قطار تبلیغات انتخاباتی روی ریل قانونی افتاد،اما تبلیغات زودهنگام برخی نامزدها و نمایندگان اردبیل به حدی بود که نامزدها خود خواستار نگاه عادلانه و اجرای قانون از سوی نهادهای ناظر شدند.
کد خبر: ۱۸۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 18 February 2016

به گزارش خبرنگار مهر، باوجوداینکه مهلت تبلیغات انتخاباتی از ماه‌ها قبل مشخص‌شده بود، نه‌تنها برخی نامزدها مقید به این بازه زمانی نبودند بلکه طی هفته‌های گذشته تب‌وتاب تبلیغات انتخاباتی در مرکز استان و نیز مراکز شهرستان‌های استان قابل‌مشاهده بود.

محدودیت‌های قانونی تبلیغاتی هرچند از تریبون‌های مختلف بارها اعلام شده اما تبلیغات نمایندگان فعلی با ایجاد دفاتر به اصطلاح «دفتر ارتباطات مردمی» در گستره وسیع و نامزدهای جدید با ایجاد جلسات و محافل شبانه، گستردن سفره‌های رنگین و... چندان به حدود قانونی توجه نداشته است.

به طوری که دوگانگی تبلیغ قانونی یا غیرقانونی بارها از سوی اصحاب رسانه از مسئولان و ناظران سؤال شد و همواره با این پاسخ که ما هرگونه تخلف را رصد می‌کنیم خاتمه یافت.

بااین‌وجود این پاسخ نمی‌توانست در مقابل پوسترهای تبلیغی، بروشورهای عملکرد نامزدها، کارت ویزیت‌ هایی که سطح خیابان‌ها را پوشانیده و عکس‌های روتوش شده‌ای که در هر مغازه و دفتری نصب شده کافی به نظر آید.

از هفته‌های قبل اغلب نامزدهای انتخاباتی به شیوه‌های مختلف در سطح شهر تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند و درحالی‌که می‌روند تا خود قانون‌گذار باشند چندان محدودیت‌های قانونی را موردتوجه قرار نداده‌اند.

محافل شبانه به اسم هم‌اندیشی

شاید بتوان گفت اولین تحرکات تبلیغی نامزدها از مهمانی‌ها و دور همی با طرفداران آغاز شد. برخی از این مهمانی‌ها که با تماس تلفنی به مهمانان و دعوت از آن‌ها همراه بود، به حدی در اردبیل با افزایش آماری مواجه بود که می‌توان گفت تقریباً برای هر نامزدی تجربه شد.

گردهمایی‌های نامزدها که در برخی مواقع در منزل شخصی یا در منزل یکی از طرفداران برگزار می‌شد در بیشتر مواقع با صرف ناهار، شام و حتی صبحانه همراه بود.

بطوریکه طی تماس تلفنی از دفتر یکی از نامزدها به منزل تعداد کثیری از شهروندان، از آن‌ها برای صرف صبحانه دعوت شده بود.

محافل شبانه و مهمانی‌ها در اردبیل با نزدیک شدن به زمان بررسی صلاحیت‌ها بیشتر ترکیب خود را به فضای مجازی بخشید.

فضای مجازی خوب یا بد؟

دستگاه‌های ناظر اعلام کردند که فضای مجازی را به جد رصد می‌کنند و هرگونه توهین و افترا را موردبررسی قرار می‌دهند.

بااین‌وجود در فضاهای مجازی نیز تحرکات تبلیغات انتخاباتی صرفاً با این عنوان که از سوی طرفداران نامزد است و نه خود وی در برخی مواقع چندان موردتوجه قرار نگرفت.

در این میان بودند نامزدهای رد صلاحیت شده‌ای که همچنان نیز تبلیغات انتخاباتی دارند و حاضر نشده‌اند کناره‌گیری خود از انتخابات را بپذیرند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل معتقد است ۱۲ روش برای تبلیغ در فضای انتخاباتی وجود دارد و محدود کردن فعالیت به یک یا چند کانال تلگرام صحیح نیست.

طاهر شریفی بابیان اینکه برخلاف برخی دیدگاه‌های منفی فضای مجازی می‌تواند کارکردهای مثبتی نیز برای نامزدها داشته باشد و از بسیاری از اصطکاک‌ها در فضای فیزیکی بکاهد خواستار استفاده بهینه از این امکان شد.

بااین‌وجود تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فضاهای مجازی که حتی بر روی خروجی برخی رسانه‌های معتبر نیز مشاهده شد، قابل کتمان نیست و سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات اینترنت از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل آقا و خانم نامزد گفتند و آنچه مغفول ماند مهلت قانونی تبلیغات بود.

ستادهای پر زرق‌وبرق با عکس‌های درشت

با اعلام تدریجی نتایج صلاحیت‌ها شکل جدید تبلیغات آغاز شد و آن رشد قارچ گونه ستادهای تبلیغاتی بود که در کمال تعجب همچنان با نام برخی نامزدهای رد صلاحیت شده نیز فعال بوده و هستند.

اینکه ستادهای تبلیغاتی صرفاً با نام دفاتر مهندسی، دفاتر ارتباط مردمی نمایندگان و سایر عناوین تا چه حد محدوده‌های قانون را رعایت کرده‌اند، ازجمله موضوعاتی بود که در اولین گردهمایی نامزدهای انتخاباتی اردبیل با مجریان برگزار کننده با نقد و نظرهایی همراه شد.

نگاه سلیقه‌ای و برخوردهای غیر قاطع با ستادهای تبلیغاتی ازجمله موضوعاتی است که موجب شده حتی برای مردم نیز مهلت تبلیغات محل سؤال شود.

بطوریکه هرچند رادیو و تلویزیون زمان مشخصی را اعلام می‌کند اما مشاهده می‌شود دفاتری که تا همین چند وقت پیش درهای کوچک خود را به روی مردم بسته بود در ابعاد بسیار بزرگ‌تر تحت عنوان ارتباطات مردمی شکل گرفته است.

بروشورها و کارت ویزیت‌های تبلیغی نیز که باوجود تأکید شهرداری برای ممانعت از آلودگی شهر در سطح معابر به‌وضوح ریخته، تعجیل نامزدها برای رقابت را نشان می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل در جلسه ستاد انتخابات اردبیل بابیان اینکه استفاده از اسپری برای تبلیغات به جد به منظر شهری آسیب می‌زند خواستار ممانعت از استفاده از آن شد.

درواقع تأکید حسین افسانه به جا بود چراکه همچنان نام نامزدهایی که نزدیک به ۱۰ سال قبل در اردبیل نماینده بوده‌اند بر روی دیوارهای شهر دیده می‌شود و شهروندان از این آلودگی‌های بصری خسته شده‌اند.

افسانه درعین‌حال تأکید کرد: اگر قرار است اندازه بنرهای تبلیغی بر اساس ضوابط قانونی باشد پس چرا با ستادی برخورد می‌شود و با دیگری نه و لازم است دستگاه ناظر اگر قرار است بنرهای روی پشت‌بام‌ها را جمع‌آوری کند قویاً وارد این موضوع شود؛ چراکه نزدیک به ۳۰۰ بنر بر روی پشت‌بام‌ها نصب شده است.

اماکن تبلیغاتی نظارت شود

تبلیغات زودهنگام و حد و حدود قانونی آن ازجمله موضوعاتی بود که در اولین جلسه ستاد انتخابات اردبیل سیلی از سؤالات از مجریان را به دنبال داشت.

ازجمله اینکه چرا حد و حدود قانونی بنرها و اقلام تبلیغاتی زودهنگام ارائه نشده و این همه هزینه چاپ بنر بر عهده چه کسی خواهد بود؟ و یا اینکه اماکن تبلیغاتی شهرداری چرا نباید به جد کنترل شود و عکس نامزدها مرتب پاره شده و دوباره برای نصب اقدام شود؟

مهلت محدود تبلیغات و ضرورت معرفی متخلفان از صداوسیما، طرح مصوبه مشترک از سوی نمایندگان آینده مجلس برای نحوه تبلیغ نامزدهای انتخاباتی، ضرورت اختصاص زمان مناسب برای تبلیغ در رادیو و تلویزیون و ضرورت پایبندی به قوانین در عمل بدون نگاه سلیقه‌ای ازجمله مطالباتی بود که این بار از سوی نامزدها مطرح شد.

فرماندار اردبیل بابیان اینکه حد و حدود تبلیغات را قانون تعیین می‌کند، در پاسخ به درخواست‌ها گفت: انتظار می‌رفت نامزدها مطالعات کامل و کافی در خصوص قوانین داشته باشند و بر اساس آن تبلیغات خود را آغاز کنند.

جواد زنجانی بابیان اینکه ابعاد عکس ۲۰ *۱۵ اعلام شده و بنرهای بزرگ در صورتی ابعاد آزاد دارد که در داخل ستاد باشد، اضافه کرد: علاوه بر این محدودیت مکانی ستادهای تبلیغی نیز مشخص‌شده است.

تأکید فرماندار اردبیل به رصد تخلفات نامزدها در حالی بار دیگر طرح شد که درخواست نامزدها از مجریان برخورد قانونی با چند وچون تبلیغات و نگاه عادلانه تا روز رأی‌گیری است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار