مهاباد – سایت تابناک ارومیه- ایرنا - یک قطعه پرنده سارگپه که به دلیل جراحت در اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نگهداری می شد در یک اتفاق نادر و کم سابقه در این اداره تخمگذاری کرد.
کد خبر: ۱۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 28 March 2015

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سارگپه که از ناحیه بال آسیب دیده است چندی پیش توسط یکی از دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل داده شد.

کامران حسینی گفت: امروز همکاران متوجه شدند که این سارگپه در مکانی که از وی نگهداری می شود دو عدد تخم گذاشته است.

وی افزود: ماموران این اداره در تلاش هستند این پرنده نادر که سلامتی خود را بازیافته به طبیعت بازگردانند.

به گفته حسینی این سارگپه به همراه یک قطعه دیگر از این نوع پرنده هم اکنون به دلیل مصدومیت در اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نگهداری می شوند.

وی اضافه کرد: اخیرا یکی از دوستداران محیط زیست یک سنجاب ایرانی را نیز تحویل این اداره داده است که بزودی در یکی از مناطق زیست آن در این شهرستان رهاسازی می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: امسال به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و بارندگی های مناسب، تالابهای این شهرستان شاهد حضور دهها هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی است.

سارگپه پابلند با نام انگلیسی ( Long-legged Buzzard )، نام علمی ( butte ruinous ) از راسته شاهین سانان و تیره عقابیان بوده که طول 60 تا 65 سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع از قهوه ای مایل به خرمائی پررنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه رگه تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه ای خیلی پررنگ، سر پرنده بالغ معمولاˈ کمرنگ، دم اغلب دارچینی و بدن راه راه عرضی دارد.

این پرنده در مناطق مختلف از جمله استپ ها، دشت های وسیع خشک و گاهی در کوهستان دیده می شود و معمولاˈ روی زمین و گاهی روی درخت ها آشیانه می سازد.

سارگپه بومی ایران است و در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد.

شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک های سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی است.

از بین تالابهای شهرستان مهاباد، کانی برازان و قوپی باباعلی از تالابهای بین المللی به شمار می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار