کد خبر: ۱۷۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 06 February 2016

به گزارش تابناک یزد،مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اشاره به شاخص‌ترین اقدامات دو ساله اخير اين اداره کل، از سرمايه‌گذاري بيش از 400 ميليارد ريالي بخش خصوصي در مراکز گردشگري استان در اين مدت خبر داد.


"محمدمهدي شرافت" يکي از مهمترين اقدامات اجرايي ميراث فرهنگي استان طي دو سال گذشته را ارسال پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد به يونسکو ذكر و در اين مورد تصريح كرد: اين مهم با تلاش بي‌وقفه کارشناسان اين اداره کل و سازمان ميراث فرهنگي تهران با اعتباري بالغ بر 8.5 ميليارد ريال به انجام رسيده است.

وي افزود: مرمت و تملك 608 اثر تاريخي استان با هزينه‌اي بالغ بر ‎6‎3‎8 ميليارد و ‎1‎3‎7 ميليون ريال از ديگر اقدامات خاص و منحصر به فردي است که از سال 92 تاکنون انجام شده است.

شرافت خاطرنشان كرد: شهر يزد داراي خانه‌هاي با ارزش و با قدمت تاريخي است که مرمت، احيا و نگهداري از آنها جزو وظايف اصلي اين اداره کل به حساب مي‌آيد و در اين راستا طي دو سال گذشته 398 خانه ايراني در سطح استان با هزينه ‎31 ميليارد و 500 ميليون ريال مرمت شده است.

اين مقام مسئول ساماندهي و لايروبي قنوات يزد شامل قنات‌هاي زارچ و حسن آباد و همچنين باغ‌هاي جهاني دولت آباد يزد و پهلوان پور مهريز را از طرح‌هاي اجرايي در سطح جهاني ذکر کرد و افزود: همچنين در راستاي ثبت جهاني فناوري بادگير در سال جاري، مرمت 50 بادگير تاريخي در سطح استان به انجام رسيده است.

وي تصريح کرد: در شش ماهه اول سال جاري 100 اثر غيرمنقول فرهنگي ـ تاريخي، 10 اثر منقول، پنج اثر ملموس و همچنين شش اثر ناملموس در سطح استان به ثبت آثار ملي کشور رسيده است.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد اظهار كرد: حجم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در مراکز گردشگري استان طي دو سال گذشته بالغ بر 400 ميليارد ريال است که اين رقم نسبت به بازه زماني مشابه، 300 درصد افزايش داشته است.

وي اضافه كرد: در اين راستا 43 مجوز جهت ساخت تأسيسات گردشگري صادر شده که اين موضوع نشانگر افزايش رو به رشد گردشگران و همچنين آماده‌سازي بيش از پيش مردم براي بازديد از گردشگران است.

شرافت يادآور شد: از ديگر مسايل مهم و با اهميت فعال بودن 10 مرکز اطلاع‌رساني در سطح و همچنين ارائه 80 درخواست جهت راه اندازي واحدهاي بوم‌گردي است که از اين ميان، 38 مجوز نيز صادر شده است.

وي باز زنده‌سازي دو رشته از رشته‌هاي صنايع دستي را جزو عملکرد بسيار مهم اين اداره کل در دو سال گذشته عنوان و خاطرنشان كرد: رشته‌هاي زري‌بافي و احرامي بافي که رو به فراموشي مي‌رفت، با همت کارشناسان اين اداره کل و همکاري صنعتگران پيشکسوت دوباره احيا شد.

شرافت در پايان نيز اذعان كرد: 43 نشان ملي و بين‌المللي مرغوبيت کالا(مهر اصالت‏)‎ نيز در بخش صنايع دستي به صنعتگران صنايع دستي اين استان اهدا شده که براي استان افتخاري قابل توجه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار