مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: تا پایان آذر ماه امسال، یک‌هزار و 691 نفر در عملیات آتش‌نشانی شیراز نجات یافتند.
کد خبر: ۱۶۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰ 20 January 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:محمدمهدی شایق بابیان آمار مقایسه‌ای از 9 ماهه سال‌های 93 و 94 اظهار داشت: امسال تا پایان آذرماه، 919 نفر مصدوم و 105 نفر فوت شده‌اند.

وی بابیان اینکه سنجش‌ها و ارزیابی‌هایی ما برمبنای این آمارها انجام می‌گیرد، اعلام کرد: در 9 ماهه سال 94، 3 هزار و 720 حریق با مجموع زمان عملیاتی 2 هزار و 789 ساعت و 3 هزار و 153 مورد عملیات امداد با مجموعه زمان یک‌هزار و 806 ساعت اتفاق افتاده است.

این مسئول یادآور شد: در سال جاری میانگین زمان رسیدن مأموران آتش‌نشانی شیراز به صحنه عملیات اطفا شش دقیقه و در عملیات امداد نیز پنج دقیقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته در عملیات حریق 22 ثانیه و در عملیات امداد نیز 23 ثانیه کاهش زمان مشاهده می‌شود، افزود: در بحث عملیات نیز درصد تغییراتی که نسبت به سال 93 داشتیم در حریق دو درصد کاهش اما در امداد 9 درصد افزایش داشته‌ایم و سرجمع تعداد عملیات ما 12 درصد افزایش داشته است.

شایق اضافه کرد: در سه فصل ابتدایی سال 93 تعداد خودروهای اعزامی ما 11 هزار و 474 مورد بوده است، درحالی‌که در سال 94 با اعزام 10 هزار و 660 خودرو، در این زمینه شاهد هفت درصد کاهش بوده‌ایم و همچنین امسال در تعداد نفرات اعزامی حدود یک درصد کاهش داشته‌ایم که بر این اساس در 9 ماهه سال گذشته 37 هزار و 512 نفر و در مدت مشابه سال 94 نیز 37 هزار و 360 نیرو رهسپار عملیات شده‌اند.

دعوت از مربیان خارجی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز اعلام کرد: با کشور بیلاروس در حال مکاتبه هستیم که دو نفر از مربیان خوب آن کشور را برای آموزش نیروها به شیراز دعوت کنیم تا بتوانیم فرماندهان خود را آموزش دهیم و از تجارب کشورهای صاحب‌تجربه نیز بهره‌مند شویم.

وی بابیان این‌که تمام ‌کارهایی که در سازمان انجام می‌شود بر اساس یک برنامه از پیش تهیه و تدوین‌شده است، خاطرنشان کرد: ما با تدوین برنامه پنج‌ساله آتش‌نشانی چشم‌انداز کارهای آینده را طراحی و در زمینه‌های مختلف مانند جانشین‌پروری برای فرماندهان و نیز تأمین نفرات زبده تیم‌ها و تجهیزات موردنیاز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بر این اساس زوایای پنهان و آشکار مشکلات برای بهبود روش‌ها مشخص شود.

نصب 650 شیر هیدرانت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز همچنین گفت: یکی از بحث‌های خوبی که امسال اتفاق افتاد، عقد قرارداد 600 شیر هیدرانت با شرکت آبفای شیراز بود که از یکم آذرماه امسال فاز دوم آن آغاز و در این راستا تاکنون 79 شیر هیدرانت نصب شده است.

وی افزود: با این تعداد، سرجمع شیرهای هیدرانت نصب‌شده در شیراز به 650 شیر رسیده است که نوعی رکورد به‌شمار می‌آید.

این مسئول بابیان اینکه شیرهای هیدرانت بر اساس جانمایی از پیش، در حال نصب است، توضیح داد: یک فکر پشت این قضیه نصب شیرهای هیدرانت قرار دارد که کجا نصب شود و در زمان استفاده به چه روشی مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا در زمان اطفای حریق‌های شهری بتوانیم به‌سرعت ورود پیدا کنیم.

پهبادهای امدادگر

شایق با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی سازمان آتش‌نشانی گفت: یکی از این فعالیت‌های پژوهشی ما استفاده از پهبادها است که با استفاده از فنّاوری نانو در عملیات حریق سنگین استفاده کنیم تا اطفای حریق‌ها سریع‌تر انجام گیرد و هم نیروهای خود را از آسیب‌های احتمالی حفظ کرده و هم اینکه به بحث اطفای حریق سرعت بخشیم.

وی یادآوری کرد: در امداد ارتفاع نیز می‌توان از این پهبادها استفاده کرد که این موضوع نیز در بخش پژوهش ما در حال پی‌گیری است تا بتوانیم تا آخر سال نیز از این ابزار در عملیات نیز بهره ببریم.

ایستگاه‌های جدید

این مسئول همچنین خبر داد: تا پایان امسال دو ایستگاه آتش‌نشانی جدید در گویم و منطقه سعدی به 16 ایستگاه موجود ما در شیراز افزوده می‌شود و تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شیراز به 18 مورد خواهد رسید.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم کلنگ احداث ایستگاه دیگری را نیز که قرار است در سال آینده بهره‌برداری شود و برای ساخت آن زمینی تملک شده، امسال به زمین بزنیم تا در نهایت تعداد ایستگاه‌های شهر ما به 21 ایستگاه برسد و با این تعداد به استانداردهای جهانی نزدیک بشویم.

شایق همچنین گفت: در ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز تعاملات خوبی با شهرداری‌های مناطق ازجمله منطقه‌های هفت و 10 و پنج داریم و هرماهه تعداد عملیاتی را که اتفاق می‌افتد به اطلاع شهرداران مناطق می‌رسانیم و با تعاملی که وجود دارد در مورد کاهش عملیات و نیاز به بررسی علل بروز حوادث صحبت و تبادل‌نظر می‌شود و سعی می‌کنیم که پیشگیری را با همکاری شهرداری‌ها و مسئولان عمرانی و شهرداران مناطق داشته باشیم تا با کمک یکدیگر به‌سوی ایجاد شهر و جامعه ایمن گام برداریم زیرا ما جزیی از شهر و گروه‌هایی هستیم که می‌توانیم به این قضیه کمک کنیم تا شهر ما شهری ایمن شود و تعداد حوادثی که اتفاق می‌افتد سال‌به‌سال کمتر و به‌روزی برسد که در حداقل باشد.

شناسنامه ایمنی برای ساختمان‌ها

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تدوین مقدمات صدور شناسنامه ایمنی برای ساختمان‌های شهر را بحث مهمی دانست که سازمان آتش‌نشانی آن را پی‌گیری می‌کند و دراین‌باره توضیح داد: این‌که مردم را از وضعیت ساختمانی که در آن ساکن می‌شوند یا خریداری می‌کنند مطلع کنیم، یک امر ضروری است.

این مسئول ادامه داد: مردم به‌طورمعمول در خرید املاک به مواردی مانند دکوراسیون داخلی، نمای خارجی، دسترسی به مدارس دقت می‌کنند اما باید همزمان به مسائل ایمنی آپارتمان مانند وجود سیستم تر و خشک آتش‌نشانی و پله‌های فرار و دیگر مسائل ایمنی نیز دقت و آن را مطالبه کنند.

شایق گفت: به‌طورمعمول ساختمان‌ها را پیش‌فروش و پیش از گرفتن پایان کار واگذار می‌کنند که با این کار افرادی که بعد از این در آن مستقر ‌شوند، در اخذ پایان کار ساختمان دچار زحمت می‌شوند زیرا پس از ساخته‌شدن اجرای استانداردهای ایمنی برای مردم هزینه‌بر و مشکل‌ساز است.

این مسئول با تأکید بر لزوم مطالبه ایمنی ساختمان‌ها از سوی شهروندان، اعلام کرد: سازمان آتش‌نشانی در حال تدوین شناسنامه ایمنی ساختمان‌های شیراز است تا برمبنای آن بتوانیم روش آن را مصوب و مرحله‌بندی کنیم تا ساختمانی که خریداری می‌شود ازنظر ایمنی روی قیمت ساختمان تأثیرگذار باشد و مردم بدانند ساختمانی که خریداری کرده‌اند ازنظر آتش‌نشانی در چه رتبه ایمنی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با اشاره به هماهنگی این سازمان با کارشناسان عمرانی شهرداری مرتبط با ساخت‌وساز، گفت: هم‌اکنون کتابی در سازمان آتش‌نشانی در حال طراحی و تدوین است که تمام مسائل ایمنی مربوط به پیمانکاران، بازرسان، کارشناسان و مردم در زمینه استانداردهای ایمنی در آن نوشته و چاپ می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار