر با تامین اعتبار مربوطه این محور ساخته شود یکی از آرزوهای دیرینه مردم رفسنجان، به خصوص بافق و نوق که در شهرهای یکدیگر سرمایه گذاری کرده اند برآورده خواهد شد.
یکی از کشاورزان بافقی به ایرنا گفت: صحرا و قسمتی از بیابان بافق که روزگاری رویشگاه درخت بی ثمر گز بود با همت و دانش مردم نوق به کشتزار های پسته تبدیل شده است.
حسین تفکری افزود: اگر در زمان گذشته بافق را با خرمای نا مرغوب می شناختند اکنون دیگر علاوه بر محصول با کیفیت خرما این شهرستان در زمره شهرستانهای پسته خیز با محصول بازار پسند قرار گرفته است.
این کشاورز مدعی شد : سالجاری یک کشاورز بافقی بیش از یک میلیار ریال پسته از مزارع خود برداشته و به بازار فروش عرضه کرده است.
محمد زارع هم گفت: دو دهه قبل گفته می شد اگر در بافق پسته کاری شود محصول آن براثر تابش شدید آفتاب به ثمر نمی رسد و به همین خاطر بسیاری از اراضی و آب هایی که مناسب پسته کاری است عاطل و باطل رها شده بود.
وی ،سطح آب را در بافق بالا خواند و افزود: با ورود نوقی ها به منطقه مستعد و قابل کشت پسته این شهرستان، رفته رقته زمین ها بایر به کشت طلای سبز اختصاص یافت و هم اینک دهها تن پسته از باغات و مزارع بافق استحصال و تولید می شود.
یکی دیگر از از باغداران بافقی گفت: بازار کار در معدن همسایگان نوقی را به شهرستان بافق جلب کرد و این کارگران معدنکار اوقات فراغت خود را به راهکارهای کشت و برداشت محصول مرغوب پسته اختصاص دادند و عاقبت دریافتند که زمین و آب شور این منطقه فرصت ارزشمندی است که هزاران نهال پسته سر از خاک در آورند و محصول آن جایگاه خود را در بازار پیدا کند.
یکی دیگر از اهالی بافق هم به خبرنگار ما گفت: رابطه مردم نوق و بافق ریشه در گذشته تاریخ دارد و آنزمان که وسیله نقلیه امروز وجود نداشت مردم پیاده یا با چهار پایان، مسیر 75بافق به نوق طی می کردند.
این شهروند77ساله افزود: با ورود خودرو سبک و سنگین به عرصه حمل و نقل کشور، متاسفانه این جاده به خاطر مالرو بودن مناسب رفت و آمد با ماشین نبود و تعدادی با خودرو جیپ یا تراکتور برای رفت و آمد از این محور خاکی نا مناسب استفاده می کردند و بسیاری نیز از طریق یزد - انار خود را به نوق می رساندند که در هر دو صورت اتلاف وقت بود.
این افراد ابراز امیدواری کردند: اداره راه و شهر سازی استان کرمان با تلاش مضاعف اختصاص و جذب اعتبار مربوطه را پیگیری کند تا مردم دو شهرستان که نقش ارزنده ای در توسعه کشاورزی بافق و ایجاد کشتزار های پسته دارند بهتر و بیشتر، آمد و شد کنند و هر سال شاهد افزایش این محصول صادراتی غیر نفتی باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار