کد خبر: ۱۷۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴ 30 January 2016

به گزارش تابناک یزد،اختصاص بودجه 6 میلیون تومانی به کشتی استان در سال جاری، نشان از بی‌توجهی مسئولان ورزشی استان به این رشته ورزشی است و با این حمایت‌ها، بعید است که این رشته ورزشی حتی درکشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

10 سالی می‌شود که ورزش کشتی استان در عرصه کشوری حرفی برای گفتن ندارد تا آنجا که آمدن به تایم دوم مسابقات کشتی کشور اتفاق مثبتی برای کشتی گیران استان تلقی می‌شود.
وضع آنقدر خراب است که تا سال‌ها اعزام رشته کشتی‌فرنگی به خارج از استان اتفاق نمی‌افتد، اما امسال این امر محقق شد.
نبود لیگ منظم، بودجه ناکافی، نداشتن امکانات مناسب و حمایت‌های لازم از ورزشکاران از مهم‌ترین دلایل ضعیف بودن کشتی استان است.
ورزش کشتی‌ که در سالیان دور، پهلوانان یزدی را نام‌آور کرده بود، اکنون به گرفتن مدال‌های کم‌رنگ در رده‌های سنی پایه و مسابقه‌های غیررسمی اکتفا می‌کند. ورزش کشتی در کشور، حرف اول را می‌زند و ورزشکاران کشتی‌گیر استان می‌توانند در رده‌های جهانی درخشیده و حرفی برای گفتن داشته باشند، کسب مدال نقره رقابت‌های آسیایی کشتی آلیش توسط بانوی یزدی، خود تاییدی بر این مدعاست.

ارتقای رتبه کشتی استان
رئیس هیات کشتی استان با بیان این‌که در سال جاری کشتی استان حدود 5 پله در کشور ارتقا پیدا خواهد کرد، افزود: دلیل این ارتقا برنامه‌ریزی‌های مناسبی است که از سوی هیات کشتی انجام شده است.
«محمد شیبانی» درباره برنامه‌های طراحی شده برای پیشرفت کشتی استان گفت: اعزام بموقع تیم‌های استان به تورنمنت‌های برگزار شده در سطح کشور یکی از این برنامه‌ها است.
وی افزود: کشتی‌گیران استان در رده‌های سنی مختلف به 8 تورنمنت کشوری اعزام شده‌اند که این اتفاق در تاریخ ورزش کشتی استان بی‌سابقه است. همچنین بعد از توقف چند ساله، فرنگی‌کاران استان به تورنمنت کشوری اعزام شدند.
رئیس هیات کشتی استان ادامه داد: اکنون برخلاف سابق، اعزام کشتی‌گیران استان به مسابقات با نظم بیشتری انجام و امکانات لازم در اختیار کشتی‌گیران قرار می‌گیرد.شیبانی با بیان این‌که امسال اقبال خوبی در ورزش کشتی استان داشتیم، درباره دلایل آن گفت: یزد برای اولین بار در 20 ساله اخیر، استان تورنمنت کشوری را میزبانی کرد.
به گفته وی، این مسابقات که مسابقات کشتی پهلوانی بود، با عنوان پهلوان یزدی و در رده‌های نوجوانان و جوانان به میزبانی استان برگزار شد.

6 میلیون تومان بودجه برای یک سال
رئیس هیات کشتی استان درباره بودجه اختصاص‌یافته به کشتی استان در سال جاری گفت: امسال حدود 6 میلیون تومان بودجه به هیات کشتی استان اختصاص یافته است.
وی افزود: این بودجه خیلی کمتر از هزینه‌هایی است که در سال جاری در هیات انجام شده است، هزینه‌های سال جاری حدود 50 میلیون تومان بوده است که کسری بودجه از طریق پشتیبان‌ها یا راه‌های دیگر تامین شد.
شیبانی گفت: شرکت کشتی‌گیران در هر تورنمنت حدود 3 میلیون تومان هزینه دارد و کشتی‌گیران یزدی امسال در 8 تورنمت شرکت کردند.
وی ادامه داد: 3 تخته تشک برای تمرین کشتی‌گیران خریداری شد که هر تشک حدود 10 میلیون قیمت دارند و در مجموع 30 میلیون تومان برای خرید تشک کشتی در سال جاری هزینه شده است.
رئیس هیات کشتی استان درباره مدال آوری کشتی‌گیران استان در مسابقه‌های مختلف گفت: مقام نایب قهرمانی کشتی آلیش بانوان آسیا را امسال بانویی یزدی کسب کرد.
وی افزود: در مسابقات دانشجویی و بسیج نیز کشتی‌گیران استان روی سکو رفتند.
شیبانی درباره برنامه‌های هیات کشتی برای کشف استعدادهای جدید در استان نیز بیان کرد: مسابقه‌هایی با عنوان «پهلوانک‌ها» در دهه فجر امسال برگزار خواهد شد. در این مسابقات نزدیک به 500 نونهال از سراسر استان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و مربی‌های استعدادیاب، استعدادها را شناسایی می‌کنند.
وی یکی از ابتکارات هیات را برگزاری مسابقات کشتی در شهرستان‌ها استان عنوان کرد و افزود: به این ترتیب مسئولان شهرستان‌ها ترغیب می‌شوند که برای این رشته ورزشی هزینه کنند.
شیبانی قدم دیگر هیات کشتی استان را همه‌گیر کردن ورزش کشتی با استفاده از ظرفیت‌های محله‌های شهر یزد عنوان کرد و گفت: برای رونق ورزش کشتی استان، در حسینیه‌های محله تشک کشتی قراردادیم و مربی‌ها در محله‌ها در حال آموزش افراد علاقه‌مند به ورزش کشتی هستند.

نبود استعداد خوب در استان
دبیر هیات کشتی استان با بیان این‌که شرایط هیات کشتی استان نسبت به بازه زمانی دوره قبل، بهتر شده است افزود: بااین‌حال تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.«جواد حکیمیان» درباره باشگاه‌هایی که در استان فعالیت می‌کنند، گفت: امکانات باشگاه‌ها به شکلی است که در حد و اندازه تمرین کردن هستند و توان حضور در لیگ را ندارند.
دبیر هیات کشتی استان و از مربیان با سابقه این رشته ورزشی درباره شناسایی استعدادهای موجود در استان گفت: با توجه به این‌که این رشته ورزشی در
 سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، استعدادهایی که بتوانند در عرصه کشوری عرض‌اندام کنند، در استان وجود ندارند و ظهور استعدادها نسبت به 10 سال گذشته به‌شدت کاهش‌ یافته است.

هزینه‌های هدفدار برای کشتی
سرمربی یکی از تیم‌های کشتی استان افزود: در صورتی که این ورزشکارها حمایت نشوند، این هزینه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. «محمدمهدی عندلیبی» افزود: درگذشته در رده‌های جوانان و بزرگسالان حمایت‌های بهتری صورت می‌گرفت؛ اما این حمایت‌ها در سال جاری کاهش پیدا کرده است.وی درباره نتیجه نگرفتن کشتی استان در ابعاد کشوری اظهار کرد: حمایت نشدن ورزشکارها و برگزار نشدن لیگ منظم در سطح استانی مهم‌ترین دلایل ضعیف بودن کشتی استان است. عندلیبی دلیل اصلی این اتفاق‌ها را پیش‌بینی بودجه‌های پایین دانست و گفت: بودجه اختصاص یافته به ورزش کشتی استان در سال جاری بسیار ناچیز است.وی با انتقاد از هیات کشتی استان گفت: مسئولان هیات کشتی یا مسئولیت قبول نکنند یا اگر قبول کردند بودجه لازم برای برگزاری مسابقه‌ها و لیگ را تأمین کنند.سرمربی یکی از تیم‌های کشتی استان افزود: در سال گذشته لیگ برگزار شد، ولی متأسفانه امسال هیچ لیگی در سطح استان برگزار نشده است. در صورتی‌ که لیگ پویایی در استان نباشد و بازیکن‌ها در شرایط مسابقه قرار نگیرند، حضورشان در تورنمنت‌های کشوری بی‌فایده است.به گفته عندلیبی ، از اعزام‌های سال جاری نتیجه مثبت زیادی برای کشتی استان حاصل نشده است و هزینه‌ای که برای اعزام‌ها انجام شد، باید برای برگزاری لیگ صرف می‌شد.

همشهری

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا آیت اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
نام کشتی همیشه با غیرت و تعصب همراه بوده است ؛ از رستم و سهراب تا پوریای ولی ، پهلوان یزدی بزرگ ، پهلوان یزدی کوچک ، پهلوان اکبر خراسانی ، بلور و به خصوص تختی و امثال او .... حتی خانواده خادم . در زمان پهلوان یزدی مگر یزد بیش از دو زورخانه داشته است که آنهم روی آجر ختائی کشتی می گرفته اند ؟
در دهه ی 1340 امثال علی صدر ، دکتر قیامت و به خصوص وزیریان که در ایران ششم شد جز سالن دبیرستان ایرانشهر با تشکی پاره و کوچک چه داشتند که در ایران در هر حال مطرح بودند ... در دهه ی 1350 آقای فصاحت با کمترین امکانات می توانست یکی از قهرمانان ایران باشد و نیز بودند امثال احمدی ها و غیره ...
آنکه برای سربلندی خود و خانواده اش می جنگد ، برای اعتلای نام شهر و کشورش کشتی میگیرد تا به سطح قهرمانی برسد آنقدر وابسته به امکانات مدرن نیست ؛ توجیه جوانان فراتر از امکانات است ؛ من یزدی هستم امٌا بیائید در مازندران ببینید که کودکان و نوجوانان روی زمین سخت کوچه کشتی می گیرند و همین ها هستند که بعدا" قهرمان جهان و قهرمان المپیک می شوند ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار