مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حوضه های آب ریز باید طی کی برنامه منسجم در کل کشور مدیریت شود.
کد خبر: ۱۸۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 19 February 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای فارس: حاج رسولی ها بعد از ظهر چهارشنبه در اولین نشست شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز دریاچه های بختگان و طشک نی ریز فارس در شیراز، با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی در شورای عالی آب تشکیل شده افزود:امیدوارم در این نشست ها بتوانیم راهکاری برای چالش های هر حوضه بیابیم.

وی افزود: مدیریت یکپارچه حوضه های آبریز با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و بهره گیری از دانش علمی و فنی در کنار تجربه های موجود در این زمینه میسر می شود.

حاج رسولی ها با اشاره به چالش های بخش آب کشور، تشکیل شورای عالی آب را گامی مهم در برنامه ریزی یکپارچه و حل چالش های حوضه های آبریز دانست و گفت: محورهای مختلفی از جمله اهمیت طرح های مرزی، وضعیت آبرسانی به روستاها و تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی دراین شورا مطرح شده و تشکیل شوراهای حوضه های آبریز نیز از تصمیم های شانزدهمین جلسه شورای آب است.

وی تدوین ساختار آب کشور در سه حوضه فلات مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان و حوضه خزر و دریاچه ارومیه را از دیگر اقدامات شورای عالی آب بیان کرد .

حاج رسولی ها ادامه داد: امیدواریم با حضور دستگاههای مختلف بخش صنعت، محیط زیست، وزارتخانه های کشور و جهاد کشاورزی ونماینده صنف کشاورزان، مباحث ومعضلات حوضه های آبریز رصد و در قالب یک برنامه ریزی منسجم مدیریت شود.

معاون دفتر حوضه آبریز فلات مرکزی ایران نیز در این نشست، گفت: در حوضه آبریز دریاچه های بختگان و مهارلو در استان فارس، متوسط بلندمدت بارندگی ۴۷ ساله ۲۶۴  میلی متر است و گزارش چهار ایستگاه باران سنجی ایستگاه چمریز، واقع در حوضه آبریز سد درودزن، دژکُرد، سده و خسرو شیرین در شهرستان اقلید از کاهش میزان بارش این ایستگاهها نسبت به میزان بارندگی بلندمدت حکایت دارد.

محمد جنگلی، همچنین به ارایه گزارشی در مورد برنامه و عملکرد سدهای مخزنی درودزن، ملاصدرا و سیوند در سال آبی ۹۵-۹۴ پرداخت و با اشاره به کاهش شدید بارندگی این حوضه در ۱۳ سال اخیر، بیان کرد: آب ورودی سد درودزن در هشت سال اخیر روند رو به کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس هم در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت یکپارچه و مشکلات موجود در حوضه آبریز دریاچه بختگان، اظهار داشت: در حوضه دریاچه بختگان با مجموعه ای از چالش های زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی رو به رو هستیم .

حمید رضا دهقانی بدون اشاره به آمار مشخصی، بیان کرد: با توجه به این که درصد زیادی از تولید گندم استان فارس در نی ریز تولید می شود، خشک شدن دریاچه بختگان و خشکسالی های چند سال اخیر، مردم این منطقه را با مشکلات فراوانی رو به رو و بعضا آنها را ناگزیر به مهاجرت کرده است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این که در دولت تدبیر و امید رویکرد ویژه ای به مسایل آب و چالش های آن وجود دارد باید برای حل این مشکل تلاشی همه جانبه داشته باشیم.

تبیین مسائل، مشکلات و چالش های اصلی منابع آب حوضه آبریز بختگان و ارایه آخرین وضعیت منابع و مصارف آب سدهای مخزنی درودزن و ملاصدرا در سال جاری از جمله اهداف برگزاری این نشست اعلام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار