حجت الاسلام سید کاظم موسوی، مشاور سابق وزیر دادگستری :
حجت الاسلام سید کاظم موسوی به یکی از دلایل دخالت‌های برخی از نمایندگان استان، در"عزل و نصب" مدیران اجرایی اشاره کرد و گفت : آنهاییکه در عزل و نصب ها دخالت می کنند ، نمایندگان ملی نیستند و قدرت مشارکت در مباحث ملی و فرا ملی را ندارند ...
کد خبر: ۱۸۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 16 February 2016

حجت الاسلام سید کاظم موسوی ، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آنهاییکه در عزل و نصب ها دخالت می کنند ، نمایندگان ملی نیستندانتصاب مدیران استانی،‌ روسای سازمان‌ها و ادارات یک استان، از وظایف ذاتی قوه مجریه و دولتی است. برای همین ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این چیدمان، خلاف اصل "تفکیک قوا" و تجاوز به حدود صلاحیت قوه مجریه است!

به گزارش تابناک اردبیل وی با یادآوری اینکه قانون اساسی در اصل۵۷‌، به صراحت اصل "تفکیک قوا" را پذیرفته است تاکید کرد: بر همین اساس به لحاظ قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دخالت در انتصابات استانی را ندارند اگر چه حق نظارت بر عملکرد مسئولان از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است.

مشاور سابق وزیر دادگستری ادامه داد: همه‌ی ما وظایف قانونی نمایندگان مردم را بارها خوانده و مرور کرده‌ایم و می‌دانیم این عزیزان دربرابر موکلین خود، که مردم باشند، دو وظیفه‌ی عمده‌، حساس و قانونی دارند. اول، قانون‌گذاری در صحن مجلس و مشارکت در مباحث مجلس برای تصویب قانون و دوم، نظارت و بررسی در کار سایر قوا برای استیفای حقوق ملت.

وی افزود: هر چه نمایندگان وارسته‌تر و پاک‌تر و شجاع‌تر باشند، کارگزاران به مردم ، البته عموم مردم، پاسخ‌گوتر خواهند شد و سلامت دستگاه‌های اداری بیشتر تضمین می‌شود. آن‌چه که به این مکانیسم، نظارت مردم بر کارگزاران، لطمه‌ی اساسی می‌زند این است که برخی نمایندگان و وکلای مردم به جای انجام وظیفه‌ی راستین خود که قانون بر آن تاکید دارد به کارهایی بپردازند که گاهی درست خلاف آن تعهدی است که به مردم داده‌اند.

وی تاکید تاکید کرد: در بسیاری از موارد این فشارها و دخالت‌ها و اعمال نظرها در چیدمان مدیران استانی! در راستای منافع شخصی و منافع جناحی است! به همین دلیل است که استان ما در داشتن مدیران کارآمد و شایسته همواره محروم بوده و هست.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی به یکی از دلایل دخالت‌های برخی از نمایندگان استان، در"عزل و نصب" مدیران اجرایی اشاره کرد و گفت : آنهاییکه در عزل و نصب ها دخالت می کنند ، نمایندگان ملی نیستند و قدرت مشارکت در مباحث ملی و فرا ملی را ندارند. به همین دلیل و از سر ناچاری خود را به مباحث استانی و حتی شهرستانی محدود می کنند. در شهرستان‌های ما هم، غیر از تغییر مدیران خرد و میانی و جابه‌جایی مدیران مدارس، موضوع دندان گیرتری نمی یابند!

مشاور سابق وزیر دادگستری ادامه داد: از جمله پیامدهای سیاسی و اجتماعی دخالت نمایندگان درچیدمان (عزل و نصب) مدیران، از بین رفتن استقلال اندیشه‌ی مدیریتی مدیران است، چنین مدیری به ناچار مجبور است به نیات و خواسته‌های مختلف نمایندگان اعم از خواسته‌های شخصی و گروهی تن بدهد و این قطعاً خلاف اصول مسلم مدیریتی بوده و هست.

وی افزود: از پیامدهای منفی دخالت نمایندگان در کارقوه‌ی مجریه، تضعیف قدرت نظارت نمایندگان بر مدیران اجرایی است. وقتی نماینده‌ای در نصب یک مدیر نقش ایفا می‌کند! مجبور است چشمش را بر تمام کاستی‌ها و ضعف‌های آن مدیر ببندد و این خلاف وظیفه نمایندگی است

حجت الاسلام کاظم موسوی با بیان اینکه در مقابل کسانی که با اعمال فشار از جایگاه نمایندگی در عزل و نصب‌ها دخالت کنند٬ می‌ایستیم اظهار داشت: اگر معدودی از نمایندگان بخواهند با اعمال فشار از جایگاه نمایندگی در عزل و نصب مدیران دستگاههای اجرایی اعمال فشار کنند، طبیعتاً جلویشان خواهیم ایستاد. بنده از همین حالا به تغییر استاندار و فرماندار و مدیران ادارات نمی اندیشم.

وی یادآور شد: اما متاسفانه در تمامی دوره‌های اخیر شاهد عدم هماهنگی و اختلاف نظر سیاسی و جناحی بین نمایندگان در سطح استان بوده‌ایم و این باعث واگرایی نمایندگان شده است! کافی است به کارکرد نمایندگان استان اصفهان در هنگام دفاع از منافع استانی در سطح کشور نگاهی داشته باشیم! در آن‌جا منافع حزبی و جناحی در هنگام ورود منافع استانی کنار گذاشته می‌شود و اولویت نخست را به ارتقا سطح استان در مناسبات کشوری می‌دهند! متاسفانه در بسیاری از مسایل کلان استانی و کشوری نمایندگان استان اظهار نظر نمی‌کنند اما تا حرفی از انتصاب "مدیر"ی به میان می‌آید بازار مصاحبه و موضع گیری نمایندگان استان داغ وتنوری می‌گردد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
سید کاش ......
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
شهدا ما شرمنده ایم خوش بحال شما که رفتید وماهستیم و هزاران پیچ وخم (شما هفت شهرعشق گشتید ومااندرخم یک کوچه ایم)
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
واقعا؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار